۲۸/ اسفند /۱۴۰۳
11:21 25 / 12 /1403

موشک‌پرانی فرهنگی دشمن برای به چالش کشیدن اقتدار کشور

موشک‌پرانی فرهنگی دشمن برای به چالش کشیدن اقتدار کشور
استاندار هرمزگان گفت: دشمن با موشک‌پرانی فرهنگی سعی می‌کند تا نظم، ثبات و کارآمدگی را که سه نقطه یک مثلث اقتدار هستند به چالش بکشد و کشور را در عرصه جهانی ضعیف نشان دهد.

به گزارش خبرنگار آنا، محمد آشوری استاندار هرمزگان در جمع رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز عالی استان هرمزگان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس با اشاره به فرایند جهانی‌شدن و ایجاد تغییرات بنیادین و به مسلخ کشیده شدن عدالت؛ خواستار آماده‌باش و هوشیاری کامل مسئولان و مدیران با حرکت به سمت نو شدن، شد و اظهار کرد: نقش دانشگاه‌ها در این فرایند تغییرات گسترده بسیار مهم و حیاتی است و باید با رصد این فرایند، راه‌حل‌های متناسب ارائه کنند.

وی ابرقدرت‌ها را آفتی بزرگ برای به سلطه کشیدن کشور‌های ضعیف‌تر دانست و انحصارطلبی این کشور‌ها به‌ویژه غرب را خطرناک و دور از عدالت اجتماعی در جهان برشمرد و افزود: معادلات سلطه‌طلبی قدرت‌های سلطه بر آن است تا همه چیز را به سیطره خود درآورد و ایران اسلامی به‌عنوان کشور عدالت‌خواه و توانمند در حوزه علمی و نظامی، توانسته این معادلات را به هم بزند.

نماینده عالی دولت در هرمزگان با تأکید بر اینکه برای ایجاد عدالت جهانی باید به‌عنوان قدرت بزرگ منطقه در همه مباحث و حوزه‌ها توانمندی و قدرت خود را افزایش دهیم اضافه کرد: این پایداری و ثبات باید به همه حوزه‌ها و زیرساخت‌ها تسری پیدا کند؛ زیرا حرکت و تمرکز در یک یا چند حوزه می‌تواند ما را در سایر حوزه‌ها آسیب‌پذیر کند.

آشوری ضعف اقتصاد را پاشنه آشیل دولت‌ها دانست و بیان کرد: دشمن همواره سعی کرده از این ضعف‌ها و غفلت‌ها استفاده کند و با موشک‌پرانی فرهنگی سعی می‌کند تا نظم، ثبات و کارآمدگی را که سه نقطه یک مثلث اقتدار هستند به چالش بکشد و ما را در عرصه جهانی ضعیف نشان دهد.

وی تبیین کرد: باید همه اضلاع و زوایای این مثلث که در نظم، ثبات و کارآمدگی خلاصه می‌شود در همه حوزه‌ها به‌درستی بررسی، مطالعه و بازآفرینی شود و به اقتدار ارضی و فرهنگی به‌عنوان زیرساخت همه اقتدار‌ها توجه و اهتمام ویژه‌ای شود.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

استاندار هرمزگان دانشگاه را مرجع تحول‌گرا دانست که می‌تواند حرکت رو به رشد و همه جانبه را شتاب بخشد و با ریشه‌یابی مسائل جامعه، چالش‌ها و ... آنها را در ساختار یا گفتمان با رویکرد مدیریتی یا رفتاری حل کند که هنوز نتوانسته‌ایم این مهم را به‌درستی تحقق بخشیم.

آشوری بیان کرد: دانشگاه‌ها باید با آسیب‌شناسی، تحقیق و پژوهش نقصان‌ها را بررسی کنند بر اساس معیار‌ها که شعار سال از طرف مقام معظم رهبری یکی از آنهاست حرکت کند در راستای رفع موانع قدم بردارد و با به‌کارگیری دانش علمی و عملی آنها را آمایش و دلایل عدم نرسیدن به هدف یا رسیدن به هدف را با ذکر دلایل منطقی، شناسایی فرصت‌ها و تهدید‌ها به مسئولان عالی رتبه معرفی کنند.

