دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1395 - 18:52
در دیدار با رهبر حزب دموکراتیک خلق جمهوری ترکیه؛

سفیر ایران در آنکارا: داعش و دیگر پدیده‌های افراطی هیچ مناسبتی با اسلام ندارند

سفیر ایران در مراسم ضیافت افطار سفارت ایران در آنکارا با رهبر حزب دموکراتیک خلق جمهوری ترکیه دیدار کرد.
کد خبر : 95879

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا، در این مراسم «صلاح الدین دمیرتاش» ضمن تقدیر و تشکر از دعوت به عمل آمده و آشنایی با سفیر جدید ایران در ترکیه ابراز امیدوراری کرد با توجه به رفع تحریم‌ها و حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و ایجاد فضای جدید روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی میان ایران و ترکیه توسعه و تعمیق یابد.


رهبر حزب دموکراتیک خلق جمهوری ترکیه با تاکید بر اهمیت مبارزه مشترک دو کشور با پدیده افراط‌گرایی در منطقه، همکاری بیش از پیش کشورهای اسلامی برای جلوگیری از شکل‌گیری سایکس – پیکوی جدید در منطقه را ضروری ارزیابی و در این راستا بهبود و گسترش مناسبات کشورش با همسایگان را امری مهم توصیف کرد .


او در مورد تحولات در مناطق کردنشین گفت: تنها راه حل برای رفع مشکلات کردهای ترکیه، سوریه و عراق گفت‌وگو، تعامل و همکاری با دولت‌های مرکزی است.


در پایان دمیرتاش ابراز امیدواری کرد برای دیدار با مقامات ایران در فرصتی مناسب به جمهوری اسلامی ایران سفر کند.


در این دیدار ابراهیم طاهریان‌فرد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا ضمن ابراز خشنودی نسبت به آشنایی، دیدار و گفت‌وگو با مقامات سطوح مختلف ترکیه و یادآوری اهمیت موضوع تلاش مشترک برای شناخت اشکال مختلف افراط‌گرایی که به ویژه در حال حاضر تحت عنوان داعش و مرتبطان با آن در منطقه و جهان فعال شده است افزود: امنیت یک عنصر جمعی و پیوسته است و برای رسیدن به امنیت و توسعه باید عواملی هم‌چون دموکراسی، توسعه انسانی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز میان اقوام و مذاهب را مدنظر قرار داد.


سفیر ایران در مورد ضرورت مبارزه مشترک با پدیده افراط و این که مقابله با آن نیازمند همکاری جمعی کشورهای اسلامی است افزود: داعش و دیگر پدیده‌های افراطی هیچ گونه مناسبتی با اسلام و مسلمانان ندارند. آن‌ها با استفاده از شرایط منطقه به سفارش خارجی نا امنی و بحران را در جهت اهداف دشمنان اسلام توسعه می‌دهند. امیدواریم با هوشمندی و همکاری جمعی کشور های منطقه ریشه تروریسم و گروهای افراطی مانند داعش خشکانده شده و صلح، ثبات و امنیت مجددا به منطقه بازگردد.


طاهریان‌فرد با اشاره به الویت‌های ماموریتش در ترکیه گفت: اولویت اول سفارت ایران و سرکنسولگری‌های استانبول، ترابوزان و ارزروم، توسعه روابط اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه است. بنابر این مصمم هستیم تا در جهت تحقق هدف‌گذاری رییسان‌جمهور دو کشور برای رسیدن به حجم 30 میلیارد دلاری، در امر ارتقای سطح مبادلات اقتصادی دو کشور تلاش کنیم.


در این دیدار دو طرف ضمن تاکید بر حفط تمامیت ارضی سوریه، تنها راه حل برون رفت بحران سوریه را سیاسی ارزیابی کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته