۰۱/ فروردين /۱۴۰۴

نقش یقین در استجابت دعا؛ چرا برخی دعاها مستجاب نمی‌شوند؟

نقش یقین در استجابت دعا؛ چرا برخی دعاها مستجاب نمی‌شوند؟
استاد حوزه علمیه مروی با بیان اینکه تأیید و تثبیت کار‌های نیک، یکی از سنت‌های قطعی الهی است که مسیر رشد و سعادت را برای بندگان هموار می‌کند، گفت: تمامی فیوضات الهی از طریق واسطه‌های فیض، یعنی اهل بیت (ع) به بندگان می‌رسد.
حجت‌الاسلام مصطفی حاجی ولیئی استاد حوزه علمیه مروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به بخشی از دعای شریف افتتاح گفت: در این دعا آمده است «وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّك»‏؛ و تویی که با احسان خود، کارهای خوب را پایدار و استوار می‌کنی. این فراز نشان‌دهنده سنت الهی در تأیید و تثبیت مسیر حق است.
 
وی افزود: خداوند متعال، هم هدایت ابتدایی را بر عهده دارد و هم هدایت استمراری را تضمین کرده است. ازاین‌رو، اگر بنده‌ای مسیر درست را انتخاب کند، خداوند او را با دو عنایت ویژه یاری خواهد کرد، یکی توفیق شناخت و انتخاب حق که در واقع هدایت ابتدایی است و دیگی توفیق استمرار در این مسیر که همان تأیید و تثبیت اعمال نیک است.
 
این استاد حوزه علمیه مروی بیان داشت: تأیید الهی یک موهبت بزرگ است که بدون آن، هیچ عملی دوام نخواهد داشت. بسیاری از افرادی که در مسیر بندگی گام نهاده‌اند، به دلیل فقدان این تأیید، در میانه راه دچار سستی و تردید شده‌اند. 
اهل‌بیت (ع)؛ واسطه‌های فیض و کانال‌های رحمت الهی
 
وی با اشاره به جایگاه واسطه‌های فیض در عالم هستی ادامه داد: بر اساس تعالیم قرآن و روایات، تمامی فیوضات الهی از طریق واسطه‌هایی به بندگان می‌رسد. در زیارت جامعه کبیره آمده است «بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ»؛ خداوند به‌وسیله شما آغاز می‌کند و به‌وسیله شما به پایان می‌رساند. این جمله نشان می‌دهد که تمام خیرات عالم از طریق اهل‌ بیت(ع) به بندگان عطا می‌شود.
 
حجت‌الاسلام حاجی ولیئی ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت (ع) نه‌تنها واسطه رحمت الهی هستند، بلکه خود، تجلی رحمت خداوند بر زمین‌اند. در دعای افتتاح می‌خوانیم «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَاةً كَثِيرَةً تَكُونُ لَهُمْ رِضًى وَ لِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَدَاءً وَ قَضَاءً» خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست، درودی فراوان که موجب خشنودی آنان شود و حق آنان را ادا کند. این نشان می‌دهد که راه دریافت رحمت الهی، محبت و ارتباط با اهل ‌بیت(ع) است.
نقش یقین در استجابت دعا؛ چرا برخی دعاها مستجاب نمی‌شوند؟
 
وی با اشاره به اهمیت یقین در دعا گفت: در دعای افتتاح آمده است «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ قَلِيلًا مِنْ كَثِيرٍ مَعَ حَاجَةٍ بِي إِلَيْهِ عَظِيمَةٍ وَ غِنَاكَ عَنْهُ قَدِيمٌ وَ هُوَ عِنْدِي كَثِيرٌ وَ هُوَ عَلَيْكَ سَهْلٌ يَسِيرٌ»؛ خداوندا! از تو اندکی از بسیاری را درخواست دارم، درحالی‌که نیاز من به آن بزرگ است و بی‌نیازی تو از آن دیرینه است، درحالی‌که نزد من آن مقدار بسیار و نزد تو اندک و آسان است. این نشان می‌دهد که درک وسعت و عظمت الهی و باور به قدرت او، از شروط اصلی استجابت دعاست.
 
این خطیب تهرانی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «ادْعُوا اللَّهَ وَ أَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالْإِجَابَةِ»؛ خدا را بخوانید درحالی‌که یقین به اجابت دارید. اما بسیاری از ما در دعا کردن، دچار تردید و بی‌اعتمادی به وعده‌های الهی هستیم، و همین مسأله مانعی برای استجابت دعا می‌شود.
 
سه جلوه از صفات الهی در دعای افتتاح
 
وی با اشاره به فراز دیگری از دعای افتتاح افزود: در این دعا سه صفت مهم الهی در سه جایگاه معرفی شده‌اند؛« أرحم الراحمین در موضع رحمت»،« أشد المعاقبین در جایگاه عقوبت» و «أعظم المتجبرین در مقام عظمت». این نشان می‌دهد که خداوند متعال، هم بخشنده‌ترین بخشندگان است، هم سخت‌گیرترین عقوبت‌کنندگان، و هم بزرگ‌ترین حاکم مقتدر عالم. هر بنده‌ای با توجه به رفتار خود، یکی از این سه جلوه را در زندگی خویش مشاهده می‌کند.
 
توبه؛ کلید بازگشت به آغوش رحمت الهی 
 
حجت‌الاسلام حاجی ولیئی با اشاره به گستردگی رحمت الهی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم آمده است « قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ»؛ ای بندگان من که بر خود اسراف کرده‌اید، از رحمت خدا ناامید نشوید. در روایات آمده است که روزی جوانی نزد پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت: ای رسول خدا! گناهی مرتکب شده‌ام که تصور نمی‌کنم خداوند آن را ببخشد. پیامبر(ص) فرمودند: رحمت الهی وسیع‌تر از هر گناهی است. توبه کن و مطمئن باش که خداوند تو را خواهد بخشید. این ماجرا نشان می‌دهد که هیچ بنده‌ای نباید از آمرزش الهی ناامید شود.
 
راه ورود به دریای بی‌کران رحمت الهی 
 
حجت‌الاسلام حاجی ولیئی در پایان تصریح کرد: در دعای افتتاح، اهل ‌بیت(ع) به ‌عنوان «معدن رحمت» معرفی
 
شده‌اند. این یعنی تمام خیرات و رحمت‌های الهی از طریق آنان به بندگان می‌رسد. هر کس که در پی تأیید، هدایت و آمرزش الهی است، باید به این دروازه‌های رحمت متوسل شود.

انتهای پیام/

گوشتیران
قالیشویی ادیب
ارسال نظر