۲۰/ اسفند /۱۴۰۳
11:30 14 / 11 /1403

مراکز «شهاک»؛ هدایت استعداد دانش‌آموزان به سمت موفقیت‌های تحصیلی و شغلی

مراکز «شهاک»؛ هدایت استعداد دانش‌آموزان به سمت موفقیت‌های تحصیلی و شغلی
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی مراکز «شهاک» در این دانشگاه خبر داد و گفت: هدف از این مراکز تشخیص استعداد‌ دانش‌آموزان و هدایت تحصیلی آنها بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فردی است.

به گزارش خبرنگار آنا، فاطمه حمیدی‌فر رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی دانش‌آموزی عکاسی (غیردیجیتال) انتظار از سری برنامه‌های چهارمین جشنواره ملی علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در محل دانشگاه آزاد تبریز گفت: استمرار ارزش‌های دینی و اعتقادی ما مرهون مقام معظم رهبری و هدایت‌های ایشان است.

وی با اشاره به اهمیت جریان‌سازی فرهنگی و اعتقادی در محیط‌های آموزشی، از مدارس و دانشگاه‌ها به‌عنوان بستر‌های مهم تربیت دینی و اخلاقی یاد کرد و افزود: برگزاری این رویداد‌ها فرصتی برای زنده نگه داشتن ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی میان دانش‌آموزان و دانشجویان است و این جشنواره‌ها بستر مناسبی برای آشنایی هرچه بیشتر نسل جوان با مبانی دینی و تقویت هویت اسلامی آنان محسوب می‌شود. 

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی به سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس سما در حوزه تربیتی اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین سیاست‌های آموزشی و تربیتی ما در مدارس سما، تأکید بر پرورش شخصیت، هویت‌سازی و هدایت استعداد‌های دانش‌آموزان است.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

حمیدی‌فر یادآور شد: دنبال آن هستیم که دانش‌آموزان را نه فقط برای آزمون‌های ملی و بین‌المللی، بلکه برای زندگی و آینده‌ای مؤثر آماده کنیم و هدف ما تربیت نسلی متفکر، خلاق و مسئولیت‌پذیر است که بتواند در آینده برای جامعه و کشور خود نقش‌آفرین باشد.

وی با بیان اینکه در گذشته دانش‌آموزان تنها دو گزینه برای آینده خود در نظر می‌گرفتند، یعنی پزشک یا مهندس شدن، تأکید کرد که سیاست‌های جدید آموزشی باید متناسب با استعداد‌ها و علایق فردی دانش‌آموزان باشد.

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی مراکز «شهاک» خبر داد که هدف آن تشخیص استعداد‌های دانش‌آموزان و هدایت تحصیلی آنها بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فردی است.

حمیدی‌فر افزود: این مراکز می‌توانند بستری را مهیا کنند که دانش‌آموزان در مسیر صحیح پیشرفت تحصیلی و شغلی هدایت شوند و بتوانند نقشی تأثیرگذار در آینده جامعه ایفا کنند.

وی به اهمیت تربیت مهارت‌های ارتباطی میان دانش‌آموزان به‌خصوص تک‌فرزندان که در محیط‌های اجتماعی مدرسه تعامل کمتری دارند، اشاره کرد و ادامه داد: مدارس باید محیطی برای تمرین مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی باشند تا دانش‌آموزان بتوانند در آینده از آسیب‌های اجتماعی مصون بمانند، آموزش مهارت‌های زندگی، تعامل اجتماعی و پرورش روحیه کار گروهی ازجمله مواردی است که در برنامه‌های آموزشی مدارس سما گنجانده شده است.

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر ضرورت الگو‌های تربیتی در مدارس تشریح کرد: مدارس سما براساس اسناد بالادستی، الگو‌های تربیتی متناسب با ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی هر منطقه را تدوین کرده‌اند، از جمله این الگو‌ها می‌توان به الگوی بوستان علوی و فاطمی در زنجان، الگوی تربیت احسن در استان فارس و تربیت مهدوی در استان اصفهان اشاره کرد و اجرای این الگو‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد معنوی و فکری دانش‌آموزان داشته باشد.

حمیدی‌فر ابراز امیدواری کرد که با تلاش مدیران مدارس و مسئولان آموزشی، الگو‌های تربیتی مناسبی در مدارس اجرایی شوند تا دانش‌آموزان علاوه بر دانش علمی در زمینه‌های شخصیتی و هویتی نیز رشد کنند.

وی تأکید کرد که خانواده‌ها به‌خصوص والدین در تحقق این اهداف نقش بسزایی دارند و باید با مدارس در این مسیر همراه باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر