دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1395 - 16:50

ماه رمضان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی؛ اجرای طرح «رمضان، بهار قرآن»

جلسه قرائت قرآن کریم در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از سوی کارکنان، استادان و دانشجویان برگزار می شود.
کد خبر : 96096

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در ایام ماه مبارک رمضان هر روز صبح‌ها، فضای مسجدالزهرا(س) واحد بابل با کلام قرآن نوارنی و عطر آگین می‌شود.
جلسه قرائت قرآن مجید به صورت ترتیل با حضور کارکنان طبق سنوات سال‌های گذشته در ایام ماه مبارک رمضان هر روز صبح در مسجد الزهرا (س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل برگزار می‌شود.


رئیس اداره فرهنگی واحد بابل بیان کرد:«از رمضان سال ۱۳۷۴ این کار فرهنگی ماندگار با استقبال همکاران واحد، جلسه روازنه ترتیل قرآن مجید برگزار شده است. هدف از برگزاری این جلسه آشنای بیشتر دانشگاهیان به کلام خدا وترویج فرهنگ قرآنی درجامعه بوده و دوستی با قرآن و فاصله نگرفتن کارکنان با کتاب آسمانی از دیگر اهداف این جلسه است.


حجت الاسلام سیدمختار موسوی خاطرنشان کرد: «قرائت قرآن مجید در ماه مبارک رمضان نوارنیت و معنویت خاصی به زندگی یک مومن روزه دار می‌بخشد، این عمل مسیر زندگی را متعالی کرده و انسان برای حفظ و منزلت این نورانیت سعی و تلاش بیشتری انجام می‌دهد.»
رئیس اداره فرهنگی واحد بابل با بیان اینکه به همت حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد بابل، در ماه مبارک رمضان همگام سازمان مرکزی برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی تا کنون برگزار شده است، تصریح کرد: «این واحد دانشگاهی با همکاری کارکنان خدوم حمایت حجت الاسلام دکتر حسن قلی‌پور رئیس واحد در اجرای برنامه‌ها از قبیل کلاس تفسیر سوره حجرات، مسابقه احکام، غبار روبی مسجدالزهرا (س) و یادمان دو تن از شهدای گمنام و فضاسازی مسجد و محوطه دانشگاه مزین به آیات قران و احادیث ائمه معصومین (ع) بسیار خوب عمل کرده است.»


دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج


محفل انس با قرآن کریم همزمان با ایام ماه مبارک رمضان و با حضور کارکان و اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار شد.


در این محفل انس با قران کریم که همزمان با میلاد حضرت امام حسن مجتبی در مسجد ساختمان مرکزی واحد سنندج برگزار شد، جمعی از کارکنان و اعضای هیات علمی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان نیز حضور داشتند.


ناهید همتی مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در این محفل انس با قرآن کریم ضمن تقدیر از حضور همکاران گفت: توجه به برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و دینی به ویژه در این ایام مبارک در دستور کار است.


وی ادامه داد: خوشبختانه واحد سنندج در حوزه قرانی یکی از واحدهای بر‌تر در کشور است و همچنین دلیل در مسابقات سال گذشته بختیار احمدی یکی از همکاران واحد موفق به کسب عنوان بر‌تر در کشور شد.


مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج ابراز امیدواری کرد که همچنان حضور کارکنان و اعضای هیات علمی در فعالیت‌ها و برنامه‌های این چنین بیش از گذشته دنبال و پیگیری شود.


دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نیکشهر


همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پنجمین دوره طرح «رمضان، بهار قرآن» و کارگاه تفسیر سوره حجرات در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نیکشهر در حال برگزاری است.


مسئول دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نیکشهر با بیان فضیلت‌ها و ویژگی‌های ماه مبارک رمضان که همانا بر‌ترین ماه سال، نزول قران و توفیق روزه است گفت: «روزه داری روح و روان و قلب و دل و نیز جسم انسان را آرامش داده و باعث سلامتی و تندرستی جسم می‌شود.»


حجت الاسلام احمد لطفیان سرگزی یکی از ویژگی‌های این ماه مبارک را احسان و نیکوکاری در بین مسلمانان دانست و افزود: «ماه رمضان روحیه دستگیری از مستمندان و ضعفا را در افراد تقویت می‌کند و افراد را به یاد انسان‌های تنگدست و نیازمند می‌اندازد.»


لطفیان سرگزی با توجه به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که می‌فرمایند: ماه رمضان به این نام خوانده شده است زیرا گناهان را می‌سوزاند، از همگان خواست تا از این ماه به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و خود را به خالق بی‌همتا نزدیک کنند.


وی افزود: «از جمله برنامه‌هایی که در ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد، کارگاه تفسیر سوره حجرات، برنامه روزانه تلاوت نور، مسابقه حفظ سوره مبارکه حجرات برای دانشجویان و کارکنان و استادان و خانواده‌هایشان و... عنوان کرد.»


لطفیان سرگزی یادآور شد: «استادان و کارکنان این مرکز دانشگاهی در صورت کسب حداقل امتیاز ۶۰ از۱۰۰ برای آنان از طرف دفتر مطالعات آموزش نیروی انسانی دانشگاه با عنوان آشنایی با تفسیر سوره حجرات به مدت ۳۲ ساعت گواهی صادر خواهد شد و از برگزیدگان قدردانی به عمل خواهد آمد.»


دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور
کارکنان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور در مسجد پیامبر اعظم (ص) تفسیر سوره حجرات را با کلاس درس حجت الاسلام والمسلمین حلیمی آغاز کردند.


حجت الاسلام حلیمی در جلسه تفسیر سوره حجرات گفت: «این سوره در «مدینه» نازل شده و ۱۸ آیه دارد و مسائل بسیار مهمى در ارتباط با شخص پیامبر و جامعه اسلامى نسبت به یکدیگر مطرح شده است.»
وی بیان کرد: «قصد داریم در این دوره بیشتر به سمت اخلاق اجتماعی که در این سوره به آن پرداخته شده بپردازیم و اخلاق اجتماعی یکی از مسائل امروز جهان نیز است.»


مسئول امور اجتماعی فرهنگی واحد نور اهمیت تقوا و جایگاه انسان در نزد خدا را یکی دیگر از محورهای مهم این سورهٔ قرآن بیان کرد و گفت: «ایمان تنها به گفتار نیست بلکه باید علاوه بر اعتقاد قلبى، آثار آن در اعمال انسانى و در جهاد با اموال و نفوس آشکار شود.»


وی با توجه به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) درباره سوره حجرات گفت: «هر کس سوره «حجرات» را بخواند به عدد تمام کسانى که خدا را اطاعت یا عصیان کرده‏اند ده حسنه به او داده مى‏‌شود.»


تفسیر سوره حجرات طبق بخشنامه سازمان مرکزی و همزمان با واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، در این واحد دانشگاهی نیز برگزار می‌شود که پس از پایان دوره از سوی امور فرهنگی دانشگاه به عنوان آشنایی با تفسیر سورهٔ حجرات به مدت ۳۲ ساعت برای شرکت کنندگان گواهی صادر خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته