دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1395 - 12:26
جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا در نشست خبری اعلام کرد؛

شناسایی دو موسسه کلاهبرداری میلیاردی/ کشف 750 مُهر و فاکتور از شرکت‌های معتبر

جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا درخصوص دستگیری دو موسسه کلاهبرداری میلیاردی گفت: تا کنون سه سرکرده این باند شناسایی شده و از مخفی‌گاه آنها 750 مهر و فاکتور متعلق به شرکت‌های معتبر کشف شده و از 19 شرکتی که شناسایی شده 480 میلیارد تومان فرار مالیاتی صورت گرفته است.
کد خبر : 96666

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار مسعود منفرد، جانشین رئیس پلیس آگاهی کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: همکاران در عملیات ویژه پلیس آگاهی دو مؤسسه بزرگ در تهران را که به صورت غیر قانونی اقدام به فروش فاکتورهای جعلی و سوءاستفاده از برخی فاکتورهای شرکت‌های معتبر می‌کردند را شناسایی و عواملش را دستگیر کردند. این شرکت‌ها وجود خارجی نداشته بدین معنا که صاحبان موسسات این شرکت‌ها را ثبت کرده و فاکتورهای خودشان را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دادند و این فاکتورها را به فروش می‌رساندند.


وی ادامه داد: علت اصلی فرار مالیاتی این شرکت‌ها سوء استفاده‌های دیگر مانند اخذ وام‌های کلان و مختلف از بانک‌های کشور، فروش کالاهای قاچاق و جلوه‌ دادن این کالاها به صورت قانونی بوده است.


منفرد در خصوص شرکت اولی که در این رابطه شناسایی شده است، گفت: حدود 150 مهر جعلی توسط این شرکت‌ از شرکت‌های مختلف ساخته شده و فاکتورهایی مربوط به نام شرکت‌ها را استفاده می‌کردند این شرکت از فروش فاکتورها سرمایه کلان به جیب زده است بعضی از شرکت‌هایی که فاکتورهایشان را در اختیار این شرکت قرار می‌دادند در ازای این کار درصدی دریافت می‌کردند.


جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا در خصوص دومین شرکتی که در این رابطه شناسایی شده است، گفت: این شرکت‌ بزرگ‌تر بوده، ساختمانی مجهز و تعداد زیادی کارمندان در آن مشغول کار بودند که بعضا از موضوع بی‌اطلاع بودند از 600 مهر به صورت جعلی و ساخته شده و فاکتورهای چاپ شده و معتبر استفاده می‌کردند که این کار آنها فرار مالیاتی بسیار کلانی را در بر داشته است.


وی با اعلام اینکه این دو موسسه از مهر و فاکتورهای شرکت‌هایی که به صورت قانونی کار می‌کردند و جزو برندهای معتبر بودند استفاده کرده‌اند، گفت: این فاکتورها به سازمان‌های مالیاتی کشور ارائه شده بود و بعد از مدتی شرکت‌های قانونی و معتبر متوجه این کلاهبرداری شدند. متهمان در استان‌های اصفهان، مازندران، تهران و البرز فاکتورها را به فروش می‌رساندند. تاکنون 19 شرکت نیز شناسایی شدند که حدود 480 میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتند. بقیه شرکت‌ها باتوجه به گستردگی اقدامات و ثبت نکردن موضوعات و فروش فاکتورها بررسی‌شان توسط سازمان بازرسی کل کشور، پلیس آگاهی و سازمان مالیاتی ادامه دارد.


وی در رابطه با استفاده فاکتورهای شرکت معتبر توسط این دو موسسه گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که آنها با فاکتورهای شرکت‌های با برند معتبر مثلا فاکتور تجهیزات پزشکی اقدام به خرید لاستیک کردند که این مسائل باید به ریز مورد بررسی قرار گیرد. هر چقدر فاکتور بیشتر، عملکرد بیشتر را برای سازمانی نشان می‌دهد و فروش و خرید فاکتورهای برابر باعث می‌شود که شرکت از مالیات فرار کند و اگر خرید بیشتر باشد و فروش کمتر باشد از سازمان مالیات طلبکار می‌شوند که متهمان این پرونده نیز از این شگرد استفاده می‌کردند و این کار باعث نابودی بعضی شرکت‌ها شده بود چرا که سازمان مالیات نسبت به فاکتورها برای این شرکت‌ها مالیات در نظر گرفته بود، در صورتی که هیچ خرید و فروشی با این فاکتورهای مورد نظر توسط این شرکت‌های معتبر صورت نگرفته بود.


منفرد بیان کرد: مهرها و فاکتورهای 750 شرکت در حال حاضر به دست آمده و موارد مختلف زیادی تحت بررسی است. تعدادی از متهمان بازداشت شدند که با وثیقه آزاد شدند اما مسئولان اصلی سه نفر هستند که در بازداشت به سر می‌برند و در اختیار قوه قضائیه قرار دارند.


وی گفت: از شرکت‌هایی که از مهر و فاکتور آنها سوء استفاده شده خواسته می‌شود با شماره تلفن‌های 66755090 و 73046166 تماس گرفته و طرح شکایت کنند.


منفرد در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در خصوص آغاز به کار این دو موسسه برای اقدامات کلاهبردارانه‌شان گفت: از حدود سال 90 این اقدامات آغاز شده و پلیس اواخر سال 94 بود که با شکایت دو شرکت در جریان این ماجرا قرار گرفت. بعد از بررسی‌ها ما توانستیم به ماهیت آنها پی ببریم و تحقیقات برای شناسایی سایر متهمان این پرونده ادامه دارد.


وی در رابطه با دیگر سوال خبرنگار آنا در این خصوص که تحصیلات عاملان این کلاهبرداری چقدر است و چه نسبتی با هم دارند، گفت: یکی از گردانندگان این موسسات سابقه کلاهبرداری دارد. از آنجایی که دامنه فعالیت این موسسات در کشور پخش شده نیاز به بازرسی بیشتر است و بازرسی کل کشور ریز این مطلب را پیگیری می‌کند. حدود 150 نفر در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت بوده‌اند. وجود این تعداد شرکت و کارمند با حساب سر انگشتی درآمد کلانی دارد. تحصیلات عالیه در حد لیسانس و فوق لیسانی دارند.


جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا به شرکت‌ها و موسسات معتبر توصیه کرد، نظارت و کنترل خودشان را در این موارد بیشتر کنند و فاکتورهایی را که به صورت سفید و مهرهایی را که بدون حساب و کتاب در اختیار کسی قرار می‌دهند کنترل کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته