
۸ میلیون و ۷۸۱ هزار دانشآموز ایرانی و ۱۴۴ هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم

به گزارش خبرنگار آنا، رضوان حکیمزاده، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در نشست خبری که امروز بعد از ظهر برگزار شد، به تشریح روند پیشرفت برنامههای سال تحصیلی جاری پرداخت و آخرین آمار و اطلاعات مربوط به وضعیت آموزش ابتدایی در کشور را اعلام کرد.
وی با ارائه آمار دقیق از وضعیت دانشآموزان، معلمان و مدارس ابتدایی، به تبیین اقدامات صورتگرفته و چالشهای موجود پرداخت. حکیمزاده اشاره کرد که امسال ۸ میلیون و ۷۸۱ هزار دانشآموز ایرانی در دوره ابتدایی ثبتنام کردهاند که در کنار این تعداد، ۴۳۸ هزار دانشآموز اتباع در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند. وی افزود: در حال حاضر کشور دارای ۷۰،۲۰۰ مدرسه ابتدایی است که ۳۸۷،۰۰۰ کلاس درس در این مدارس فعالیت میکنند.
تعداد معلمان و تراکم دانشآموزان در کلاسها
وی با اشاره به وضعیت معلمان ابتدایی گفت: در حال حاضر ۲۶۸ هزار معلم در دوره ابتدایی مشغول به تدریس هستند. همچنین توضیح داد که تراکم دانشآموزان در کلاسهای دوره ابتدایی در مناطق شهری بهطور متوسط ۳۰.۴۶ نفر و در مناطق روستایی ۲۲.۲۳ نفر است.
حکیمزاده به کلاسهایی با تعداد دانشآموزان بیش از ۴۰ نفر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۶۴۷ کلاس درس در مدارس ابتدایی کشور وجود دارد که تعداد دانشآموزان هر یک از آنها بیشتر از ۴۰ نفر است.
بازماندگان از تحصیل
وی یکی از چالشهای عمده سیستم آموزشی کشور را بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی عنوان کرد و گفت: در مجموع، ۱۶۸،۸۸۱ دانشآموز در دوره ابتدایی بازمانده از تحصیل هستند. از این تعداد، ۷۶،۱۷۵ نفر شناسایی شدهاند که از این جمع، ۲۴ هزار ۸۴۹ نفر دوباره به مدارس بازگشته و در حال حاضر در کلاسهای درسی حضور دارند. همچنین برای پایه اول ابتدایی، ۷،۱۶۱ نفر از دانشآموزان ۶ ساله که به مدرسه نرفتهاند، شناسایی و جذب شدهاند.
حکیمزاده به اهداف وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جاری اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای سند تحول آموزش و پرورش، ما سه هدف اصلی داریم: توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی، و تقویت هویت و احساس تعلق در دانشآموزان. برای هر یک از این اهداف برنامههای دقیقی تعریف شده و در حال اجرا هستند. یکی از اولویتهای وزارت آموزش و پرورش، بهبود کیفیت آموزش در مدارس دولتی است و در تلاش هستند تا با اجرای برنامههای مختلف، شرایط بهتری برای دانشآموزان و معلمان فراهم کنند.
وی توضیح داد: رویکردهای اصلی ما شامل توجه به خانوادهها، تربیت دانشآموزان با حس تعلق به مدرسه و احترام به همه دانشآموزان است که این موارد بر مبنای اسناد بالادستی تدوین شدهاند. همچنین پاسداشت کرامت کودکان، توسعه مدارس کرامت، استفاده از بسترهایی چون بازی و شبکهسازی معلمان از اهداف این معاونت است. برای شاخصهای عملکردی در استانها نیز شاخصهای اندازهگیری به دست آوردهایم و تفاهمنامهای تهیه شده که در آن سعی شده تا برای همه شاخصها هدفگذاری شود و برنامهای مشترک برای همه استانها داشته باشیم.
برنامه جدید اتقان برای ارتقای توانمندیهای قرآنی معلمان
وی همچنین به برنامه جدیدی به نام اتقان برای ارتقای توانمندیهای قرآنی معلمان اشاره کرد و افزود: این طرح در سمنان، قزوین، خراسان رضوی و... اجرا میشود. در دولت چهاردهم تلاش داریم عدالت در زیرساختها و ارتقای فرصتهای یادگیری در دستور کار قرار دهیم.
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در سخنرانی خود به برنامه اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیط یادگیری اشاره کرد و گفت: این برنامه که توسط رئیسجمهور ارائه شده است، با هدف متحول کردن کلاسها و تربیت دانشآموزان مشارکتپذیر است. تحقق این هدف را در کلاس درس و با مشارکت یکایک دانشآموزان پیگیری میکنیم.
وی افزود: رئیسجمهور همواره بر تغییر چیدمان کلاسی و مشارکت دانشآموزان تأکید دارد. نقش معلم و ذینفعان نظام آموزشی در این فرایند بسیار تأثیرگذار است.
حکیم زاده همچنین تأکید کرد: رئیسجمهور همواره به حضور و مشارکت معلمان و دانشآموزان در تصمیمسازی برای نظام تعلیم و تربیت تأکید دارد و این اصلاح با مشارکت ذینفعان عملی خواهد شد.
توجه به دانشآموزان عشایر و طرح حامی
وی ادامه داد: در کشور حدود ۱۳۰ آزمایشگاه عشایری داریم که بیشترین جمعیت آنها پسران هستند. همچنین ۱۲۸۹ کانکس و ۶۴۵ مدرسه چادری عشایری داریم. در مجموع، ۵ هزار و ۴ ساختمان مدرسه ابتدایی در کشور موجود است.
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در تشریح طرح حامی گفت: این طرح مخفف حمایت آموزش مستمر یادگیری است و با هدف کاهش فقر یادگیری در دانشآموزان اجرا میشود. تلاش داریم دانشآموزی که حداقلها را یاد نگرفته، به کلاس بالاتر نرود. دانشآموزی که در مدرسه سواد پایه را یاد نمیگیرد، با بازمانده تحصیل تفاوتی ندارد.
وی افزود: باید سعی کنیم توجهات را از بازماندگان از تحصیل به مقوله فقر آموزشی معطوف کنیم. کودکانی که دچار فقر یادگیری هستند، اگر توجه لازم را دریافت کنند، توسعه کشور در آینده محقق خواهد شد.
حکیم زاده گفت: یکی از موضوعات مهم، شایستگی دیجیتال و یادگیری است که در کانال توجهات ماست. بر این باوریم که کودکان ما باید به جای مصرفکننده بودن، مشارکتکننده باشند.
برنامههای نوروز ۱۴۰۴ و توجه به ارزشهای تربیتی
این مقام مسئول در نظام تعلیم و تربیت در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: در نوروز ۱۴۰۴ به دنبال یادگیری سواد پایه هستیم و افزایش خلاقیت و استفاده از هنر و بازی را در دستور کار داریم. والدین و دانشآموزان بسیار تلاش کردهاند تا ارزشهای تربیتی را از قصهها به ویژه قصههای قرآنی در ایام ماه رمضان در دستور کار قرار دهند. هیچگونه پیک و تکلیف در عید نداریم.
حکیم زاده در پاسخ به پرسشی درباره ادامه فعالیت نهضت سوادآموزی و همکاری با معاونت ابتدایی اظهار داشت: تغییر مأموریت نهضت سوادآموزی بر اساس هماهنگیها و تفاهمنامهای تدوین شد و در سال آینده همکاریهای مشترک ما اعلام خواهد شد.
وی افزود: ما در سال ۹۵ از بین ۲۶ کشور در رتبه ۲۵ قرار داشتیم. در سال ۲۰۱۹ از ۵۷ کشور، رتبه ۴۹ شدیم و در سال ۲۰۲۳ از بین ۶۵ کشور شرکتکننده، رتبه ۵۴ را کسب کردیم.
تاکید بر تحصیل دانشآموزان اتباع
وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره دانشآموزان اتباع گفت: تأکید رهبر انقلاب و رئیسجمهور بر این است که همه دانشآموزان از تحصیل باز نمانند، حتی اتباع، و اگر اتباعی تحصیل نمیکنند، حتماً خودشان مراجعه نکردهاند.
حکیمزاده در ادامه گفت: نسبت به تعطیلی مدارس کاملاً نظر منفی داریم. کار معلم دو برابر میشود و مجدداً این دروس در آموزش حضوری باید تکرار شود. ما باید مطمئن شویم که بچهها کاملاً یاد گرفتهاند. در طرح حامی سعی کردیم این مهم جبران شود.
انتهای پیام/