دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1395 - 09:19

حکم خروج بریتانیا امضا شد/ اتحادیه اروپا 26 کشوری می‌شود

نتایج رفراندوم جدایی یا بقای بریتانیا در اروپا نشان می‌دهد که مردم این کشور، خروچ از اتحادیه اروپا را به باقی ماندن در این اتحادیه ترجیح داده اند.
کد خبر : 96429

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز رفراندوم جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، از صبح روز پنج‌شنبه در سرتاسر این کشور برگزار شد.


بنا به آمار رسمی، 46.5 میلیون نفر می‌توانستند در این رفراندوم شرکت کنند. این تعداد واجدان شرایط رأی، رفراندوم روز گذشته را به سومین رفراندوم بزرگ از نظر تعداد تبدیل کرده بود.


به گزارش رویترز نتایج نشان می‌دهد که 51.7درصد از شرکت کنندگان در این رفراندوم به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند. این نتایج، مشابه با نظرسنجی‌هایی است که پیشتر منتشر شده بود. این نظرسنجی‌ها از رقابت کاملا نزدیک دو طرف حکایت داشتند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس ارقام رسمی، مشارکت در همه پرسی روز پنجشنبه در انگلیس در باره خروج این کشور از اتحادیه اروپا بسیار بالا بود و 72.2 درصد از واجدین شرایط در این همه‌پرسی شرکت کردند.


بنابر گزارشها شمارش آرای 382 حوزه نشان داد نزدیک به 52 درصد از شرکت کنندگان همه‌پرسی، دیروز به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رأی دادند. به عبارتی حدود چهارد ه میلیون نفر از مردم انگلیس در این همه پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند.


شبکه تلویزیونی بی بی سی، رای دادن اکثریت مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا را طلاق تاریخی توصیف کرد و رئیس حزب استقلال انگلیس روز 23 ژوئن را روز استقلال نامید.


با وجود این، مردم اسکاتلند و ایرلند در همه‌پرسی روز گذشته، رای به باقی ماندن در اتحادیه اروپا دادند و به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکلا استرجن وزیر اول اسکاتلند اعلام کرد همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا نشان می دهد مردم اسکاتلند آینده خود را در چارچوب اتحادیه اروپا می‌بینند.


همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر ، شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد که حزب شین‌فن که شاخه سیاسی ارتش جمهوریخواه ایرلند محسوب می شود در پی رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا خواستار برگزاری همه پرسی وحدت ایرلند شمالی و جنوبی شد.


از سوی دیگر، معاون صدر اعظم آلمان رای دادن مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا را روز شوم برای اروپا توصیف کرد.


پیروزی طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قیمت طلا،نقت و پوند را هم به شدت تغییر داد.


بنا بر گزارش بی بی سی، ارزش پوند نسبت به دلار پس از این تصمیم مردم بریتانیا به سطحی سقوط کرده است که از سال 1985(1363) بی‌سابقه بوده است. شاخص سهام فوتسی بورس لندن هم، هفت و شش دهم درصد سقوط کرد.


اما به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، بهای طلا در بازارهای جهانی در پی اعلام نتایج اولیه همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، شش درصد افزایش یافت.


در این حال، بهای نفت در بازارهای جهانی پس از رای دادن مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، شش درصد کاهش یافت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته