دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بهنام شرفی: «دپوتات»یک موقعیت کمدی شیرین است

بهنام شرفی که از نقش‌آفرینان نمایش «دپوتات» کاری از تابک نادری است در معرفی هرچه بیشتر این اثر گفت: ««دپوتات» با یک قصه شیرین و موقعیت کمدی، روابط اجتماعی آدم‌ها را مورد نقد قرار می دهد.»
کد خبر : 96090

به گزارش گروه فرهنگی آنا، بهنام شرفی، بازیگر این نمایش درباره فضای اجتماعی این اثر گفت: پرداختن به مسائل اجتماعی در نمایشنامه‌های ما ممکن است زیاد باشد اما در بسیاری از آنها این اتفاق درست شکل نگرفته است. بسیاری از کارها هستند که می‌خواهند حرف‌های زیادی را بگویند و این غلط است، چرا که اگر ما تنها یک حرف را به درستی بگوییم، کافی است.«دپوتات» یک قصه شیرین و موقعیت کمدی، روابط اجتماعی آدم‌ها را مورد نقد قرار می دهد.


بازیگر نقش «پرومته»، درباره نقش خود در این نمایش گفت: این شخصیت شاگرد کلیسا است که همیشه همراه پدر است و همیشه در حال آموختن. پرومته در نگاه اول تیپ به نظر می‌رسد اما تیپی که در ورای آن یک شخصیت است و بهتر است بگویم این نقش شخصیتی است که به صورت تیپیکال بازی می‌شود.


بازیگر نمایش «سقراط» در مورد پیوستنش به این گروه می‌گوید: روز اول بعد از خواندن نمایشنامه جا خوردم چرا که در این متن 100صفحه ای کل دیالوگ های پرومته به زحمت به یک صفحه می‌رسید. مردد بودم اما از آنجا که اعتقاد دارم نقش بزرگ و کوچک وجود ندارد و در اقع این بازیگرست که نقش را بزرگ یا کوچک می کند این چالش را پذیرفتم و الان به نظرم یکی از بهترین نقش‌های نمایش شده است.


شرفی در مورد چگونگی رسیدن به این نقش افزود: برای اینکه تیپی را بهتر ارائه دهیم باید به نوع رفتار، راه رفتن، حرف زدن و خلقیات توجه کنیم. شخصیت‌پردازی صرف، سختی‌های خودش را دارد، اما این نوع کار هم سخت است، چون ژست‌‏هایی که استفاده می‏شود و کارهایی که انجام می‏‌دهی باید، متعلق به خودت باشد و نباید به نظر بیاد که آنها تیپند، در واقع باید آنها را خیلی واقعی ارائه داد.


وی در همین زمینه افزود:بسیاری از دیالوگ و لحظه هایی که پیرامون این نقش وجود دارد در متن نبود و در خلال تمرین ها خلق می شد.سعی می کنم به نقش هایم پرو بال بدهم با او راه برم و اگر ایده ای به نظرم رسید بازخوردهایش را ببینم


این بازیگر وضعیت امروز تئاتر را حرکت بر لبه تیغ توصیف می کند و می گوید: رشد کمی گروه‌ها و ساخت سالن ها از طرفی می‌تواند خیلی امیدبخش و خوب باشد و از طرفی اگر از لحاظ کیفی از تولیدات نمایشی غافل شویم می‌تواند به یک معضل تبدیل شود، همینطور ما برای این ظرفیت سالن و نمایش تماشاگر تربیت نکرده‌ایم.


وی همچنین درباره نمایشهای چون «دپوتات»، که برگرفته از شرایط اجتماعی است، گفت: حضور در این‏گونه نمایش‏ها برایم لذت بخش است و و من از اینکه در این نمایش بازی می‏کنم، احساس خوبی دارم. تجربه ی کار با اتابک نادری و گروهی همدل و حرفه ای که قلبشان برای هم می تپد این انرژی را از پشت صحنه مقابل تماشاگران نیز انتقال می دهد و شاید یکی از دلایل موفقیت این نمایش همین نکته باشد.


این بازیگر عرصه تصویر و تئاتر، در ادامه صحبت‌هایش درباره ضرورت اجرای نمایش‏های کمدی نیز گفت: تئاتر کمدی خیلی پیچیده است و باید بازیگر توانمندی باشی که در این ژانر بازی کنی. چون یک بازیگر کمدی باید یک آنِ درونی داشته باشد که لحظه کمدی را بشناسد چون لحظه‌ای شتاب یا لحظه‌ای درنگ همه چیز را خراب می‌کند و در این صورت ارتباط بین مخاطب و بازیگر از دست خواهد رفت.


وی با اشاره به بیش از چهل اجرای نمایش «دپوتات» گفت: روز اول که تالار ایوان شمس با 400 صندلی را دیدم کمی ترسیدم و گفتم اگر شاهکار کنیم نهایتا 5 ردیف اول را پر می‌کنیم. اما تماشاگران نمایش ما را شگفت زده کردند و از اجرای اول تا همین امروز سالن نمایش با استقبال بی نظیر تماشاگران مواجه شد. هم از سوی هنرمندان و هم از سوی مخاطب عام با نظرهای مثبتی مواجه شدیم.


این بازیگر جوان تئاتر با اشاره به استقبال قابل توجه تماشاگران از نمایش «دپوتات» توضیح داد: خوشبختانه استقبال خوب تماشاگران از نمایش که باعث شده ما در دور جدید نیز میزبان انبوه تماشاگران باشیم، به اعتقاد من هم انرژی خوبی برای ما بوده و هم می تواند به عنوان اتفاقی جالب توجه در تئاتر پایتخت مورد بررسی قرار گیرد. ضمن اینکه همکاری با یک تیم کاملا همدل و خوب در این مدت تجربه های زیادی را به من آموخت.



نمایش «دپوتات» به کارگردانی اتابک نادری این روزها در تالار ایوان شمس روی صحنه می‌رود. در این نمایش بازیگرانی چون پندار اکبر، سامان دارابی، قاسم روشنایی، بهنام شرفی، مارال فرجاد، مهشاد مخبری، اتابک نادری و یاشار نادری حضور دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته