دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1395 - 17:39

باز شدن راه سرمایه‌گذاری بانک‌های اروپایی‌ها در ایران/ نهاد مهم مبارزه با پولشویی، ایران را از فهرست «اقدامات متقابل» حذف کرد

گروه کاری اقدام مالی با استقبال از اقدامات دولت ایران در ماه های گذشته در زمینه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم، سطح هشدار خود را درباره کشور ما کاهش داد.
کد خبر : 96575

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری آنا، گروه کاری اقدام مالی که یک نهاد وضع کننده استانداردهای بین المللی در زمینه مقابله با پول شویی و تامین مالی تروریسم است، در نشست این هفته خود در کره جنوبی سطح هشدار خود در مورد ایران را کاهش داد و به این کشور 12 ماه فرصت داد تا پیشرفت های ملموسی را در زمینه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریزم به حاصل نماید.


در این نشست کشورهای میانمار و پاپوا گینه نو از لیست سیاه کشورهای با ریسک بالا از نظر پولشویی و تامین تروریسم خارج شدند، اما نام ایران همچنان در این فهرست باقی ماند. یکی از موانع عمده عدم همکاری بانک های بزرگ بین المللی با ایران، در کنار تحریم های همچنان پابرجای دولت آمریکا و نامشخص بودن وضعیت سیاسی آینده آمریکا به دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، قرار داشتن نام ایران در لیست سیاه گروه کاری اقدام مالی است.


دولت ایران در ماه های اخیر تلاش های گسترده ای را برای خروج از این فهرست صورت داده بود و مقاماتی از بانک مرکزی ایران با مسئولان گروه کاری اقدام مالی دیدار کرده بودند. نتیجه این تلاش ها این بود که گروه کاری اقدام مالی، اعمال «اقدامات متقابل» علیه ایران را به مدت 12 ماه پایان داده است.


در بیانیه گروه کاری اقدام مالی که با لحنی ملایم تر نسبت به گذشته صادر شده آمده است: «گروه کاری اقدام مالی از تعهد سیاسی سطح بالای ایران برای اجرای برنامه اقدام جهت مقابله با قصورهای استراتژیک این کشور در زمینه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم و تصمیم تهران برای پیگیری کمک فنی جهت اجرای برنامه اقدام استقبال می کند. از این رو، گروه اقدام مالی اقدامات متقابل علیه این کشور را به مدت 12 ماه به حالت تعلیق در می آورد تا پیشرفت ایران در زمینه اجرای برنامه اقدام را رصد نماید. اگر گروه کاری اقدام مالی به این نتیجه برسد که ایران پیشرفت کافی را در به اجرا گذاشتن برنامه اقدام در طی بازه زمانی مدکور از خود نشان نداده است، درخواست گروه برای اجرای اقدامات متقابل مجددا برقرار خواهد شد. در صورتی که ایران در بازه زمانی 12 ماهه به تعهداتش بر اساس برنامه اقدام عمل کند، گروه کاری اقدام مالی قدم های بعدی را در این زمینه ملحوظ خواهد داشت.»


نرم تر شدن لحن گروه کاری اقدام مالی و کاهش سطح هشدار ایران می تواند سیگنال مثبتی را برای بانک های بزرگ غربی جهت از سرگیری همکاری ها با ایران ارسال نماید.


انتهای پیام/

برچسب ها: ایران
ارسال نظر
قالیشویی ادیب