۲۶/ اسفند /۱۴۰۳

نقش سامانه‌های «سمات» و «ساتع» در تحول آموزش عالی

نقش سامانه‌های «سمات» و «ساتع» در تحول آموزش عالی
کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه اخیر خود، راهکار‌های استفاده از سامانه‌های «سمات» و «ساتع» را برای تحقق سهم ۱۰ و ۲۰ درصدی پایان‌نامه‌های تقاضامحور در علوم انسانی و سایر رشته‌ها، در راستای ماده ۹۳ برنامه هفتم توسعه بررسی کرد.

به گزارش آنا، دویست و بیست و دومین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و راهکار‌های استفاده از ظرفیت سامانه سمات و ساتع جهت تحقق برخی از اهداف ماده ۹۳ برنامه هفتم توسعه بررسی شد.

در این جلسه ابتدا پیمان صالحی گزارشی مختصر از برگزاری جلسه شورای عالی عتف، مصوبات پیشنهادی و روند پیگیری توشیح مصوبات ارائه کرد.

دبیر کل شورای عالی عتف در ادامه به ظرفیت سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقاتی کشور (سمات) و سامانه تقاضا و عرضه پژوهش (ساتع) در تحقق برخی از اهداف ماده ۹۳ برنامه هفتم توسعه اشاره و گفت: یکی از اهداف کمی این ماده تحقق سهم پایان­ نامه­‌ها و رساله­‌های تقاضامحور و نیازمحور از کل پایان نامه‌ها و رساله‌های انجام شده در گروه علوم انسانی و در گروه‌های علمی غیر علوم انسانی بر اساس سامانه نظام ایده­‌ها و نیاز‌ها به ترتیب به ۱۰ و ۲۰ درصد برسد. با تمهیداتی می‌توان در کنار سایر راهکار‌ها و ابزار‌های تحقق این اهداف، از ظرفیت این سامانه‌ها نیز استفاده کرد و تعدادی از طرح‌­های پژوهشـی ثبت شده آنها بتوانند از محل اعتبار همان ­طرح، نسـبت به ­حمایت از پایان­ نامه‌های کارشناسی ارشد یا رساله‌های دکتری اقدام کنند.

 وی تاکید کرد که این به هیچ وجه جایگزین سایر راهکار‌ها و ابزار‌های نیست بلکه کمک به آنها در تححق اهداف مورد نظر است.

دبیرکل شورای عالی عتف همچنین به ضرورت همکاری دانشـگاه‌هـا، پژوهشـگاه‌هـا و مراکز آموزش عـالی و پژوهشی وزارتین با پژوهشـگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سایر دستگاه­‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: به منظور تعامل هرچه بیشتر لازم است وزارتین و دستگاه‌­های اجرایی با هم همکاری کنند و تمهیداتی اندیشیده شود تا دانشـگاه‌هـا، پژوهشـگاه‌هـا و مراکز آموزش عـالی و پژوهشـی بتوانند پایان­ نامه‌ها و رساله ­های دکتری خود را به صورت مشترک با پژوهشـگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سایر دستگاه‌­های اجرایی تعریف کنند. در این خصوص اعضای حاضر در جلسه به بحث و تبادل نظر پرداختند و مقرر شد پیش نویس شیوه نامه‌های اجرایی این موضوعات توسط دبیرخانه شورای عالی عتف با همکاری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مرتبط تدوین و در کمیسیون دائمی شورا ارائه شود.

در این جلسه همچنین اعضای منتخب کمیسیون تخصصی آموزش، به منظور تأیید کمیسیون دائمی توسط علی محبی ارائه شد. دبیر کمیسیون آموزش شورا افزود: دبیرخانه شورا مطابق با شیوه ­نامه نحوه فراخوان و انتخاب اعضای حقیقی کمیسیون­های تخصصی، اقدام به فراخوان از مراکز علمی و شرکت­‌های دانش­ بنیان جهت جذب صاحب­نظران کرد. 

همزمان با آن سامانه فراخوان نیز آماده ثبت درخواست­‌ها بود. واجدین شرایط علاوه بر پیشنهاد از سوی مراکز علمی، می­توانستند راساً از طریق سامانه ثبت نام کنند. مهلت فراخوان ۲ ماه بود که در این مهلت در مجموع ۲۸۳ نفر درخواست عضویت کرده بودند، که لیست افراد متقاضی بعد از بررسی اولیه طی جلساتی که با حضور اعضای حقوقی برگزار شد بررسی و انتخابات انجام شد. منتخبین مورد نظر با در نظر گرفتن تخصص افراد و نیاز کمیسیون انتخاب شدند بطوری که آموزش عمومی، آموزش مهارتی و آموزش عالی را پوشش دهد از طرفی سعی شد متقاضیان از وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر نهاد‌های مرتبط انتخاب شوند. همه اعضای منتخب کمیسیون بعد از ارائه خلاصه‌ای از روزمه آنها به تایید کمیسیون دائمی رسیدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب