هوش مصنوعی برای تحلیل احساسات در جلسات: شناسایی روحیه و واکنشها

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم وفناوری آنا،امروزه هوش مصنوعی بهعنوان یکی از پدیدههای نوین دست بشر به دستیار همهفنحریف برای کسبوکارهای مختلف تبدیل شده است. از این ابزار بدون هیچگونه محدودیتی در کسبوکارهای نوپا تا کسبوکارهای آنلاین و مدرن استفاده میشود.
یکی از موارد کاربردی این فناوری نوظهور در حوزه رفتارهای سازمانی است. با استفاده از al در امور سازمانی قادر به تحلیل پیشبینی و بهبود رفتار و فرایندهای افراد خواهید بود. بدین ترتیب با استفاده از هوش مصنوعی میتوان نحوه تعامل کارکنان، تصمیمگیری مدیران و حتی فرهنگ سازمانی را بهبود بخشید. ازاینرو در طی این مقاله قصد داریم به استفاده از این فناوری جدید در تحلیل احساسات در جلسات کاری بپردازیم.
دادههای تحلیل احساسات چیست و چه اهمیتی دارند؟
در علم داده، تحلیل احساسات یا Sentiment Analysis یکی از حوزههای نوین به شمار میرود که احساسات موجود در متن را شناسایی میکند. این تکنیک، تقریبا از زمان روی کار آمدن سوشال مدیا اهمیت زیادی پیدا کرده است. در واقع با پدید آمدن سوشال مدیا و کامنتگذاری در آنها، تکنیک تحلیل احساسات برای سازمانها، اهمیت زیادی پیدا کرد.
سازمانها با استفاده از این تکنیک میتوانستند درک بهتری از رضایت کارمندان و نظر مخاطبین نسبت به محصولات و خدمات شرکت داشته باشند. در نهایت با وجود این دادهها، احساسات مثبت، خنثی و منفی مخاطبان نسبت به هر چیزی جمع آوری میشد و سازمانها به راحتی میتوانستند پاسخگوی نیاز مشتریان خود باشند و همچنین کارمندان خود را بشناسند.
امروزه بسیاری از کسبوکارها برای مدیریت بهتر جلسات خود به یک سامانه برگزاری جلسات آنلاین نیاز دارند؛ابزاری که علاوه بر برگزاری جلسات، امکاناتی مثل تحلیل احساسات و ابزارهای مدیریتی را نیز ارائه دهد.
روشهای هوش مصنوعی در تحلیل احساسات
در سالهای اخیر با وجود هوش مصنوعی، تکنیک تحلیل احساسات، پیشرفتهای زیادی کرده است و هوش مصنوعی با استفاده از روشهای مختلف، تحلیل احساسات را انجام میدهد. در ادامه میخواهیم به بررسی روشهایی بپردازیم که هوش مصنوعی با آنها به تحلیل احساسی میپردازد.
روشهای مبتنی بر فرهنگ واژهها
در این روشها، مجموعهای از پیش تعریف شده وجود دارد که همراه با موارد احساسی مشخصی یعنی کلمات مثبت، منفی یا خنثی در ارتباط هستند. ابزار VADER و Textblob از ابزارهای مهم هوش مصنوعی هستند که از آنها برای تحلیل سریع در رسانههای اجتماعی، استفاده میشود. در جدول زیر به بررسی این روش خواهیم پرداخت.
مزایا | نحوه عملکرد | معایب |
|
هر کلمهای که در متن موجود است با فرهنگ لغات مقایسه میشود و در نهایت، امتیاز احساسی به آن تعلق میگیرد. در آخر، امتیاز کلمات ترکیب میشوند و نمرهای کلی به تمام متن داده میشود. |
|
روشهای یادگیری عمیق
روشهایی که مربوط به یادگیری عمیق هستند به خاطر توانایی بالایی که در یادگیری ویژگیهای بسیار پیچیده دارند، توانستند در صنعت تحلیل احساسات، انقلابی به پا کنند. در جدول زیر به بررسی این روش خواهیم پرداخت.
مزایا | نحوه عملکرد | معایب |
|
در چنین روشهایی از شبکههای عصبی مانند GRU و LSTM استفاده میکنند. همچنین از مدلهایی مانند GPT بهره میبرند. |
|
روشهای ترکیبی و هوشمند
در این روشها، شاهد ترکیب نقاط قوت رویکردهای مختلف و همچنین کاهش ضعف آنها هستیم. در جدول زیر به بررسی این روش خواهیم پرداخت.
مزایا | نحوه عملکرد | معایب |
|
ازجمله اقدامات این روش میتوان به الگوریتمهای یادگیری ماشین، مدلهای عمیق بابت تحلیل دقیقتر و ترکیب مزایای فرهنگ لغات اشاره داشت. |
|
نقش AI در بهبود تعاملات تیمی
هوش مصنوعی دارای قدرت بسیار بالایی است بهطوریکه میتواند در رفتارهای سازمانی به بررسی تعاملات گروهی بپردازد و در نهایت منجر به ارتقا آن شود. ابزارهای پیشرفته در AI میتوانند ضعفهای ارتباط تیمی را تشخیص دهند و در نهایت پیشنهادهایی در جهت بهبود تعاملات تیمی بدهند.
اگر مدیر یک گروه باشید بهخوبی میتوانید با هوش مصنوعی و دادههای آن رفتارهای آینده افراد گروه را پیش بینی کنید. بهعنوان مثال با هوش مصنوعی میتوان احتمال ترک گروه توسط یکی از اعضا را به واسطه رفتارهای گذشته او، پیشبینی کرد. در چنین شرایطی دانستن این دادهها به مدیریت منابع انسانی، کمک شایانی میکند.
همچنین AI میتواند عواملی که انگیزه یک فرد برای کار را افزایش میدهند، پیشبینی کند و با وجود چنین دادههایی، صددرصد شاهد رشد و پیشرفت سازمان و تعاملات تیمی خواهید بود.
نحوه استفاده از هوش مصنوعی در جلسات آنلاین
هوش مصنوعی یک تکنولوژی قدرتمند در افزایش بهرهوری جلسات کاری و بهبود مهارتهای ارتباطی به شمار میرود؛ البته برخی موارد مثل تحلیل احساسات در این ابزار نیاز به بهبود دارد، اما با اعمال تغییرات و ادغام آن با تکنولوژی های پیشرفته میتوان از آن بهعنوان یکی از ابزارهای مهم در مدیریت جلسات استفاده کرد. بهمنظور استفاده بهتر از این ابزار در جلسات باید مطابق مراحل زیر عمل کرد:
- ایجاد حساب کاربری
- اتصال به تقویم
- ادغام با ابزارهای دیگر
- ورود به جلسه
- مشاهده گزارشها
مزیتهای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در ارتقا بهره وری
از هوش مصنوعی به دلیل داشتن مزایایی مانند ارزش گذاری بر روی کارکنان و مشتریان در مدیریت منابع انسانی بسیاری از شرکتها استفاده میشود. یکی از مزایای هوش مصنوعی، برتری آن نسبت به انسان در برخی از مسائل است، از جمله این مزایای هوش مصنوعی که تأثیر بسزایی نیز در ارتقا بهره وری سازمانها دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
سرعت عمل بالاتر
هوش مصنوعی میتواند حجم بسیاری از دادهها مانند حالات احساسی را با سرعت بالایی، شناسایی کرده و در نهایت آنها را ثبت و ضبط کند. در نتیجه این فرایندها در سازمانهای مختلف، کارها سریعتر پیش میروند و به سرعت واکنش افراد نسبت به یک مطلب، بررسی میشود.
دقت بالاتر
جدای از این که هوش مصنوعی دارای سرعت بسیار بالایی است، دقت بسیار بالایی نیز دارد. الگوریتمهای پیچیده و استفاده از روشهای مناسب باعث شده تا AI به راحتی و با دقت بالا بتواند احساسات را تحلیل کند.
کمتر شدن احتمال خطا
از آنجایی که دقت هوش مصنوعی، بسیار بالا است، بنابراین امکان خطا کردن آن کمتر است. مطمئناً انسانها در سازمان، دچار اشتباه خواهند شد به خصوص در کارهای تکراری، پس برای ارتقا و جلوگیری از خطا باید به هوش مصنوعی روی آورد. مگر در برنامهنویسی سیستم AI مشکلی وجود داشته باشد وگرنه احتمال خطا در این سیستم بسیار کم است.
سخن پایانی
در این مطلب به بررسی تأثیر تحلیل احساسات بر روی سازمانها پرداختیم. همچنین شما را با هوش مصنوعی و روشهای تحلیل احساسات از سمت این سیستم آشنا کردیم. تحلیل احساسات، تکنیک نوینی در علم داده به حساب میآید و از طرفی هوش مصنوعی نیز به تازگی پیشرفت بسیار زیادی کرده و جزئی از زندگی ما شده است.
به نظر میرسد که سازمانها باید به سمت این تکنولوژیها و تکنیکهای به روز حرکت کنند تا درصد موفقیت آنها بالاتر برود. الوکام به عنوان یک پلتفرم ایرانی، با ارائه امکانات پیشرفته، مدیریت جلسات آنلاین را سادهتر و کارآمدتر میکند. اگر به دنبال یک راهکار حرفهای برای برگزاری جلسات مجازی هستید، این پلتفرم میتواند بهترین انتخاب شما باشد.
انتهای پیام/