وی توضیح داد: توسعه، نیاز انسان‌های توسعه‌یافته است که باید منجر به تشکیل زنجیره کامل و جامع از اقشار فرهیخته، کاردان، ماهر و... با تشکیل کارگروه‌های راهبردی و تخصصی با در نظر گرفتن ساختار توسعه و بهره‌وری بیشتر به جای افزایش هزینه با پرهیز از تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های جزیره‌ای و انفرادی شکل بگیرد و برای رفع مشکلات و مرتفع ساختن محدودیت‌ها با همفکری و مشورت طوری حرکت کند بهره‌وری را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهد.

استاندار هرمزگان ایجاد ظرفیت‌های جدید را با مطالعه و آمایش سرزمینی خواستار شد و هم‌افزایی را در کنار سیاست‌گذاری‌های درست و جامع در همه حوزه‌ها؛ نقطه عطفی به سمت بالندگی و توسعه خواند و مطرح کرد: برگزاری جلسات کاربردی و تصمیم‌گیری‌های نظام مسائل جاری با تشکیل کارگروه‌های راهبردی و متخصص می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را پیش رو بگشاید.

آشوری تشریح کرد: رابطه جامعه، صنعت و دانشگاه باید به گرمی تعریف شود و برای اینکه این ارتباط منفصل خاتمه نیابد باید صنعت و دانشگاه بر اساس نیازسنجی و روابط حسنه که باید به نیازمندی جامعه نیز گره بخورد شکل بگیرد بر اساس خواسته‌های یکدیگر این پیوند را تحکیم بخشند به‌طوری که نیاز صنعت از دانشگاه برآورده شود و دانشگاه نیز با سرمایه‌گذاری روی نیاز صنعت به تربیت نیرو‌های ماهر بپردازد.

وی با اشاره به اینکه حرکت دانشگاه باید مسئله محور باشد به‌طوری که بتواند نیازمندی‌های جامعه را در همه سطوح شناسایی و حل کند، همه ظرفیت خود را در این حوزه‌ها به‌کار گیرد، افزود: گاهی در حل مسائل به پاک کردن صورت مسئله می‌پردازیم و گمان می‌کنیم با این روش مدیریتی و پنهان کردن مسائل زیرساختی می‌توانیم موفق عمل کنیم اشتباه محض است که با حرکت مسئله محور دانشگاه مغایرت دارد، باید در این حرکت توسعه بخش به کف جامعه بنگریم و به دنبال حل مسائل و مشکلات باشیم.

استاندار هرمزگان با اعلام اینکه استانداری آمادگی دارد جلسات و نشست‌هایی را با دانشگاه به‌طور مستمر در امور آموزشی و پژوهشی برگزار کنند، مطرح کرد: این جلسات می‌تواند با هدف پیشبرد اهداف دانشگاه، به‌طور منظم برگزار شود و برنامه‌ها و مباحث مورد بحث باید از قبل تدوین و در این جلسه مطرح و راهکار منطقی، علمی و عملیاتی ارائه شود.

سرانه دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه‌های دولتی یک به پنج است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز گزارشی از روند رو به رشد و افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی در این استان هرمزگان ارائه کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان مؤسسه عام المنفع و غیرانتفاعی است که به هیچ شخص خاصی تعلق ندارد، همه دارایی‌های آن متعلق به دولت و ملت است و همه کسانی که در این مجموعه فعالیت دارند فقط بر اساس مسئولیت خود حقوق و مزایا دریافت می‌کنند.

محمدحسین رنجبر با اشاره به اینکه سرانه این دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های دولتی یک به پنج است افزود: این دانشگاه با یک پنجم بودجه‌های دانشگاه دولتی اداره می‌شود و تنها منابع این دانشگاه درآمد‌های غیر شهریه‌ای و شهریه بوده که مقدار دریافتی آن نسبت به تورم و سایر مراکز آزاد و غیرانتفاعی بسیار ناچیز و کم است.

