نتایج سطحبندی دانشگاههای دولتی اعلام شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابطعمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این گزارش آمده است: «برای تحقق اهداف مصرح در برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، از جمله بند "و" ماده 15 دالّ بر استقرار "نظام جامع نظارت، ارزیابی و رتبهبندی دانشگاههای کشور"، طرح سطحبندی و رتبهبندی دانشگاههای دولتی کشور از خرداد 1394 در قالب یک پروژه مطالعاتی معتبر و با مشارکت خبرگان و متخصصان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور آغاز شد. اکنون پس از یک سال بررسی کارشناسی دقیق، نتایج مرحله نخست آن که شامل سطحبندی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی و حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات معتبر جمع آوری شده حول معیارها و شاخصهای تعریف شده از قریب به 70 دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی است را بهشرح زیر و در دو دسته جامع و تخصصی اعلام میکند.»
نتایج سطحبندی
الف: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جامع (به ترتیب الفبا)
سطح 1- شامل: اصفهان – تبریز – تربیت مدرس – تهران – شهید بهشتی – فردوسی مشهد
سطح 2- شامل: ارومیه – الزهرا (س) – بوعلیسینا – بیرجند – خوارزمی – رازی – زنجان – سیستان و بلوچستان – شهید چمران اهواز – شهید باهنر کرمان – کاشان - گیلان – یزد
سطح 3- شامل: اراک – ایلام – بجنورد – بینالمللی امام خمینی (ره) – حکیم سبزواری – خلیج فارس – دامغان – زابل – شهرکرد – شهید مدنی – قم – ولیعصر (عج) رفسنجان –کردستان – لرستان – هرمزگان – یاسوج
سطح 4- شامل: آیتالله حائری میبد – بزرگمهر قائنات – تربت حیدریه – حضرت معصومه (س) – سلمان فارسی کازرون – سید جمال الدین اسدآبادی – کوثر بجنورد – ملایر – نهاوند – نیشابور
ب: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تخصصی (به ترتیب الفبا)
سطح 1- شامل: صنعتی اصفهان – صنعتی امیرکبیر – صنعتیشریف – علامهطباطبائی – علم و صنعت ایران
سطح 2- شامل: صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان – صنعتی بابل – صنعتی سهند تبریز – هنر
سطح 3- شامل: تحصیلات تکمیلی صنعتی و فنّاوری پیشرفته – صنعتی جندیشاپور – هنر اسلامی تبریز – هنر اصفهان
سطح 4- شامل: صنعتی قم – صنعتی کرمانشاه – فنّاوریهای نوین قوچان – هنر شیراز
براساس این نتایج، دانشگاهها از طریق ارزیابی از وضعیت عملکرد خود میتوانند با استفاده از اطلاعاتی که به طور منظم و پیوسته در حوزههای مختلف تخصصی دریافت میکنند، مزیتهای رقابتی خود را برای تحقق سندهای بالادستی توسعه ملی و تحول آموزش عالی رصد کنند. همچنین اینکه سطحبندی و رتبهبندی دانشگاهها یک ابزار کارآمد و قابل اتکا به سوی تحول و توسعه هدفمند در هر یک از زیرنظامهای آموزش عالی کشور محسوب میشود.
ارزیابی به عمل آمده به طور مستمر ادامه دارد و نتایج سطحبندی آن دسته از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که اطلاعات درخواست شده را تکمیل نکردهاند در دورههای بعدی خواهد بود.
انتهای پیام/