۰۲/ فروردين /۱۴۰۴
15:36 30 / 11 /1403
حجت‌الاسلام مروتی:

دستیابی به تمدن نوین اسلامی در گرو اسلامی شدن دانشگاه‌هاست

دستیابی به تمدن نوین اسلامی در گرو اسلامی شدن دانشگاه‌هاست
دبیر ملی طرح جهت‌گیری الهی ـ فرهنگی در تدریس دروس تخصصی، اسلامی شدن دانشگاه‌ها را آرمان واقعی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی برشمرد و گفت: رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید با هم‌اندیشی، تلاش و حرکت به سمت سازوکار‌های مناسب و منطبق بر آموزه‌های دینی، تربیتی و عقلانی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار آنا، حجت‌الاسلام روح‌الله مروتی دبیر ملی طرح جهت‌گیری الهی ـ فرهنگی در تدریس دروس تخصصی در کارگاه «طرح تدریس با جهت‌گیری الهی و فرهنگی» به‌عنوان یک طرح فرهنگی و استراتژیک که به همت معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و مدیریت فرهنگی در استان هرمزگان با حضور سیدحمید مهدیون مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولان، مدیران و استادان هیئت علمی در دانشگاه آزاد بندرعباس برگزار شد با اشاره به اهداف این کارگاه گفت: باید جهت‌گیری آموزشی و فرهنگی با همراهی و پشتیبانی استادان در حوزه‌های تربیتی و پرورشی مورد تأکید قرار گیرد تا ما را در رسیدن به تمدن نوین اسلامی همراهی کند.

وی با بیان اینکه اکنون در آستانه چهل ششمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و در این مدت هنوز دانشگاه‌های ما به مفهوم واقعی به اهداف یک جامعه آرمانی با سمت و سوی اسلامی نرسیده‌اند، افزود: اجرایی کردن طرح تدریس و جهت‌گیری الهی فرهنگی که حاصل هم‌اندیشی سال‌های استادان نخبه و فرهنگی است یکی از مهم‌ترین راه‌های برون‌رفت از انحصار برنامه‌هایی غیرکاربردی است که در آن ایستاده‌ایم.

دستیابی به تمدن نوین اسلامی در گرو اسلامی شدن دانشگاه‌هاست

دبیر ملی طرح جهت‌گیری الهی ـ فرهنگی در تدریس دروس تخصصی با تأکید بر اینکه دین و فرهنگ باید وارد بدنه آموزش شود تا تربیت و پرورش جوانان در یک طرح تربیتی به درستی شکل بگیرد و حرکت رو به رشد خود را در یک برنامه جامع و مستمر ادامه دهد، ادامه داد: تأثیر استادان بر رشد و تربیت دانشجو می‌تواند بسیار تأثیرگذار و مهم باشد که لازم است استادان دانشگاه به این امر مهم توجه لازم داشته باشند و افکار و اندیشه‌های دانشجو را به خدا اتصال دهند.

وی با صحه گذاردن بر فرمایش مقام معظم رهبری گفت: اسلامی‌سازی علوم، علوم اسلامی و دانشگاه اسلامی ماحصل پژوهش‌های انجام شده در موضوع اسلام و دانشگاه است که باید مبتنی بر تولید علم و تربیت عالم و تربیت عالم و تولید علم باشد و این چرخه استمرار بخش رسیدن به تمدن نوین اسلامی شود.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

دستیابی به تمدن نوین اسلامی در گرو اسلامی شدن دانشگاه‌هاست

مروتی، جهت‌گیری الهی ـ فرهنگی را مبتنی بر خودباوری، دین باوری و خداباوری دانست و اهداف این طرح را بر پایه شناخت خدا و توجه به او؛ خودباوری و استقلال جامعه اسلامی، کاربرد صحیح علم و همراهی علم با اخلاق معرفی و تبیین کرد: اگر باور‌های استادان در این مسیر خطیر با استراتژی و اهداف گفته شده منطبق و متمرکز باشد اهداف واقعی این طرح در آینده نزدیک محقق می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه، وظایف مهم مدرسان، استادان و معلمان را حساس، مهم و حیاتی دانست و افزود: رشد دینی و معنوی دانشجویان، توجه به مسائل تربیتی، رفتاری و اخلاقی از مهمترین وظایفی است که باید به آن عنایت ویژه شود تا رسالت آموزشی، تربیتی و فرهنگی استادان به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر مورد تأکید قرار گیرد.

