دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در بازید از بخش هنری نمایشگاه قرآن؛

جنتی: مفاهیم قرآنی را در فیلم‌های سینمایی متبلور کنیم

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی خواستار ترویج مفاهیم قرآنی و فضایل اخلاقی در آثار هنری و سینمایی شد.
کد خبر : 96585

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا به نقل از ایرنا، علی جنتی در حاشیه بازدید از بخش هنری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن در جمع خبرنگاران، گفت: درباره مفاهیم قرآنی کار کمی صورت گرفته است و در این زمینه باید فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد.


وی افزود: قرآن درباره امانت داری، وفای به عهد، راست گویی و بسیار از فضایل اخلاقی مسائل مهمی را بیان کرده است که باید این مفاهیم را در فیلم های سینمایی نمایش دهیم.


جنتی ادامه داد: البته لزومی ندارد در فیلم آیه قرآن بخوانیم و یا به تفسیر قرآن بپردازیم ولی مسئله مهم این است که به مفاهیم قرآنی توجه شود.


وی تصریح کرد: سایر فعالیت های هنری در حوزه قرآن را می توان در تابلو های نقاشی، خوشنویسی و تهذهیب مشاهده کرد که این فعالیت ها به عنوان کارهای تزئینی است و کمک می کند تا جاذبه‌های قرآن برای نسل جوان افزایش پیدا کند.


وی با اشاره به سریال های یوسف پیامبر، اصحاب کهف و حضرت مریم، گفت: صدا و سیما در زمینه داستان های قرآنی کارهای خوبی کرده است و یکی از کارهای ناتمام مرحوم سلحشور مربوط به داستان حضرت موسی است که متاسفانه به سرانجام نرسید که امیدواریم هنرمندان این کار را تکمیل کنند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علاوه بر کتاب هایی که در زمینه فهم قرآن نوشته می شود بایستی به فیلم هایی که در این زمینه می توان ساخت، توجه کرد.


وی درباره حمایت وزارت ارشاد از فعالیت های هنری و قرآنی با توجه به سفارش‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با جامعه قرآنی، گفت: وزارت ارشاد در دو حوزه به فعالیت‌های قرآنی می پردازد، یکی سازمان اوقاف و امور خیریه که به برپایی مسابقات قرآن و برگزاری محافل تلاوت یا حفظ قرآن مشغول است که تا به حال به خوبی از عهده این کار بر آمده است.


وی از معاونت قرآن و عترت به عنوان دومین حوزه فعالیت قرآنی ارشاد نام برد و توضیح داد: این معاونت از 2 هزار موسسه قرآنی حمایت می کند تا این موسسات بتوانند محافل و جلسات قرآنی را با رونق نگاه دارند و ضمن جذب جوانان فرهنگ قرآنی را در سطح جامعه مورد حمایت قرار دهند.


وی محدودیت اعتبارات موجود در وزارت ارشاد را یکی از مشکلات این حوزه دانست و گفت: سعی می کنیم همین اعتبارات موجود را سمت برنامه های قرآنی سوق دهیم.


جنتی درباره حمایت از فعالیت‌های قرآنی در مساجد گفت: بیشترین برنامه ما تامین قرآن‌های مورد نیاز این مساجد است.


وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ تلاوت قرآن را به صورت عملی در مساجد ترویج می کند. طرح تلاوت نور که نمازگزاران بعد از نماز یک صفحه قرآن را تلاوت می‌‎کنند از سوی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد ارائه شده و خوشبختانه در بسیار از مساجد کشور اجرا می شود.


وی اظهار امیدواری کرد: طرح تلاوت نور گسترش یافته و بعد از هر نماز تفسیر یک آیه از قرآن در مساجد ارائه شود تا به درک بیشتر مردم از فهم قرآن منجر شود.


جنتی همچنین گفت: اگر چه تلاوت قرآن بدون فهم آیات از ثواب و پاداش برخوردار است و انسان از برکات آن بهره مند می شود ولی فهم قرآن کمک می کند تا انسان دستورات این کتاب الهی را سرلوحه زندگی خود قرار دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته