طراحی طرحهای تحولآفرین برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور

علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری آنا به تشریح مهمترین اقدامات و برنامههای این پژوهشگاه در راستای ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور پرداخت.
وی در ابتدا با اشاره به ماموریتهای کلان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، گفت: این پژوهشگاه به صورت کلی سه ماموریت اصلی را دنبال میکند. اولین ماموریت ما شناسایی و رصد مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و ارائه راهکارهای علمی است. در این راستا، ما ۱۰ مسئله کلان نظام تعلیم و تربیت را شناسایی کردهایم و برای این مسائل شروع به ارائه راهکارهای علمی کردهایم.
محبی به یکی از این مسائل کلان اشاره کرد و افزود: یکی از این مسائل، بازطراحی ساختار آموزش و پرورش است. برخی از مشکلات آموزشی ناشی از نقص در ساختار موجود است. پژوهشهایی در این زمینه انجام دادهایم که به بررسی ساختار فعلی و مقایسه آن با آموزش و پرورش کشورهای مختلف پرداخته است. این کار به سرانجام رسیده و در حال حاضر گزارش علمی آن به وزیر آموزش و پرورش ارائه شده است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در ادامه گفت: یکی دیگر از مسائل کلان، فقدان نظام سنجش ملی است. ما بهطور جدی در حال طراحی یک سنجش ملی مشابه آزمونهای تیمز و پرز هستیم که در آن مهارتهای ریاضی، علوم و سواد خواندن دانشآموزان ارزیابی شود.
محبی همچنین به موضوع استعدادیابی و هدایت تحصیلی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: ما در حال طراحی الگویی برای استعدادیابی و هدایت تحصیلی از پیش از دبستان تا مقطع دبیرستان هستیم که دانشآموزان را برای انتخاب مسیر تحصیلی و شغلی خود هدایت کند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به طراحی و اجرای الگویی برای مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ما الگویی برای مدارس تراز سند تحول بنیادین طراحی کردهایم که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است. این الگو به مدارس کمک میکند تا بتوانند با اجرای آن، تحولی در فرآیند آموزشی خود ایجاد کنند.
وی همچنین در خصوص تلاشهای پژوهشگاه برای توسعه فرهنگ پژوهش در میان معلمان و دانشآموزان عنوان کرد: طرحهایی برای ارتقای مهارتهای پژوهشی معلمان در دست اجرا است که از سال ۱۴۰۴ عملیاتی خواهد شد. در همین راستا، همایشهای بینالمللی در خصوص مدارس تراز برگزار خواهیم کرد که در آن تجربیات جهانی در زمینه آموزش و پرورش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
محبی از سیاستهای پژوهشگاه در زمینه تصمیمسازی برای مدیران عالی آموزش و پرورش نیز سخن گفت و تصریح کرد: ما بیش از ۴۰ توصیه سیاستی برای وزیر و معاونان آموزش و پرورش ارسال کردهایم که برخی از آنها عملیاتی و اجرایی شده است. هدف ما این است که کمک کنیم تا تصمیمات پژوهشمحور در آموزش و پرورش اتخاذ شود.
انتهای پیام/