دبیر ملی طرح جهت‌گیری الهی ـ فرهنگی در تدریس دروس تخصصی با تأکید بر ضرورت پرداختن به جنبه‌های تربیتی و و اخلاقی دانشجو یادآور شد: علم باید برای دنیا و آخرت بشریت مفید و با اخلاق همراه باشد، چراکه آموزش بدون پرورش وعلم بدون اخلاق به منزله سوءاستفاده از علم محسوب شده و غفلت از مسائل تربیتی یعنی تحویل فارغ التحصیل ناقص و تک بعدی به جامعه است.

این مسئول با اشاره به نظریات اندیشمندان در رابطه با علم و دین به تعارضات، وحدت، استقلال و تعاملات در این راستا پرداخت و بیان کرد: هدف علم کشف نظم جهان وکشف حقایق بی‌طرف است، اما دین به دنبال کشف غایت جهان است که می‌توان با یک تحلیل به رابطه و تفاوت این دو مهم پی برد.

مروتی در ادامه به آموزش عمومی و تخصصی این مباحثات پرداخت و افزود: در آموزش عمومی باید سطح‌بندی براساس حلقه‌های مباحثاتی، استادان منتخب و نمایندگان استانی شکل بگیرد و در آموزش تخصصی تدوین کتاب‌های جدید، برگزاری حلقه‌های نقد کتب و برگزاری دوره‌های تربیت مدرس همراه باشد تا تأثیر آن به درستی در حوزه علمی و عملیاتی نمایان شود.

دبیر ملی طرح جهت‌گیری الهی ـ فرهنگی در تدریس دروس تخصصی، گریز از مطالب درسی به مطالب دینی، اخلاقی و فرهنگی را یک هنر بزرگ معرفی کرد و گفت: یک مدرس یا استاد موفق بایدبرای اقناع فکر و اندیشه جوانان و تبیین ارزش‌های معنوی بتواند با گریز از مطالب درسی به مباحث و مطالب دینی، تاریخی، اخلاقی و فرهنگی و جهان بینی توحیدی و الهی بپردازد و ذهن جوانان را از مطالب مورد بحث به مباحث دینی و الهی، قرآن و احادیث سوق داده و کام تشنگان معرفت الهی را از سرچشمه منابع الهی سیراب کند.

وی با اشاره به شیوه‌های تدریس خودباوری و خودباختگی تشریح کرد: در شیوه خودباوری پرداختن به دانشمندان، اندیشمندان، قهرمانان و افتخارآفرینان ایرانی و اسلامی، معرفی منابع علمی جامع و تأثیرگذار، بیان موفقیت‌های ایرانیان و افراد موفق در جهان اسلام و سوق دادن جامعه به سمت خودکفایی و توسعه پایدار به عنوان اصل پایدار دنبال می‌شود، در حالی که در شیوه خودباختگی، بی‌توجهی یا کم‌توجهی به افتخارات در حوزه تولید علم، شرکت‌های دانش بنیان، زیرسؤال بردن منابع علمی اسلامی و بی‌توجهی به آثار دانشمندان اسلامی می‌تواند مخرب و نابودکننده خودباوری شود.

به گزارش آنا، کارگاه «طرح تدریس با جهت‌گیری الهی و فرهنگی» که با غبارروبی و ادای احترام به مقام شامخ شهدا از گلزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس آغاز شده بود با تقدیر سید احمد مهدیون مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از برگزیدگان و منتخبان فرهنگی واحد‌ها و مراکز استان هرمزگان که در سطح کشور نیز حائز رتبه بودند پایان یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر