۰۷/ فروردين /۱۴۰۴

آمادگی پذیرش تغییر در ماه رمضان بیشتر از زمان‌های دیگر است

آمادگی پذیرش تغییر در ماه رمضان بیشتر از زمان‌های دیگر است
یک روانشناس گفت: مردم در ماه رمضان آمادگی بیشتری برای شنیدن و گوش شنواتری نسبت به حرف‌های معنوی دارند. به نظر من، اگر بخواهیم مردم را به سمت خدا دعوت کنیم، باید این کار را از تغییر شخصیت و رفتارشان آغاز کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، شب‌های قدر امسال که مصادف شده بود با روزهای ابتدایی سال و ایام نوروز هم به اتمام رسید و در این شب‌های خاص بسیاری از مردم با حضور در مراسم شب‌های قدر، قدمی مهم به سمت معنویت برداشتند. به بهانه ایام ارزش معنوی این شب‌ها با سید مجتبی حورایی، روانشناس برتر مشهد مقدس گفت‌و‌گو کردیم.

حورایی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا ماه مبارک رمضان را به عنوان ماه نزول قرآن حامل برکات معنوی فرد دانست و گفت: قبل از هر چیزی، شب احیا، شب تصمیم و تحول است. ما آدم‌ها یک سری رفتارها، برخوردها، ارتباطات و کار‌هایی داریم که همیشه درست نیستند. بسیاری از اوقات رفتارها، روابط و برنامه‌های ما اشتباه و غلط هستند. شب‌های احیا از این جهت مهم هستند که شب تغییر و شب تصمیم‌گیری‌اند.

وی ادامه داد: افراد در این شب‌ها تصمیم می‌گیرند که برخی رفتار‌ها را انجام دهند و برخی دیگر را ترک کنند. این تغییر فردی می‌تواند تأثیر گسترده‌ای بر فضای جامعه داشته باشد. جامعه از مجموعه‌ای از انسان‌ها تشکیل شده است، بنابراین اگر تغییر در رفتار‌های فردی اتفاق بیفتد، جامعه نیز دچار تغییر می‌شود. از آنجا که شب قدر، شب تحول و تصمیم است، می‌تواند افراد متفاوتی را وارد جامعه کند که از فردای آن روز رفتار‌های جدیدی از خود نشان دهند.

این روانشناس برتر آمادگی پذیرش تغییر در ماه رمضان را بیشتر از زمان‌های دیگه عنوان کرد و افزود: در این ماه، سخنرانان و افراد مذهبی بیشتر صحبت می‌کنند و مردم نیز آمادگی بیشتری برای شنیدن و گوش شنواتری نسبت به حرف‌های معنوی دارند. به نظر من، اگر بخواهیم مردم را به سمت خدا دعوت کنیم، باید این کار را از تغییر شخصیت و رفتارشان آغاز کنیم. یعنی سخنرانی‌ها نباید صرفاً درباره عبادات و اعمال دینی باشد، بلکه باید بر این موضوع تمرکز کند که (من چه تغییری در خودم ایجاد کنم؟) چه چیزی در من باید بهبود یابد؟

استاد حورائی ادامه داد: اگر افراد روی تغییر خودشان کار کنند، این تغییر در رفتارشان نیز منعکس خواهد شد. ابتدا باید ارتباط با خودمان را اصلاح کنیم و سپس به ارتباط با خدا برسیم. انگار که روز‌های اول ماه مبارک رمضان باید به تغییر خودمان اختصاص یابد و هر چه به شب‌های قدر نزدیک‌تر می‌شویم، موضوع ارتباط با خدا پررنگ‌تر می‌شود. یعنی افراد باید ابتدا بستر مناسبی در وجود خودشان فراهم کنند تا این اتصال معنوی در شب قدر برایشان رخ دهد.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

وی درباره اهمیت پرداختن به نوجوانان و جوانان در ماه مبارک رمضان گفت: ما باید ببینیم که چقدر سخنرانی‌ها و برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی بر شناخت جوانان، نیاز‌ها و سلیقه آنها مبتنی است. گاهی اوقات برنامه‌ای را طراحی می‌کنیم که در آن اصلاً به نیاز‌ها و دغدغه‌های جوانان توجه نشده است. مثلاً همان سخنرانی‌های سنتی و منبر‌های متداول را ارائه می‌دهیم. اما اگر این برنامه‌ها بر اساس شناخت جوانان، نیازهایشان و شرایط روحی و روانی آنها طراحی شود، قطعاً جذاب خواهد شد و آنها استقبال خواهند کرد.

این روانشناس در پایان به تهاجمات فرهنگی و رسانه‌ای دشمنان در مراسمات احیا نیز اشاره کرد و افزود: آنها از این می‌ترسند که مردم همچنان این اتصال معنوی را داشته باشند. وقتی ایمان و معنویت در جامعه باشد، مردم در برابر ظلم مقاومت می‌کنند. برنامه‌های فرهنگی و تهاجم‌های فرهنگی دشمن دقیقاً برای این طراحی شده‌اند که مردم را از نظر اعتقادی ضعیف کنند و آنها را به سمت دنیا‌زدگی ببرند. اما وقتی چنین اجتماعات بزرگی مانند شب‌های قدر برگزار می‌شود، دشمنان مأیوس می‌شوند. آنها می‌بینند که علی‌رغم همه تلاش‌هایشان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مردم همچنان به باور‌های خود پایبند هستند. این برای دشمنان بسیار ناامیدکننده است و همین ناامیدی یک ارزش بزرگ محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر