«خاتی»؛ ساختهای با احترام به بانوان، طبیعت و محیط زیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، فیلم سینمایی خاتی به کارگردانی فریدون نجفی، نویسندگی احمد رفیعزاده و تهیهکنندگی محمد کمالیپور، یکی از آثاری است که در بخش مسابقه چهلوسومین دوره از جشنواره فیلم فجر اکران شده است.
این فیلم درباره اوضاع و احوال حیوانات در طبیعت ساخته شده و میخواهد نشان دهد که حال حیوانات و حال محیط زیست خوب نیست و انسانهایی هستند که شرافت و انسانیت خود را پای آن میگذارند.
لوکیشن این فیلم در ارتفاعات زاگرس و میان بختیاریها ثبت شده است اما جز طراحی لباس، نشانی از لهجه و گویش بختیاری در بینشان دیده نمیشود. خاتی از طبیعت و فرهنگ زاگرس نشات گرفته و تلاش دارد ریشه های عمیق زندگی مردم را نشان دهد اما در این راستا سطحی عمل کرده است.
نام این فیلم «خاتی» برگرفته از خاتون در ایل بختیاری است، خود کارگردان که فیلم سومش هم هست، در همین منطقه زاگرس به دنیا آمده و به نوعی لحظه به لحظه پلانها را زندگی کرده است.
کارگردان تلاش کرده یک فیلم خانوادگی برای تماشای همه سنی بسازد که روایتگر یک تراژدی انسانی است، آن هم ارتباط عمیق طبیعت و فرهنگ زاگرس تا مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد از سوی دیگر مخاطب را با یک مسئله خانوادگی ایلیاتی از فوت همسر و ازدواج زن با برادر شوهرش قلاب کند که موفق هم نمی شود.
فیلم تنوع لوکیشن بالایی دارد ، عناصر طبیعت در ان به جذابیت های بصری اش افزوده ، نوع ارتباط انسان با حیوانات از نقاط قوت کار است.
نقش اصلی کار سارا بهرامی بازیگر فیلم خاتی است که گفته میشود ابتدا قرار بود آن نقش را لیلا حاتمی باز کند،
چهره او در نقش یک زن ایلیاتی تند و تیز و قوی خوب است، با وجود اینکه گفته میشود او پیش از کار دچار پارگی رباط بوده، آناهیتا افشار هم در نقش یک زن روستایی متفاوت ظاهر شده است. سعید آقاخانی هم در نقش یک مرد روستایی جدی خوب ظاهر شده و به نوعی مثلثی را به سارا بهرامی و آناهیتا افشار تشکیل داده است.
سارا بهرامی، سعید آقاخانی، آناهیتا افشار، فرید سجادی حسینی، علی عامل هاشمی، کاظم نوربخش، آرمیتا مرادی، شادی خلیلی، داود باقری، کامران کاظمی، میلاد آرمند، سحر خطیبی و علیرضا حیاتی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر حضور دارند. همچنین اشکان اردستانی، ارغوان عزیزی و دنیز بیک محمدی از بازیگران خردسال فیلم هستند که در اینکار ایفای نقش کردند.
ترکیب بازیگران، طراحی لباس و استفاده مناسب از جذابیتهای بصری و پتانسیل محیط زیست، برگ برنده این فیلم است.
انتهای پیام/

حسین دارابی: از فیلم اوپنهایمر الهام نگرفته بودیم
