«زال و رودابه»؛ غریبه با انیمیشن ، بی‌ربط با جشنواره فیلم فجر

«زال و رودابه»؛ غریبه با انیمیشن ، بی‌ربط با جشنواره فیلم فجر
در ضعیف بودن انیمیشن «زال و رودابه» از نظر ساختار و نوع روایت شکی نیست، اما سوال اصلی اینجاست که چرا و براساس چه معیاری این اثر باید در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، چهارمین و آخرین انیمیشن سینمایی که در جشنواره فیلم فجر به نمایش  درآمد «زال و رودابه» به کارگردانی محمدعلی سجادی بود، اثری که در سینمای رسانه مورد استقبال اهالی رسانه قرار نگرفت.

سجادی بیشتر از اینکه انیمیشن ساز باشد، یک چهره مطرح سینمایی است، هنرمندی که سال‌ها در حوزه‌های مختلفی مثل تهیه‌کنندگی، فیلمنامه‌نویسی، تدوین، طراحی صحنه و لباس و البته کارگردانی فعالیت کرده و نخستین فیلمش را سال ۱۳۶۰ کارگردانی کرده است. او در زمینه نقاشی هم دستی بر آتش دارد و در این زمینه نیز عملکردش قابل توجه است. اما سوال اصلی اینجاست چرا فیلمسازی که سال‌ها در سینما فعال بوده و پشت دوربین مو سفید کرده است، باید به سراغ ساخت انیمیشن برود؟ آن هم انیمیشنی تا این حد بی‌کیفیت و سطح پایین که بیشتر نقاشی متحرک است و با آثار خوش ساخت و خوش رنگ و لعاب این روزها فرسنگ‌ها فاصله دارد. 

انیمیشن «زال و رودابه» ورژن تصویری از همین قصه شاهنامه فردوسی است و راوی و صداپیشگان ابیات شاهنامه را با لحن و صدایی جدی روایت می‌کنند. نفس کار که توجه به فرهنگ اصیل ایرانی و کتاب اساطیری شاهنامه است، قابل احترام و دوست‌داشتنی است، اما این اثر که تحت عنوان انیمیشن سینمایی در جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت به قدری از نظر ساختار ضعیف بود که خلوت‌ترین اکران جشنواره را به خود اختصاص داد و با وجود اینکه ظهر روز جمعه پخش شد، اما هم مخاطبان کمی داشت و هم اکثر حاضران در سالن پس از چند لحظه تماشا، از سالن سینما خارج شدند. این انیمیشن با دیگر رقبایش در این رویداد فاصله‌ای معنادار دارد و از همان صحنه‌های اولیه آن می‌توان حدس زد که این انیمیشن چیز خاصی برای ارائه ندارد. 

در ضعیف بودن انیمیشن «زال و رودابه» از نظر ساختار و نوع روایت شکی نیست، اما سوال اصلی اینجاست که چرا و براساس چه معیاری این اثر باید در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید؟ بهتر است اعضای هیئت انتخاب جشنواره در این خصوص و برخی از فیلم‌ها توضیح دهند دلیل انتخاب‌شان چیست؟ چه چیزی در این اثر وجود داشته که نظر آن‌ها را برای حضور در جشنواره فیلم فجر جلب کرده است؟ جشنواره فجری که همه معتقدند مهمترین رویداد فرهنگی کشور است و آثار برای حضور در این جشنواره باید از بین صدها اثر متقاضی انتخاب شوند. چه الکی در دستان اعضای هیئت انتخاب جشنواره قرار دادند که «پسر دلفینی» و «زال و رودابه» هم اندازه تشخیص داده شدند؟

تصور کنید یک خانواده که علاقه‌مند است یکی از انیمیشن‌های جشنواره را در کنار هم تماشا کند، بلیط «زال و رودابه» را تهیه می‌کند و به سینما می‌رود و در آنجا با چند نقاشی متحرک و یک شاهنامه خوانی مواجه می‌شود که هیچ ربطی به انیمیشن آن هم با استانداردهای امروز ندارد!

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا