
عدالت در سنجش یا نادیده گرفتن عدالت آموزشی در کنکور

محسن زارعی در واکنش به اتفاقات اخیر در خصوص تغییرات مصوبه شورایعالی انقلابفرهنگی در مورد ضوابط سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی در گفتگو با آنا اظهار کرد: به نظر میرسد تحولات اخیر، بیش از آنکه مبتنی بر تحلیلهای علمی و دقیق باشد، نوعی عقبگرد از مسیر اصلاحات آموزشی و پرهیز از تکمیل اقدامات تحولی با استناد به استدلالهای غیرمنطقی است.
وی افزود: بهعنوانمثال، اخیراً رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری خود در موردنظر کارشناسی این سازمان مبنی بر اعمال تأثیر مثبت سوابق تحصیلی صحبت کرده است. حقیقتاً اینکه توسط بالاترین مقام یکی از تخصصیترین مراجع سنجش کشور اینگونه استدلال شود که تا زمان برقراری عدالت نسبی، تأثیر سوابق تحصیلی مثبت باشد، نگرانکننده و خلط دو مفهوم عدالت آموزشی و عدالت در سنجش است؛ چراکه عدالت آموزشی به معنای فراهمآوردن فرصتهای برابر یادگیری برای همه دانشآموزان متناسب با نیازهای آموزشی آنهاست که قطعاً در کشور ما همچنان با ضعفهای زیادی همراه است. این مسئله ارتباطی با مصوبه شورایعالی انقلابفرهنگی درباره تأثیر قطعی سوابق تحصیلی ندارد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: موضوعی که این مصوبه به دنبال آن است، عدالت در سنجش به معنای فراهمکردن دسترسی برابر به آنچه در فرایند سنجش و پذیرش مورد ارزیابی قرار میگیرد، است.
زارعی در پاسخ به اینکه آیا دانشآموزان مناطق کمتر برخوردار و دهکهای پایین درآمدی، به محتوای آموزشی و معیارهای سنجشی آزمونهای نهایی دسترسی بیشتری دارند یا به محتوای ارزیابیشده در کنکور سراسری؟ بیان کرد: برای یافتن پاسخ، نخست باید به این مسئله اندیشید که ابتداییترین ملزومات موفقیت در هر آزمونی چیست. بیشک معلم، محتوای درسی و فضای آموزشی، سه عنصر کلیدی در فرایند یادگیری هستند؛ حال، با علم به این واقعیت، باید ارزیابی کرد که توزیع این منابع در سطح کشور در دو راهکار پیشروی ما، یعنی انحصار آزمون سراسری و اعمال نتایج پیشرفت تحصیلی در پذیرش دانشجو، تا چه اندازه برابر و عادلانه است.
وی اضافه کرد: آیا غیر از این است که در تمامی مناطق، حتی دورافتادهترین نقاط، حداقلیترین امکانات آموزشی مانند کتابهای درسی، معلم و فضای آموزشی فراهم است؟ در مقابل، آیا چنین دسترسی حداقلی به منابعی مانند کتابهای کمکآموزشی، کلاسهای آمادگی کنکور، مهارتهای تستزنی و سایر خدمات گرانقیمت نیز برای همه دانشآموزان، بهویژه در مناطق محروم، فراهم شده است؟ آیا ما که نسخه بازگشت به عقب میپیچیم برای همه استاد پروازی فراهم کردهایم؟ قطعاً خیر.
انتهای پیام/