رمز گشایی هوشمندانه از سرمایه گذاری برای تولید/۳

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا؛ رهبر انقلاب در ابتدای سال ۱۴۰۴ با تاکید بر اولویت بودن اقتصاد، عنوان «سرمایه گذاری برای تولید» را برای این سال برگزیدند.با توجه به نامگذاری سال بهعنوان سال «سرمایهگذاری برای تولید» توسط رهبر معظم انقلاب، الزاماتی برای تحقق نقشۀ راه برنامۀ هفتم پیشرفت، که با محوریت تقویت بخش تولید تدوین شده است، در نظر گرفته میشود. یکی از ضرورتها در راستای تحقق سرمایهگذاری برای تولید، حرکت در مسیرو تقویت اقتصاد مقاومتی است.
از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی در مسیر توسعه سرمایه گذاری برای تولید، میتوان به مردمی سازی اقتصاد، ثبات در سیاستگذاری و بهبود فضای کسبوکار، تکمیل زنجیرههای تولید با هدف افزایش ارزش افزوده و مدیریت مصرف و حمایت هوشمندانه از تولید داخلی اشاره کرد.
مردمیسازی اقتصاد و اصل ۴۴ قانون اساسی
مردمیسازی اقتصاد در چارچوب سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از جمله مواردی است که با پیگیری مستمر رهبر معظم انقلاب اسلامی اجرا شد.
واگذاری بنگاههای دولتی به بخش خصوصی واقعی نه به شبهدولتیها و تقویت بخش تعاونی و گسترش تعاونیهای تولیدی و توزیعی و همچنین توسعه سهامداری عمومی و مشارکت گسترده مردم در مالکیت بنگاههای اقتصادی و در نهایت حمایت از کارآفرینان مردمی و تسهیل مسیر کارآفرینی برای عموم مردم از جمله مواردی است که منجر به افزایش سرمایه در گردش بخش تولید و جذب منابع عمومی و رشد پرشتاب تولید خواهد شد.
ثبات در سیاستگذاری و بهبود فضای کسبوکار
ثبات در سیاستگذاری و بهبود فضای کسبوکار از دیگر الزامات اساسی اقتصاد مقاومتی است. این که هر روز یک تصمیم گرفته شود، هر روز یک بخشنامه صادر شود هم موجب سردرگمی تولیدکنندگان میشود و هم سرمایه گذاری در این بخش را دچار اخلال و زیان میکند. ثبات در قوانین و مقررات و پرهیز از تغییرات مکرر در سیاستهای اقتصادی و تسهیل مجوزهای کسبوکار و کاهش بوروکراسی و موانع اداری و حمایت حقوقی از سرمایهگذاران و تضمین امنیت سرمایهگذاری و شفافسازی فرآیندهای اقتصادی و قطع انحصارگرایی و از بین بردن گلوگاههای طلایی از جمله مواردی است که بهبود دهنده و اطمینان بخش سرمایه گذاران است. تاسیس صندوقهای بیمه ریسک سرمایه گذاری نیز در این زمینه موثر و راهگشاست.
تکمیل زنجیرههای تولید با هدف افزایش ارزش افزوده
تکمیل زنجیرههای ارزش از راهبردهای اصلی اقتصاد مقاومتی است. اینکه حتی المقدور مواد خام نفروشیم و منابع خدادادی را به بهانه نیاز به ارز مستقیم صادر نکرده بلکه با تکمیل زنجیرهی ارزش، محصول نهایی تولید کنیم هم موجب افزایش سرمایه گذاری در بخشهای مولد میشود و هم آورده چندبرابری خواهد داشت.
یکی از آفات در این بخش، خصوصی سازی بی ضابطه و بدون نظارت است. در خصوصی سازی قرار بر این بود، بخش خصوصی بی آید و اداره اموری را در دست بگیرد که بهره وری آن پایین است، نه اینکه اصل و فرع یک بخش یا صنعت یا معدن را به افراد و بخش خصوصی واگذار کنیم و بعد از یک مدت همین بخش خصوصی با ایجاد مونوپل و انحصار، خودش نرخ گذاری کند، خودش وارد بازار ارز و سرمایه شود و در نهایت به مسیرهایی غیر از هدف اولیه تولید کشیده شود.
