۱۰/ ارديبهشت /۱۴۰۴
رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در گفت‌و‌گو با آنا:

انقلاب هوش مصنوعی در سمپاد و تحول در آموزش معلمان

انقلاب هوش مصنوعی در سمپاد و تحول در آموزش معلمان
مدارس سمپاد با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی در شناسایی استعدادهای نخبگان از نقاط مختلف کشور، به‌ویژه روستاها، و همچنین تربیت معلمان با مهارت‌های دیجیتال و جدید، گامی بزرگ در تحول سیستم آموزشی برداشته‌اند.

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا اظهار کرد: هوش مصنوعی در حال تغییر ساختار استعدادیابی و آموزش در مدارس سمپاد است.

وی توضیح داد: این فناوری قادر است استعداد‌های پنهان را حتی در دورافتاده‌ترین مناطق روستایی شناسایی کند و دقت شناسایی نخبگان را تا ۴۰ درصد بالاتر از روش‌های سنتی افزایش دهد.

تجهیز مدارس به آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی

یاوری اظهار کرد: طی برنامه‌ریزی انجام‌شده، تمامی مدارس سمپاد تا پایان سال ۱۴۰۳ به آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی مجهز شدند. این طرح که با هدف تقویت زیرساخت‌های دیجیتال در مدارس سمپاد اجرا شد، شامل آموزش‌های تخصصی برای ۵۰۰۰ معلم نیز بوده است. این معلمان اکنون در حال استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی در فرآیند‌های آموزشی هستند و به ارتقای کیفیت آموزش در مدارس سمپاد کمک می‌کنند.

کارگاه‌های رباتیک، پایه‌ای برای مهارت‌های عملی

در ادامه، یاوری به راه‌اندازی ۱۰۰ کارگاه رباتیک جدید در مدارس سمپاد اشاره کرد. وی گفت: هر دانش‌آموز سمپادی باید حداقل یک بار ربات بسازد تا مهارت‌های فنی خود را تقویت کند. این کارگاه‌ها طراحی شده‌اند تا توانایی‌های علمی و عملی دانش‌آموزان را در حوزه‌های مختلف فناوری تقویت کنند.

هوش مصنوعی، ابزاری برای کمک به معلمان

رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان تأکید کرد که هوش مصنوعی رقیب معلمان نیست، بلکه ابزاری برای کمک به آنهاست. سیستم‌های هوش مصنوعی قادرند الگو‌های پنهان استعداد را حتی در پاسخ‌های اشتباه دانش‌آموزان شناسایی کنند و این موضوع می‌تواند به معلمان کمک کند تا بهتر نیاز‌های آموزشی هر دانش‌آموز را شناسایی کنند.

اجباری شدن دوره‌های آموزشی دیجیتال برای معلمان

یاوری از الزام معلمان سمپاد به گذراندن حداقل دو دوره آموزشی دیجیتال در سال خبر داد و ادامه داد: این دوره‌ها شامل آموزش‌هایی در زمینه برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، و روان‌شناسی استعداد‌ها می‌شوند. این رویکرد به منظور تقویت ظرفیت معلمان در استفاده از فناوری‌های نوین و ارتقای کیفیت آموزش است.

آینده‌ای بدون محدودیت جغرافیایی

یاوری در پایان اظهاراتش، گفت: هدف از این تحولات ایجاد آینده‌ای است که در آن جغرافیا و محل زندگی هیچ‌گونه محدودیتی برای شناسایی و پرورش استعداد‌ها نباشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب