۲۹/ بهمن /۱۴۰۳
همراه با جشنواره فیلم فجر؛

«آبستن»؛ گمگشتگی انسان در هزارتوی زندگی

«آبستن»؛ گمگشتگی انسان در هزارتوی زندگی
«آبستن» درون مایه جامعه شناختی دارد و به مسائلی همچون قاچاق، خانواده، مهاجرت، غیرت و عشق پرداخته است به گونه‌ای که هر کدام از بازیگران این عناصر را تبلور درونی می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، «آبستن» نخستین تجربه کارگردانی مصطفی و محمد تنابنده به صورت مشترک است. «آبستن» را می‌توان یکی از فیلم‌های متفاوت چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به حساب آورد چراکه در این فیلم از تجربه فیلمبرداری سکانس-پلان (تکنیکی که دوربین به شکل سیال کل روایت داستانی در یک سکانس طولانی بدون کات و تدوین فیلم برداری جهت واقعی بودن زمان می‌کند.) استفاده شده است که به ایجاد هیجان و تنش در داستان کمک می‌کند. پیش از این فیلم، فیلم «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری در یک سکانس پلان به مدت ۱۳۴ دقیقه اتفاق می‌افتد، پیش از آن هم فیلم «قاعده تصادف» هم از ترکیب چند پلان‌سکانس ساخته شده بود.

«آبستن» درون مایه جامعه شناختی دارد و به مسائلی همچون قاچاق، خانواده، مهاجرت، غیرت و عشق پرداخته است به گونه‌ای که هر کدام از بازیگران این عناصر را تبلور درونی می‌دهند. این فیلم روایت گر داستان پرتنش و ملتهب چند جوان سردرگم است که هر کدام به نوعی با دغدغه‌ها و چالش‌های زندگی شان در جنگ هستند تا اینکه در یک کلبه دور از دسترس در تالاب انزلی و مرز آستارا کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا بتوانند به صورت غیر قانونی از مرز کشور خارج شوند. این فیلم، احساسات تماشاگر را با توجه به عمق زندگی بازیگران به چالش می‌کشد. شاید ابتدا به نظر برسد که داستان این فیلم صرفا مهاجرت غیر قانونی چند جوان است که می‌خواهند کشورشان را بنابر آرزو‌هایی که در سر دارند، ترک کنند، اما هرچه داستان جلوتر می‌رود، لایه‌های پنهانی اثر خود را نشان داده و متوجه خواهیم شد که آن طور که فکر می‌کردیم نیست. روند فیلم، روایت گونه بود به این شکل که کاراکتر افشین مرده و روند فیلم که قصه داستان زندگی افشین است، توسط او روایت می‌شود؛ یعنی آن چه که مخاطب می‌بیند، صرفا روایت گری است.

افشین یک  به اصطلاح «آدم پران» است  که ۵ سال بود که از قاچاقی رد کردن آدم‌ها از مرز توبه کرده بود، اما زنی به نام سحر از افشین می‌خواهد که او را قاچاقی از مرز رد کند، البته سحر تنها نیست بلکه او سه نفر دیگر از دوستانش را که هرکدام مشکلات و چالش‌های بزرگی در زندگی شان داشتند را مجاب به رفتن می‌کند...

شخصیت‌های فیلم هرکدام به دلیل شرایط مالی بدی که دارند می‌خواستن قاچاقی کشور را ترک کنند؛ قصد همه آن‌ها مهاجرت نبود بلکه این شرایط اقتصادی بد آن‌ها بود که باعت شده بود بخواهند بروند. هر کدام از شخصیت‌های داستان به دنبال یک چیز بود؛ شخصیت بهمن در این فیلم دنبال حقیقت، عشق و امید است؛ شخصیت مهری برخلاف آنچه که نشان می‌داد، از ابتدا همه چیز را می‌دانست، خیانت، رفتن بی بازگشت و ...، اما بخاطر خانواده گذشت می‌کرد.

ناگفته نماند که «آبستن» قطعا از تاثیرات و نگاه محسن تنابنده دور نبوده است و از فیلتر مشاوره برادرشان عبور کرده است تا به نتیجه مطلوب و خروجی موثر آن تبدیل شود.

شایان ذکر است، چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به دبیری منوچهر شاهسواری از دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب