۳۰/ اسفند /۱۴۰۳
حجت‌الاسلام والمسلمین دهستانی در گفت‌و‌گو با آنا:

وظیفه کنونی ما انتظار همراه با انجام عمل است/ رابطه ظهور امام زمان (عج) با برترین جهاد امت اسلامی

وظیفه کنونی ما انتظار همراه با انجام عمل است  رابطه ظهور امام زمان (عج) با برترین جهاد امت اسلامی
یک کارشناس دینی گفت: انتظار ظهور حضرت (عج) به معنای عدم ایستایی و عدم حرکت به سوی رشد در مکتب شیعه نیست، بلکه آمده است افضل اعمال همین انتظار است که به معنای حرکت و امید است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی دهستانی کارشناس دینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا بیان داشت: از معتقدات مکتب تشیع لزوم شناخت از امام در هر زمان و به خصوص شناخت از امام منجی حجت بن الحسن (عج) است، بنابراین اوج دین و ستیغ و کلید آن و درب همه موضوع‌ها و خشنودی خداوند مهربان فرمانبرداری از امام، پس از شناخت امام است.

نقش ولادت امام زمان در شناخت حضرت (عج)

وی افزود: در این اثنا امام باقر (ع) با گفتن مطالب بالا استشهاد به این آیه «من یطع الله الرسول فقد اطاع الله و من تولی فما ارسلناک علیهم حفیظا» (النسا،۸۰) کردند. پس می‌توان گفت از جمله شناخت امام زمان(عج)، ولادت و زمان آن و وجود با عظمت حضرت است.

حجت‌الاسلام دهستانی ابراز داشت: علمای بزرگوار شیعه مثل شیخ طوسی تولد حضرت مهدی موعود (عج) را در نیمه شعبان و به فرمایش صاحب الدروس در صبح جمعه روز پانزدهم شعبان سال ۲۵۵ ذکر کرده‌اند، (الدروس جلد ۲، صفحه ۲۸).

عمر طولانی امام زمان (عج) مسئله ناممکنی نیست

گوشتیران
قالیشویی ادیب

وی ادامه داد: از جمله دلایل برای مخالفان طول عمر زیاد منجی عالم بشریت، وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم در مورد حضرت نوح (ع) از هزار سال، ۵۰ سال کم خبر می‌دهد، حال آنکه در روایات این را قبل از طوفان می‌‌دانند و بعد از آن تا ۲۵۰۰ سال هم ذکر کردند.

این خطیب تهرانی اظهار داشت: امام صادق (ع) فرمودند: چگونه انکار می‌کنید که خداوند عمر صاحب این امر را طولانی می‌‌کند همان گونه که برای نوح (ع) طولانی کرد.(الغیبه طوسی، صفحه ،۴۲۱حدیث ۴۰۰). مسئله دیگر برای ما بحث انتظار ظهور حضرت (عج) است که به معنای عدم ایستایی و عدم حرکت به سوی رشد در مکتب شیعه نیست، بلکه آمده است افضل اعمال همین انتظار است که به معنای حرکت و امید است.

برترین جهاد امت اسلامی به روایت پیامبر (ص)

وی گفت: همچنین رسول خدا (ص)  فرمودند: «برترین جهاد امتم انتظار فرج است» (تحف العقول، صفحه ۳۷)، بنابراین وظیفه شیعیان نسبت به امام (عج)، انتظار همراه با انجام عمل است که توسط علمای شیعه به ما از جانب ائمه معصومین (ع) به ما رسانده‌اند تا یاد آن امام (عج) و رسیدن به حکومت امام مهدی (عج) را همیشه دنبال کنند.

حجت‌الاسلام دهستانی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) در این زمینه فرمودند: «مردمی از شرق قیام می‌کنند و برای حکومت مهدی (عج) زمینه را آماده می‌کنند» (کشف الغمه، جلد سوم، صفحه ۲۶۷)، حال این پرسش به وجود می‌آید که حضرت (عج) چگونه عمل می‌کند؟ آیا حکومت او هم مانند دیگران در عالم است یا نه ویژگی‌های الهی حکومت حضرت مخالف اصول حاکمیتی از شرق و غرب عالم است؟

شیوه حکومتی امام زمان (عج) مانند پیامبر (ص) است

وی افزود: امام باقر علیه السلام در این رابطه شیوه حکومتی امام زمان (عج) فرمود: «همان شیوه رسول خدا (ص) است و پیش از خود را دور می‌افکند و از نو شروع می‌کند» (الغیبه نعمانی، صفحه ۱۶۹، حدیث۱۰). در واقع شیوه پیامبر اسلام (ص) که از آن به سنت پیامبر نام برده می‌شود سبب عدل، داد و نوردر همه زمین خواهد شد، همانطور که از ظلم، ستم و زشتی پر شده است.

این کارشناس دینی اظهار داشت: شاید کشورهایی باشند در تاریخ عدالت نسبی ایجاد کردند یا رفاه نسبی برای مردمشان ایجاد کرده‌ اند، ولی این عمومیت ندارد، ضمن اینکه تحولات معنوی و روحیه خداباوری و در مسیر توحید بودن اهل زمین از جمله مهم‌ترین اهداف الهی است که به دست حضرت (عج) اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: در آیات بسیاری از قرآن مسئله اقامه نماز، پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر که باعث کار از آن خداست، اشاره شده است، بنابراین احیای این‌‌ها به دست ولی خدا فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر