دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1395 - 16:14

«الفبای راز» محمد آزرم در بازار کتاب

محمد آزرم از انتشار تازه‌ترین کتابش«الفبای راز؛ مسأله‌سازهای شعر امروز ایران» که به نقد و نظرات این شاعر و منتقد ادبی اختصاص دارد، از سوی نشر مروارید خبر داد.
کد خبر : 96187

محمد آزرم در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، درباره کتاب تازه‌اش گفت: «الفبای راز در واقع مجموعه‌ای نقدها، مقالات و یادداشت‌های من است که بعضا در نشریات و روزنامه‌ها منتشر شده بودند و در آن‌ها، به شعر؛ از نیما به بعد پرداخته شده است.»


شاعر مجموعه‌هایی همچون «هوم» و «هیاکل» ادامه داد: «البته طبیعی است که برخی از نگاه‌ها و نظرات من در طول این سال‌ها تغییر کرده باشند اما به هر حال این کتاب، حاصل نگاه‌های منتقدانه من به جریان شعر، موقعیت آن است.»


آزرم خاطر نشان کرد: «در این کتاب وعده داده‌ام که آنتولوژی با معرفی شعر شاعران زبان و شاعران تجربه‌گرا که در سال‌های اخیر به فعالیت مشغول بوده‌اند، منتشر خواهم کرد. به نظرم نیاز است تعدادی از شاعران شعر امروز بر مبنای زبان و تجربیات‌شان معرفی شوند و این کاری است که قصد دارم در آینده انجام بدهم.»


در توضیح کتاب «الفبای راز» آمده است: «الفبای راز کتابی‌ست از محمد آزرم که نقادانه به شعر امروز نگاه می‌کند و تناقضات رفتاری شعرها را در برابر ادعای گفتاری آنها قرار می‌دهد. آینه‌ای مقابل شعرها می‌گذارد تا به خود نگاه کنند و چهره‌ی واقعی خود را ببینند. این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات و یادداشت‌های انتقادی آزرم با موضوع شعر امروز فارسی‌ست با نگاهی به موضوع مقالات روشن می‌شود که طی این سال‌ها نویسنده با شعر پیش از خود مکالمه‌ای انتقادی داشته‌ که هدف عمده‌ی آن تعیین موقعیت شعر امروز و دیدگاهی است که وی آن را «شعر متفاوط» نامیده‌ است.»


«الفبای راز» در 277 صفحه با نشر مروارید به بازار آمده و علاقه‌مندان به بررسی وضعیت شعر و جریان‌های مختلف از نگاه محمد آزرم، می‌توانند این کتاب را از کتاب‌فروشی‌ها تهیه کنند.


محمد آزرم در سال 1349 در تهران متولد شد. کتاب‌های «عکس‌های منتشرنشده»، «هوم»، «عطر از نام» (بداهه‌نویسی مشترک با ایولیلیث) و «هیاکل» تا به حال از او منتشر شده است. او از شاعران و منتقدان مطرح جریان امروز شعر فارسی است. کتاب «جیغ بنفش» منتخبی از شعرهای هوشنگ ایرانی و تحلیل محمد آزرم از شعر و نگاه زیباشناختی اوست. نقدها و مصاحبه‌های بسیاری درباره‌ی آثار او در نشریات منتشر شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته