دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1395 - 12:05
دادستان کل کشور مطرح کرد

مبارزه با مواد مخدر نیازمند همکاری کشورهای همسایه

دادستان کل کشور در مورد مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت: احتیاج داریم نمایندگان سایر کشورها به ویژه کشورهایی که در مسیر ترانزیت هستند با ایران همکاری داشته باشند.
کد خبر : 95660

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت الاسلام منتظری در همایش روز جهانی مبارزه با اعتیاد اظهار داشت: در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر این نشست در تهران و سایر مراکز استان‌ها برقرار است از این توجه باید تقدیر کرد.
وی افزد: اگر این نشست‌ها در عرصه مبارزه عملی با مواد مخدر تاثیر داشته باشد و راهکار عملی ارایه دهد قطعا ارزش بیشتری خواهد داشت. باید به این واقعیت توجه کرد که مواد مخدر، تنوع و گسترش روزافزون آن یک اراده قوی و استعماری در پشت خود دارد.
وی ادامه داد: اساس و ریشه مواد مخدر استعمار جهانی است و دو هدف عمده در این زمینه وجود دارد و با استدلال به دلایل قوی و اسناد آن را اثبات کرد.
منتظری گفت: هدف اول کسب منافع مالی است. گردش پول در سطح جهانی که منشا آن مواد مخدر است میلیاردی است و یک نمونه آن را در کشور خود می‌توانیم ارایه دهیم هر چند آمار را نمی‌توان به صورت قطعی اعلام کرد اما مبالغ کلان است.
دادستان کل کشور گفت: هدف دوم از بین بردن سرمایه انسانی، جوانان و اندیشه به ویژه در کشورهای جهان سوم ‌است. اگر به تاریخ نگاه کنیم این امر اثبات شده است. در فتح اندلس، استعمار آن روز برای جلب منافعش از شیوه‌های مختلفی استفاده کرد و امروز هم استعمار برای تحقق اهداف و جلب منافع به دنبال آلوده کردن جوامع به ویژه نسل جوان است که در زمینه مواد مخدر و مسایل اخلاقی خود را نشان داده که در این رابطه دلایل بسیار قوی داریم.
وی ادامه داد: نگاه به وقایع افغانستان و تجزیه و تحلیل آن غیر از این واقعیت را نشان می‌دهد؟ آمار کشت و صدور مواد مخدر را قبل و بعد از اشغال مقایسه کنید، اشغالگران افغانستان می‌توانستند با اقتدار ظاهری که برای خود درست کرده‌اند جلوی کشت مواد مخدر را گرفته یا آن را کاهش دهند اما آیا عکس موضوع و افزایش کشت را شاهد نیستیم؟ اگر نمی‌توانند چرا ادعا می‌کنند و اگر می‌توانند چرا اقدام نمی‌کنند. واقعیت تلخی که گوش شنوایی در دنیا برای آن نمی‌یابیم.


وی بیان کرد: آمار می‌گوید ۹۰ درصد کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان است و هر سال شاهد افزایش آن هستیم آیا اشغالگران و دنیای استعمار که صحنه گردان اصلی است می‌تواند با این پدیده شوم مبارزه کند؟ اگر می‌تواند در این رابطه به ایران که در رتبه اول کشف مواد مخدر است، چقدر کمک کرده‌اند؟ سازمان ملل و سازمان‌های داعیه‌دار مبارزه با مواد مخدر در این رابطه چقدر به ایران کمک کرده اند؟
دادستان کل کشور بیان کرد: حداقل انتظار از مجامع دروغین مدعیان حقوق بشر این است که اگر به ما کمک نمی‌کنند و دست جمهوری اسلامی را در مبارزه با مواد مخدر نمی‌گیرند، پای ما را نگیرند.
وی افزود: هر سال چندین بار درباره مساله حقوق بشر در ایران مانور می‌دهند، ای کاش وجدان‌های بیدار براساس واقعیت و عدل و انصاف این وضعیت را تجزیه و تحلیل می‌کردند. تصور نکنند که نظام اسلامی و قرآن به دنبال ایجاد خشونت و خشونت گرایی است.
منتظری گفت: اسلام برای اصلاح جامعه از دو بال استفاده می‌کند؛ حیات یک نفر حیات جامعه و مرگ او مرگ جامعه است. افرادی که برای جامعه ارزش قایل نیستند و جوانان و خانواده‌ها را فدا می‌‌کنند تا به منافع مالی دست یابند. باید با چنین عناصر فاسدی چه باید کرد؟ ما طرفدار اعدام نیستیم و آن را مطلوب نمی‌دانیم اما فردی که هزاران انسان را به پای خود فدا می‌کند، می‌توان برای او حق حیات قایل شد؟
دادستان کل کشور بیان کرد: وقتی جمهوری اسلامی تعدادی از عناصر فاسد را به مجازات رسانده ایران را ضد حقوق بشر می‌دانند. تعداد اعدامی‌های ایران در طول سال را بررسی کنید، چند درصد آنها در ارتباط با مواد مخدر هستند؟ یک گروه دیگر نیز به دلیل ارتکاب به قتل اعدام‌ می‌شوند که آن هم حق خصوصی افراد است.
وی اذعان کرد: سیاست‌های نظام ‌و دستگاه قضا در مبارزه با مواد مخدر در دو بخش خلاصه می‌شود. بخش نخست تلاش برای پیشگیری است که قطعا مفیدتر از برخورد است. پیشگیری در قانون اساسی از وظایف قوه قضاییه است اما امروز اثبات شده که یک وظیفه فراقوه‌ای است و تمام دستگاه‌ها باید در آن ورود کنند.
منتظری ادامه داد: در ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری را جدی‌تر بگیریم و بخشی از بودجه را در این مسیر هزینه کنیم که عرصه بسیار گسترده‌ای است و از دانشگاه‌ها، صاحب‌نظران علوم اجتماعی و حقوق‌دانان استفاده کنیم.
وی بیان کرد: برنامه دوم تیز برخورد قاطعانه است نه به اینکه شمشیر گرفته و افراد را بکشیم قاطعیت در مجازات نیست و مولفه‌های متعددی دارد. بخش عمده‌ای از ‌آن به دستگاه قضا باز می‌گردد و آمادگی داریم آنچه را در توان داشته مضاعف کرده و در خدمت ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دهیم تا در اجرای احکام قاطعیت داشته باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته