دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1395 - 11:39

پس‌لرزه سوم رفراندوم بریتانیا/ خیز دست راستی‌ها برای برگزاری رفراندوم در فرانسه، هلند، دانمارک، سوئد و اتریش

رأیی که بریتانیایی‌ها روز جمعه به خروج از اتحادیه اروپا دادند باعث تحریک گروه‌های پوپولیستی مخالف یورو برای خروج از اتحادیه و واحد پول یورو در سراسر قاره شده است.
کد خبر : 96657

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، در حالی که جنبش 5 ستاره‌ای ایتالیا برنامه‌های خود را برای رأی‌گیری برای یورو دنبال می‌کند، ‌احزاب راست‌گرا و مخالف مهاجرت در هلند،‌ دانمارک، سوئد و فرانسه آماده برگزاری رفراندوم عضویت در اتحادیه اروپا هستند.


گریت وایلدر، رهبر حزب پی‌وی‌وی ضد مهاجرت هلند گفته است که او می‌خواهد رفراندومی در هلند درباره عضویت در اتحادیه اروپا برگزار کند؛ این موضوع برنامه اصلی کمپین او برای نخست‌وزیر شدنش در انتخابات پارلمانی سال آینده است.


وایلدر به رویترز گفت: «من به مردم بریتانیا که به نخبگان سیاسی بروکسل و لندن ضرب شست نشان دادند، تبریک می‌گویم و فکر می‌کنم ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.»


او افزود: «باید هر چه زودتر رفراندومی درباره هلند برگزار کنیم.»


بریتانیایی‌ها روز پنجشنبه به ترک اتحادیه 28 ملیتی رأی دادند، اقدامی که دیوید کامرون نخست وزیر این کشور را ناچار به استعفا کرد و بزرگ‌ترین ضربه را به پروژه اروپایی‌ها برای بزرگ‌ترین اتحاد آنها از جنگ جهانی دوم وارد کرد.


وایلدر گفت: «هیچ آینده‌ای برای اتحادیه اروپا وجود ندارد.»


همچنین حزب افراطی دست راستی جبهه ملی فرانسه با استقبال از نتایج رفراندوم بریتانیا، خواستار برگزاری رفراندوم درباره عضویت در اتحادیه اروپا در این کشور شده است.


مارین لوپن، رهبر این حزب با انتشار پرچم انگلیس در توئیتر خود، نسبت به نتایج رفراندوم بریتانیا اظهار خرسندی کرد. او نوشت: «پبروزی برای آزادی. ما اکنون نیاز داریم که رفراندومی مشابه در فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برگزار کنیم.»


معاون او، فلوران فیلیپ نیز در توئیتر خود نوشت: «اکنون زمان آن است که برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را به فراگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) تبدیل کنیم.»


لوپن ماه گذشته گفته بود که اگر در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به پیروزی برسد، هر چه سریعتر مذاکرات مربوط به بازگشت ارز ملی فرانسه به جای یورو را پیگیری خواهد کرد. او گفته بود که اگر در این انتخابات شکست بخورد از مردم خواهد خواست تا در یک رفراندوم به سود خروج از اتحادیه اروپا رای بدهند.


او در میان نامزدهای احتمالی کنونی برای اننخابات ریاست جمهوری در رتبه نخست قرار دارد اما نظرسجی‌ها نشان می‌دهد که او در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شکست خواهد خورد.


حزب مردم دانمارک از جمله احزاب دست راستی این کشور نیز خواستار برگزاری رفراندوم جدایی از اتحادیه اروپا شده است. رهبران این حزب گفته‌اند که ما اعتقاد داریم که دانمارک اکنون در وضعی قرار دارد که باید تصمیم بگیرد همچون بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود یا آنکه در این اتحادیه باقی بماند.


در سوئد، حزب دست راستی دموکرات که درنظرسنجی‌ها، توانسته نظر موافق 17 درصد مردم را جلب کند، در حال ایجاد امواجی برای برگزاری رفراندوم است.


در اتریش نیز حزب دست راستی آزادی از رهبران کمیسیون و پارلمان اروپایی خواسته است که پس از رفراندوم بریتانیا، هرچه سریعتر استعفا بدهند و گفته است که یا باید در اتحادیه اروپا اصلاحاتی انجام شود یا آنکه آن‌ها به سوی برگزاری رفراندوم جدایی از این سازمان حرکت خواهند کرد.‎


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته