دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مطرح کرد؛

تمرکز بر توانمندسازی دانش‌آموزان با استعداد در مدارس سمپاد

تمرکز بر توانمندسازی دانش‌آموزان با استعداد در مدارس سمپاد
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: سمپاد در تلاش است تا با برنامه‌های متنوع آموزشی، فضای تربیتی متوازن و فراگیر برای دانش‌آموزان فراهم کند و در عین حال به حمایت از دانش‌آموزان مستعد خارج از مدارس سمپاد نیز توجه ویژه‌ای دارد.
کد خبر : 956380

به گزارش خبرنگار آنا، الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، در یک نشست خبری که بعد از ظهر در دبیرستان دخترانه فرزانگان ۳ تهران برگزار شد، ضمن تبریک سالروز تولد حضرت امام سجاد (علیه‌السلام) از دستاوردهای این سازمان در سال گذشته و برنامه‌های آینده آن سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سازمان سمپاد ۷۴۹ مدرسه در مقاطع متوسطه اول و دوم برای دختران و پسران با حضور بیش از ۱۴۰ هزار دانش‌آموز فعال بوده است، افزود: این سازمان تلاش دارد تا با فراهم کردن فضای مناسب تربیتی و آموزشی، به هر یک از دانش‌آموزان فرصت رشد و شکوفایی استعدادهایشان را بدهد.

یاوری در ادامه به برنامه‌های سمپاد در راستای تقویت ۲۵ شایستگی کلیدی برای دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: برنامه‌های سمپاد به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نه تنها توانمندی‌های علمی و فردی دانش‌آموزان را تقویت کنند، بلکه به آنها فضایی برای شبکه‌سازی، برقراری ارتباطات دوستانه و همکاری‌های گروهی نیز می‌دهند.

رئیس سازمان سمپاد همچنین تأکید کرد: این سازمان علاوه بر توجه به دانش‌آموزان داخل مدارس سمپاد، برنامه‌هایی برای دانش‌آموزان با استعداد خارج از این مدارس نیز دارد.

وی گفت: ما برای دانش‌آموزانی که به هر دلیلی در مدارس سمپاد تحصیل نمی‌کنند، برنامه‌های ویژه‌ای داریم. هدف ما این است که به این دانش‌آموزان نیز کمک کنیم تا از پتانسیل‌های خود بهره‌برداری کنند و در نهایت فضای هم‌افزایی و همکاری میان تمامی دانش‌آموزان کشور ایجاد شود.

یاوری با اشاره به اهمیت ایجاد هم‌فهمی میان دانش‌آموزان مدارس سمپاد و غیرسمپادی، گفت: ارتباط و هم‌فهمی میان این دو گروه از دانش‌آموزان می‌تواند به تقویت روحیه همکاری و هم‌افزایی در سطح ملی کمک کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره چهاردهک پایین جامعه گفت: پرداخت وحق‌الثبت این چهار دهک متاسفانه به تعویق افتاد، در مرحله اول ۱۲ چهارصد نفر پرداخت شده و در مرحله بعد ۱۴۰۰ نفر باقی مانده پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان استعدادهای درخشان با بیان اینکه از ۲۰ هزار نفر برناه به ۱۲۰هزار نفر برنامه رسیدیم تصریح کرد: در حوزه هنر، ادبیات، ورزش و... است و علاوه بر این سعی شده بچه‌ها در فضای شادی حضور داشته باشند. 

وی اضافه کرد: فرهنگ عمومی سمپاد بر فشار درسی نیست، متوسط درس خواندن بچه‌ها در شهر تهران ۲ ساعت است.

یاوری در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه استعدادیابی دانش آموزان در سمپاد چیست؟ توضیح داد: در دوسه سال گذشته سوالات آزمون ورودی سمپاد خیلی راحت تر بودند به همین دلیل اثر اموزش در پذیرش زیاد بود و اکنون سعی کردیم پیش بینی پذیری بچه‌ها کاهش یابد. در ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۲ حدود ۴۵ درصد ورودی دانش اموزان کاهش یافت و در سال بعد علاوه بر این ۴۵ درصد ...‌ اضافه شد. 

وی ادامه داد: از خانواده‌ها خواستارم تا بچه‌ها را در فرایند آماده سازی سنگین قرار ندهد. در دنیا روش های متعددی برای پذیرش وجود دارد. به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان ای کی یو پذیرفته شدگان در آزمون بیشتر است. شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه سمپاد را بررسی کرده و سپس تایید کرده است. 

رئیس سازمان استعدادهای درخشان درباره مکانیزم اثر بخشی برنامه‌های سمپاد اظهار داشت: امسال سعی کردیم تا با سنجش طولی میزان اثربخشی برنامه ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. 

وی با بیان اینکه برنامه‌های سمپاد معمولا دست ساز خود بچه‌هاست. در سال گذشته معدل بچه‌های سمپادی مقدار بسیاری بود و در بین مدارس سمپادی تنها ۲ نمره بود‌. در سال گذشته ۱۵ نفر از رتبه‌های برتر کنکور سمپادی هستند و از این رتبه‌های تک رقمی کنکور نمایندگان سمپادی از سراسر کشور داریم. 

یاوری اظهار داشت: کارسوق ها و برنامه های فراگیر سمپاد نوعی استفاده مدارس عادی از سمپاد است. و یا انتقال الگوهای سمپاد به دیگر مدارس که اتفاقا الگوسزی از آنها راحت نیز است و دیگر اینکه معلمان ما وارد دیگر مدارس شده و اثرگذاری جدی روی این مبحث خواهند داشت. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب