دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس خبر داد

راه اندازی ٦ سکوی پارس جنوبی تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با بیان این که امسال ٦ سکوی پارس جنوبی بارگیری و راه اندازی می‌شود و هم اکنون بارگیری ٢ سکوی ١٩A و ١٨B آغاز شده است، گفت: بارگیری سکوی هفتم که به فاز ١٤ تعلق دارد، امسال انجام می شود اما راه اندازی آن به سال آینده موکول خواهد شد.
کد خبر : 96439

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، علی اکبر شعبانپور با بیان این که برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از مرز ٤٣١ میلیون مترمکعب در روز گذشته است، عنوان کرد: امسال ١٠٠ میلیون مترمکعب به برداشت گاز از پارس جنوبی اضافه می شود.


وی پس از پایان عملیات بارگیری سکوی ١٨B پارس جنوبی در جمع خبرنگاران بارگیری سکوی ١٨B را کار تخصصی و حساس دانست که با همکاری مجموعه کارگران، متخصصان، مهندسان پیمانکاران، شرکت مبین سازه و ایزایکو و شرکت نفت وگازپارس محقق شد.


وی با اشاره به عقب بودن ساخت سکوهای ١٨B و ١٧B در یارد صدرا، اظهارکرد: با توجه به این که فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در اولویت بهره برداری قرار داشتند و اجرای فاز ١٤ عقب تر از دیگر فازها بوده است و در اولویت نیز قرار نداشت بنابراین تمهیداتی اندیشیده شد تا ٢ سکوی این فاز با تغییرات فنی جایگزین سکوهای ١٧B و ١٨B شود.


مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس، وزن سکوی ١٨B را ٢ هزار و ٨٠٠ تن اعلام کرد و افزود: با توجه به این که عملیات بارگیری با همه حساسیتهای آن با موفقیت انجام شد پس از آن مهاربندی سکوها آغاز می شود که برنامه تعیین شده برای این بخش از کار نیز ٢٠ روز است.


شعبانپور درباره دلیل جایگزینی سکوها گفت: شرکت صدرا باید ٢ سکوی ١٧B و ١٨B می ساخت اما به دلیل مشکلات فراوانی که داشت در عمل تنها طبقات این سکوها ساخته شده بود، ازسوی دیگر سکوهای فاز ١٤ نیز از برنامه زمان بندی شده پیش تر بودند بنابراین با بررسی فنی و مهندسی این جایگزینی انجام شد.


وی با اشاره به بازدیدهایی که از یارد صدرا طی هفته های اخیر داشته است، ادامه داد: هم اکنون اطلاعی از مسائل حقوقی شرکت صدرا ندارم اما از آنجا که قرارگاه مدیریت صدرا را بر عهده گرفته است و تیم مدیریتی جدیدی روی کار آمده است سکوهای فاز ١٣ و ٢٢ تا ٢٤ در اولویت ساخت قرار دارند.


مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با ابراز امیدواری نسبت به ساخت ١٠ سکویی که صدرا باید آنها بسازد، افزود: با توجه به تجهیز یارد صدرا از سوی قرارگاه و همچنین حمایت و پشتیبانی وزارت نفت و شرکت نفت وگاز پارس امیدوارم شاهد ساخت این سکوها از سوی صدرا باشیم.


وی درباره مدت زمان راه اندازی سکو اظهارکرد: براساس برنامه ریزی انجام شده از یکم مردادماه، پنج ماه را برای عملیات راه اندازی این سکو در نظرگرفته ایم. به این ترتیب اواخر آذرماه گاز از دریا به خشکی ارسال می شود تا تولید یک میلیارد فوت مکعبی گاز از سکوی ١٨B محقق شود.


شعبانپور با اشاره به بارگیری سکوی ١٩A که هفته گذشته از یارد خرمشهر صورت گرفت، افزود: سکوی فاز ٢١ با ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب نیز شنبه ازیارد خرمشهر بارگیری می شود و قرار است هر دو سکو با یک بارج به سمت موقعیت خود در خلیج فارس حرکت کنند.


مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس برنامه زمان بندی برای راه اندازی سکوی فاز ٢١ را پنج ماه اعلام کرد وافزود: سکوی فاز ٢٠ نیز ٢ ماه پس از بارگیری سکوی فاز ٢١، عملیات بارگیری خود را شروع می کند.


وی با اشاره به بارگیری سکوی ١٩C که پارسال انجام شده بود، ادامه داد: هم اکنون این سکو آماده راه اندازی که با انجام این مهم یک میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید این فاز نیز اضافه می شود.


شعبانپور با بیان این که امسال ١٠٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید پارس جنوبی اضافه شده است، خاطرنشان کرد: به این ترتیب تا پایان امسال در تولید روزانه با قطر برابر خواهیم شد.


وی تصریح کرد: براساس اطلاعات موجود، قطریها حداقل طی سه سال اخیر بر روی حفظ تولید خود کار کرده اند در حالی که ایران در همین مدت تولید روزانه خود را از پارس جنوبی افزایش داده است.


مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با بیان این که بخش پالایشگاهی فازهای ١٧ و ١٨ به طور کامل آماده است و واحد گوگردزدایی آن هم به زودی راه اندازی می شود، خاطر نشان کرد: مرحله نخست تولید این فازها از دی ماه سال ١٣٩٣ با بهره‌برداری از ٢٢ حلقه چاه تولید گاز، ٢ سکوی دریایی اصلی، ٢ خط لوله زیر دریایی ٣٢ اینچ و چهار ردیف عملیاتی پالایشگاهی برای شیرین سازی گاز راه‌اندازی شده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته