موزههای آموزشی در مدارس، راهی برای حفظ هویت فرهنگی ایرانی و توسعه پایدار

میرسیداحمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم ایران) در گفتوگو با خبرگزاری آنا، اهداف و سیاستهای این کمیته را در زمینه توسعه موزهها و افزایش آگاهی اجتماعی در ارتباط با فرهنگ و میراث فرهنگی کشور تشریح کرد.
محیط طباطبایی یکی از اهداف اصلی کمیته را تغییر نگرش نسبت به موزهها دانست و گفت: موزهها باید نه تنها به عنوان فضایی برای حفظ آثار باستانی شناخته شوند، بلکه باید به عنوان ابزارهایی برای توسعه پایدار و هویت فرهنگی جامعه مورد توجه قرار گیرند.
وی ادامه داد: موزههای آموزشی در مدارس میتوانند بهطور چشمگیری در تقویت هویت ایرانی و حفاظت از میراث فرهنگی کشور مؤثر باشند.
به گفته محیط طباطبایی، موزههای آموزشی در مدارس دو هدف مهم دارند؛ اول ایجاد تعلق خاطر در دانشآموزان نسبت به محیط آموزشی خود و دوم انتقال فرهنگ و تاریخ به نسلهای بعدی بهگونهای که آنها احساس مسئولیت بیشتری نسبت به نگهداری و حفظ منابع طبیعی و فرهنگی پیدا کنند.
وی همچنین به تأثیر موزهها در مقابله با مصرفگرایی اشاره کرد و افزود: دانشآموزانی که با مفهوم موزه آشنا میشوند، کمتر به تخریب محیط زیست و مصرف بیرویه منابع انرژی پرداخته و بیشتر به آینده فکر میکنند. این نسل بهجای هدر دادن منابع، آنها را حفظ کرده و به نسلهای بعدی منتقل میکنند.
رئیس کمیته ملی موزهداران ایکوم ایران تأکید کرد که آموزش مفاهیم مربوط به موزه و میراث فرهنگی باید در مدارس به یک امر بدیهی تبدیل شود و این مفاهیم باید بهطور گسترده در برنامههای آموزشی گنجانده شوند.
وی همچنین به تجربه کشورهای دیگر مانند ژاپن اشاره کرد که برای آموزش علم و فرهنگ، از موزهها و تاریخ خود بهره میگیرند.
در نهایت، محیط طباطبایی با تأکید بر ضرورت گنجاندن موزههای آموزشی در مدارس به عنوان بخشی از ساختار آموزشی کشور، از نهادهای فرهنگی و آموزشی خواست تا به این موضوع توجه ویژهای داشته باشند.
وی گفت: موزهها نه تنها به حفظ آثار تاریخی کمک میکنند، بلکه به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار و حفظ هویت فرهنگی در جامعه عمل میکنند.
انتهای پیام/