نماهنگ و سرود ابزار روز برای معرفی منجی موعود به کودکان است

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاکنیا تبریزی مؤلف کتاب «حقوق متقابل والدین و فرزندان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به انتشار سرودمداحیهای مرتبط با امام زمان (عج) اظهارداشت: درباره کار برای کودک با محور مهدویت و منجیگرایی باید ابتدا به ضرورت بحث توجه داشت، چون امروزه با توجه به محاصره فرهنگی ما از شرق و غرب عالم، و اینکه با جذابترین و مؤثرترین روشهای علمی و فنی به خانههای ما وارد میشوند، نیاز است با استفاده از روشهای بهروز و فناوریها، بچهها را مهدیباور و مهدییاور تربیت کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاکنیا تبریزی اظهار کرد: در زمانه کنونی باید سراغ شیوههایی برویم که مؤثر باشند نه صرفاً ظاهری که حالت ادای وظیفه به خود بگیرند و در باطن ارتباط کودکان با امام زمان (عج) را محقق نکرده و تعمیق نبخشند. کار برای کودک درباره منجی باید به گونهای باشد که اعتقاد به مهدویت را به عنوان یک باور حقیقی و الگوی راستین برای بچهها جلوهگر کند تا بدانند روزی امام زمان (عج) به عنوان موعود همه انبیاء و اوصیاء خواهند آمد و رسالت همه انبیاء را محقق خواهند کرد.
ضرورت تجهیز به زبان روز
پاکنیا تبریزی تصریح کرد: در مقابل محاصره فرهنگی که دشمن علیه ما دارد، ما هم باید به زبان روز مسلط شویم، انیمیشن، بازیهای رایانهای، نماهنگ و کلیپ و سرود میتواند به ما درشناساندن منجی به کودکان و نوجوان مؤثر بیفتد.
مؤلف کتاب «حقوق متقابل والدین و فرزندان» با اشاره به اینکه این نکته را که در روایات تصریح شده برای امام زمان (عج) دعا کنید، میتوان کودکانه بیان کرد و برای بچهها ضرروت این دعا را یادآور شد، گفت: در این میان والدین نقش محوری دارند که آموزش و تلاش آنها برای حضور نام و یاد امام زمان (عج) در فضای خانه و خانواده، بچهها را هم مهدوی بار میآورد و آنها را با امام زمان (عج) مأنوس میکند.
وی ادامه داد: اگر قرار است مراسم دعای ندبه یا مراسم مهدوی برویم باید برای کودک همراه با جاذبه باشد مثل دادن هدیه، بازی و شادی... باید محبت را در عمل به بچهها یاد دهیم. تشویق بچهها به نوشتن نامه برای امام زمان (عج)، سفر به مکانهای مهدوی مثل مسجد مقدس جمکران و مسجد سهله و ایجاد خاطرات به یادماندنی در این سفرها هم مسیر انس بچهها با امام زمان (عج) را هموار میکند.
پاکنیا تبریزی گفت: میتوان با برگزاری محفلهای مهدوی کودکانه در جمعهها یا مناسبتهایی مثل نیمه شعبان عطش ارتباط با امام زمان (عج) و ملاقات باایشان را در بچهها ایجاد کرد. البته در کار مهدوی و معرفی منجی به بچهها باید ظرفیت آنها را هم در نظر داشته باشیم و به دور از افراط باشد، چون مباحث سنگین و فراتر از ذهن کودک میتواند جنبه ضد تبلیغ پیدا کند.
رابطه تن سالم و همیاری امام زمان (عج)
مؤلف کتاب «حقوق متقابل والدین و فرزندان» افزود: حتی میتوانیم ورزش و مهارتهای جسمی آنها را هم با یاری امام زمان (عج) گره بزنیم و این باور را به آنها بدهیم که یاران حضرت (ع) باید قوی و دانا باشند و انگیزه قرار گرفتن در زمره مهدییاوران را به بچهها بدهیم. بچهها دنبال قهرمان و الگو گرفتن از آنها هستند دشمنان برای بچهها قهرمانهای کاذب و دروغین میسازند، اما ما امام زمان (عج) را با قدرت تصرف در عالم داریم و باید داستان کمکها و عنایات حضرت (عج) را با قصه و بازی و سرود به بچهها بگوییم و از مهربانیایشان روایت کنیم که این جذابیتها قطعاً در ذات پاک آنها اثر میکند.
وی ادامه داد: واسپاری مسئولیت به بچهها در مجالس مهدوی هم در این باره مؤثر است و آنها را دغدغهمند میکند؛ در کنار کارهای هنری مثل سرود و نماهنگ که در انگیزه بخشی و جذب مؤثر است باید از طریق مطالعه هم باور به منجی و مهدویت را در کودکان تعمیق بدهیم و آنها را با حضرت (ع) به ویژه از طریق کرامات و جلوههای مهربانی آشناایشان کنیم. متولیان فرهنگی و خانوادهها باید این کارها را مدنظر داشته باشند. انتخاب نام بچهها و گذاشتن اسم و القاب امام زمان (عج) برای فرزندان هم در منجی گرایی تأثیری عمیق دارد.
نماهنگهایی در مسیر مهدوی شدن
مؤلف کتاب «حقوق متقابل والدین و فرزندان» گفت: در این میان، تولیدات و کارهای هنری مثل «سلام فرمانده»، «منجی»، «عزیزم مهدی» و «گوش به فرمان» و دیگر نماهنگهای امام زمانی که در سالهای اخیر هنرمندانه تولید شده توانسته در معرفی جذاب منجی به کودکان مؤثر باشند، اما نباید از بیان داستانهای مهدوی مثل تشرفات به محضر امام زمان (عج) و محبتهای حضرت (ع) در حق ما به زبان قصه و بازی برای بچهها با زبان کودکانه غفلت کرد، چون قطعاً اثر دارد.
وی افزود: البته باید توجه داشت اینها جنبه مکمل دارند و نمیتوان آنها را کار ریشهای و عمقی دانست، و باید به روز شوند، چون افزایش سن بچهها باعث میشود دیگر سرود برایشان کافی نباشد و باید راههای دیگر را در معرفی منجی به آنها پیمود.
پاکنیا تبریزی در پایان خاطرنشان کرد: کار درباره منجی و مهدویت برای بچهها الزامات خاص خود را دارد و باید به دور از افراط و تفریط باشد وگرنه اثر سوء میدهد؛ باید مهدویت به زبان روز در سبد مطالعاتی خانوادهها قرار بگیرد که این تأثیر عمقی دارد تا بچهها بدانند کار هنری تولیدشده با چنین عقبه و ریشههایی است.
انتهای پیام/

آسیبهای مداحی به دلیل دوری جوانان از بزرگترهاست/ بزرگداشت مرحوم آهی پیرغلام اهل بیت