تکمیل زنجیره ارزش در صنایع معدنی تبدیل سنگآهن به فولاد، مس خام به محصولات مسی و ... در صنایع مقیاس کوچک نیز امکان پذیر است.
همچنین در تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی و تبدیل محصولات پایه به محصولات میانی و نهایی نیز سایر کشورها تجربیات خوبی از درگیر کردن بخشهای مختلف به ویژه جمع آوری سرمایههای خرد و مهارت افزایی به افراد برای راه اندازی کسب و کارهایی بر این محور داشتهاند.
در حوزه کشاورزی نیز تکمیل زنجیره ارزش منجر به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی خواهد شد.
توسعه صنایع پاییندستی نفت و گاز وتبدیل نفت خام به فرآوردههای با ارزش افزوده بالاتر نیز موجب افزایش جاذبه سرمایه گذاری در این بخش میشود. دادن سهمیه نفت خام و گاز به شرکتهای خصوصی و خرید محصولات و صادرات آن موجب تحولی عظیم و ایجاد ثروت برای آحاد جامعه میشود.
ترغیب سرمایه خرد برای ایجاد و راه اندازی کارخانههای تولیدی کوچک مقیاس در بخشهایی، چون نفت و گاز و پتروشیمی و حتی فولاد و سیمان و مس و ... و تعهد دولت برای حمایت این بخشها، منجر به اشتغال پایدار میلیونها ایرانی و انقلابی در بخش تولید خواهد شد.
مدیریت مصرف و حمایت هوشمندانه از تولید داخلی
مدیریت مصرف و حمایت هوشمندانه از کالای ایرانی منجر به افزایش انگیزه سرمایه گذاری در بخش تولید خواهد شد. رهبر انقلاب در ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۳ با تاکید بر مصرف کالاهای ایرانی توسط آحاد مردم گفتند: «محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانهها. حالا مُد شده است بگویند «بِرَند» است، بِرَند فلان؛ بِرَند چیست! بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی. آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. این را من فقط برای یک عدّهی خاص نمیگویم؛ خب بله، وقتی ما میگوییم، یک عدّه متدیّنین فوراً گوش میکنند حرف را، پیغام هم میدهند فلان چیز راکه خارجی است بخریم؟ فلان چیز را نخریم؟ من فقط برای متدیّنین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمیگویم؛ من این حرف را برای هرکسی میگویم که به ایران علاقهمند است، به آیندهی کشور علاقهمند است، به فکر بچّههای خودش است که بنا است فردا در این کشور زندگی کنند. شما مصنوعات خارجی را که مصرف میکنید، در واقع کمک میکنید به اینکه حجم آن بنگاه خارجی، آن کارگر خارجی، آن سرمایهدار خارجی، مدام بیشتر بشود و تولید داخلی ضربه بخورد، شکست بخورد. این را به همهی مردم، بخصوص آنکسانیکه مصارف زیادی دارند [میگویم]؛ دولتیها هم همینجور؛ دولتیها هم در مصارف دولتی، در اشیاء مصرفیای که در ساختمانها، در چیزهای گوناگون مصرف میکنند، حتماً ملاحظه کنند تولید داخلی را.»
فرهنگسازی مصرف کالای ایرانی و ترویج ارزشهای مصرف بهینه و حمایت از تولید داخلی و همچنین اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف و مصرفگرایی و تجمل گرایی و مبارزه جدی و همه جانبه با قاچاق کالا و حمایت از تولیدکنندگان در برابر رقبای غیرقانونی در کنار ارتقای کیفیت کالاهای داخلی و تشویق تولیدکنندگان به بهبود کیفیت محصولات منجر به افزایش انگیزه سرمایه گذاران و اطمینان خاطر آنها میشود.
انتهای پیام/