وی داشتن نیمی از هیئت علمی استان در کنار جمعیت ۳۰ هزار نفری دانشجو از ۵۶ هزار دانشجوی این استان را از افتخارات بارز این دانشگاه برشمرد و بیان کرد: افتخارآفرینی این دانشگاه در عرصه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و... بر کسی پوشیده نیست و در مسائل و رویداد‌های فرهنگی همواره پرچمدار فعالیت‌های جهادی و فرهنگی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: در حوزه آلیاژ‌ها و فولاد‌های مغناطیسی، دانشگاه آزاد استان هرمزگان موفق به کسب جایگاه بین‌المللی در بین دانشگاه جهان شده، دانشگاه آزاد به‌عنوان رئیس کمیته فنی ۶۸ (TC ۶۸) سازمان بین‌المللی استاندارد در حوزه الکتروتکنیک (IEC) در حوزه آلیاژ‌ها و فولاد‌های مغناطیسی به‌عنوان رئیس کمیته فنی در میان ۴۰ کشور توسعه‌یافته انتخاب و به‌طور فعال در تدوین استاندارد‌های بین‌المللی مرتبط با فولاد‌ها و آلیاژ‌های مغناطیسی همکاری دارد.

رنجبر با اعلام خبر چاپ نشریه علمی ریاضی در دانشگاه آزاد بندرعباس توضیح داد: پایگاه اسکوپوس جز معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین مجلات در دنیا محسوب می‌شوند که چاپ مقاله در این ژورنال‌ها اعتبار و سطح علمی بسیار بالایی دارد و مقالاتی می‌توانند در این پایگاه ثبت شوند که ازنظر سطح اعتبار علمی رتبه بسیار بالایی داشته باشند که در این راستا، نشریه علمی «Transactions on Fuzzy Sets and Systems (TFSS)» وابسته به گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس توانسته در این پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس نمایه شود.

وی، افتخارآفرینی ⁠رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم را یکی دیگر از مؤلفه‌های رشد و بالندگی برشمرد و تشریح کرد: هر ساله دانشجویان رشته پزشکی این دانشگاه می‌توانند در رقابت با دانشگاه‌های بنام و شهیر دولتی به رقابت بپردازند و با کسب عناوین مختلف در رشته‌های دستیاری و قبولی بالا در تخصص و همچنین المپیاد دانشجویی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بر این افتخارات صحه بگذارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان ادامه داد: ⁠با توسعه رشته‌ها، افزایش جذب دانشجو در دو سال اخیر به بالای ۲۰ درصد رسیده و فقط در مهرماه سال جاری در مقطع کارشناسی واحد بندرعباس رشد بالای ۴۷ درصدی در ورودی‌های جدید رقم خورد و آمار دانشجویان استان در این دانشگاه از مرز ۳۰ هزار نفر نیز افزایش یافت.

این مسئول دانشگاهی تبیین کرد: ⁠نرخ توسعه کمی و کیفی مدارس سما استان بیش از هر جای دیگر کشور است و آمار دانش آموزان مدارس سما استان به حدود ۵ هزار نفر رسیده و در ارزیابی‌های سال‌های اخیر سازمان، مدارس سما استان هرمزگان مدارس ما رتبه‌های برتر را کسب کرده‌اند.

رنجبر تأکید کرد: امروز هیچ صنعتی در استان هرمزگان نمی‌تواند مطالبه رشته‌ای را کند که در دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نباشد و هیچ مسئله، گره و مشکلی نیست که به دست اعضای هیئت علمی توانمند ما باز نشود.

وی پیشرفت دانشگاه را پیشرفت جامعه دانست و بیان کرد: پشتیبانی‌ها، همدلی‌ها و همراهی‌ها مسئولان استانی در کنار پشتیبانی دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که توجه ویژه به استان هرمزگان دارد می‌تواند افتخارات و بالندگی‌های بزرگی را نصیب مردم این استان کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر