فشار بودجهای به آموزش عالی
به گزارش خبرگزاری آنا، علی خاکیصدیق، رئیس مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه وزارت علوم، در آئین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه لرستان، روند توسعه این دانشگاه در چهار دهه گذشته را مورد ارزیابی قرار داد و بر چالشها و فرصتهای پیشرو تأکید کرد.
وی با اشاره به جایگاه نسبتاً مطلوب دانشگاه لرستان، اظهار داشت: با وجود پیشرفتهای صورتگرفته، این دانشگاه همچنان نیازمند تلاش بیشتر در حوزههای مختلف از جمله تقویت مدیریت، بهبود کیفیت آموزش و افزایش منابع مالی است.
اولویتها و چالشهای آموزش عالی
خاکیصدیق کیفیت آموزش، توسعه فناوری و جذب دانشجویان بینالمللی را از مهمترین چالشهای پیشروی آموزش عالی برشمرد و افزود: هرچند روند جذب دانشجویان بینالمللی مثبت بوده، اما هنوز کافی نیست و کیفیت آموزشی در برخی حوزهها نیازمند بازنگری است.
وی همچنین بر لزوم تقویت مدیریت علمی و پژوهشی دانشگاه تأکید کرد و گفت: «مسائلی همچون کیفیت خدمات اجتماعی، سیاستگذاریهای کلان آموزشی و مدیریت پژوهشی نیازمند اصلاح و ارتقا هستند.
اهمیت اخلاق حرفهای و حمایت از مدیریت جدید
رئیس مرکز هیئتهای امنا اخلاق حرفهای را مفهومی فراتر از رفتار فردی دانست و تصریح کرد: این اصل باید در تمام بخشهای آموزش، مدیریت و برنامهریزی دانشگاه رعایت شود.
او همچنین در خصوص فرآیند انتخاب رؤسای دانشگاهها توضیح داد و گفت: «وزارت علوم چارچوب مشخصی برای این امر دارد و تصمیمگیری نهایی بر عهده وزیر است.» خاکیصدیق بر لزوم حمایت از مدیریت جدید دانشگاه تأکید کرد و افزود: «پس از انتصاب رئیس جدید، همکاری و تلاش برای بهبود وضعیت دانشگاه و ارتقای آموزش عالی اهمیت دارد.
افزایش منابع مالی، ضرورتی اجتنابناپذیر
یکی از محورهای اصلی سخنان وی، افزایش منابع مالی دانشگاه بود. خاکیصدیق اظهار داشت: برخی دانشگاههای کشور موفق شدهاند درآمدهای اختصاصی خود را بهطور قابلتوجهی افزایش دهند که این امر نهتنها به ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش کمک کرده، بلکه موجب بهبود شرایط رفاهی کارکنان نیز شده است.
تأکید بر توسعه ارتباطات بینالمللی و تکریم نیروهای دانشگاه
در پایان، وی بر ضرورت توسعه ارتباطات بینالمللی، تعامل با مدیریتهای استانی و تکریم اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد که دانشگاه لرستان بتواند با همکاری همه ذینفعان، جایگاه علمی و پژوهشی خود را بیشازپیش ارتقا دهد.
انتهای پیام/


