تقاضای واقعی خودرو در بازار ۱۴۰۴ چقدر است؟/ شناسایی جایگاه سرمایه گذاری برای تولید خودرو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ سال ۱۴۰۳ سالی پر تحول برای صنعت خودرو بود؛ در این سال نه تنها واردات خودرو پس از سالها ممنوعیت مجددا آغاز شد بلکه در اتفاقی شگرف و تاریخی سکان هدایت یکی از بزرگترین خودروسازهای ایرانی به بخش خصوصی واگذار شد. این تحولات همراه با رکودی نسبی در بازار خودرو و افزایش قیمتها سبب میشود که یکی از مهمترین سوالهای مردم با توجه به شعار سال، سرمایه گذاری برای تولید، وضعیت صنعت و بازار خودرو در سال ۱۴۰۴ باشد.
در این رابطه ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی، دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتوگو با آنا گفت: ما در سال به حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برای پاسخ به تقاضای عمومی نیاز داریم، اما باید توجه داشت که بخش گستردهای از خودروهای موجود در ناوگان حمل و نقل کشور عمری بیش از ۱۰ الی ۱۵ سال دارند و بخش عمدهای دیگر نیز با استانداردهای روز از امکانات و استانداردها فاصله بسیار زیادی دارند. این موارد موجب میشود که تقاضای واقعی برای خودرو در سال جدید تا حدود ۲ میلیون دستگاه افزایش یابد.
وی با توجه به شعار سال، گفت: صنعت خودرو همواره نیاز به مدیریت و تجمیع سرمایه برای توسعه تولید دارد. از این رو با عنایت به شعار سال باید موقعیت و صورت ها در هدایت سرمایه به سمت تولید شناسایی و مشخص شود.
وی ادامه داد: شرایط ذکر شده و همچنین تحولاتی که در شرکت خودروساز رخ داده است احتمالا موجب میشود که در سال جدید توان پاسخگویی کامل به تقاضا در بخش خودروهای داخلی وجود نداشته باشد. در واقع میتوان گفت که شاید عرضه خودرو با کیفیتی که امروزه مردم از خودرو انتظار دارند شاید به نیمی از تقاضا نیز با تولید داخل پاسخ دهیم. ادامه قیمت گذاری دستوری در خصوص تولیدات داخل و حذف این موضوع از خودروهای وارداتی سبب میشود که بازار خودروهای وارداتی جذابیت بیشتری داشته باشد.
افزایش قیمت خودروهای وارداتی
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در موضوع واردات خودرو شرایط کاملا شفاف است، اما باید توجه کرد که در تامین ارز واردات خودرو محدودیتهایی وجود دارد و پیش بینی میشود که رقمی معادل ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو هزینه شود. با شرایطی که جذابیت بازار این خودروها پدید آورده و هم افزایی آن با خارج شدن خودروهای وارداتی از شمول قیمت گذاری دستوری انتظار میرود که شاهد افزایش قیمت در این خودروها باشیم.
تاثیر خصوصی سازی در بازار خودرو
خلخالی تاکید کرد: با توجه به خصوصی شدن ایران خودرو و ادامه سیاستهای قیمت گذاری دستوری و همچنین تحولات بازار ارزی به نظر میرسد که این خودرو ساز برای حفظ سود خود و یا کاهش ضرر و زیان روبه کاهش تولید بیاورد و این کاهش تولید هر چند موجب سود بیشتر خودروساز شود و به افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل بیانجامد اما به نظر میرسد که با کاهش عرضه موجب افزایش قیمتها در این بازار شود.
انتهای پیام/

ترسیم نقشه راه سرمایهگذاری در معادن؛ راهکار توسعه چیست؟

بایدو نبایدهای واگذاری ایران خودرو به کروز؛ به اهلیت شرکتها توجه شود!

تکیه بر توان داخل؛ اعتلای صنعت خودرو در گذر از چالشها
