استناد به آثار پژوهشی، وجه بارز کتاب «میدان شهرت» است

احسان شاه قاسمی نویسنده کتاب «میدان شهرت در ایران» در گفت و گویی با خبرنگار خبرگزاری آنا، در خصوص موضوعی که این کتاب بر روی آن تمرکز کرده و همچنین طیفی از جامعه که آن را در برگرفته است، بیان کرد: رویکرد اصلی این کتاب بر روی پدیده شهرت در ایران متمرکز است.
به واقع مسئله شهرت یک مسئلهای پیچده در ایران است و با توجه به این که ما در شرق زندگی میکنیم و حکومت دینی داریم، مسئله شهرت خیلی ارتباط نزدیکی با مسئله پرستش دارد و ایدئولوژی شهرت میتواند تقریبا به عنوان رقیبی برای ایدئولوژی حاکم باشد. به عنوان نمونه هوداران بی تی اس در ایران خیلی برجستهتر از هواداران آن در کره هستند و حتی در جستجوی این موضوع در گوگل هم ایرانیان رتبه اول جستوجو را به خود اختصاص دادند.
وی ادامه داد: در زمانی که در هر خانواده تقریبا یک الی دو نوجوان را داریم و مدت زمان زیادی را بیکار هستند و تقریبا زمان زیادی را این بچهها در طول شبانه روز دارند به همین خاطر مسئله هواداری از سلبریتیها یک موضوع تقریبا رایجی در میان آنها به حساب میآید.
وی تصریح کرد: کتاب میدان شهرت در ایران در واقع یک مسئله خیلی مهمی را میسنجد و به همین علت هم در بدو تالیف آن خیلی مناقشه برانگیز بود و سبب تحسین و نقد طیف زیادی از جامعه دانشگاهیان شد.
این استاد ارتباطات دانشگاه تهران در خصوص استناد به کار پژوهشی در تالیف این کتاب خاطر نشان کرد: این کتاب یک مسئله خیلی مهم در جامعه را میسنجد و سعی دارد تا با موضع خود صرفا یک پدیده را توضیح دهد که کجاها این پدیده شهرت خوب است و کجاها خوب نیست. به زعم بنده کار ما این است که دارای موضع باشیم.
در کار پژوهشی نباید موضع خودمان را از کسانی که هزینههای پژوهشی ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم به گردن آنها است دریغ کنیم.
شاه قاسمی در خصوص مخاطبان این کتاب بیان کرد: اول تالیف این کتاب را برای درسی به اسم مطالعات شهرت و هواداران در دانشگاه تهران آغاز کردم و دوست داشتم منبعی باشد تا آن جوری که خودم دوست دارم مطالب را در آن بازگو کرده باشم. تلاش کردم تا کتابی باشد که گرچه مطلوب پژوهشگران است، اما زبان ان نیز برای مخاطبان عام نیز قابل فهم باشد و مردم عادی هم بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.
در واقع شهرت، چون مسئله فرهنگی شماره یک کشور است این کتاب به گونهای تالیف شده است تا هم برای خانوادههایی که سوال میپرسند که بچههای ما هوادار سلبریتیهای خاصی هستند چه کار باید کرد نیز مفید باشد و هم برای مسئولانی که به دنبال سیاستگذاری در خصوص این موضوع هستند بتواند به ارائه نکاتی ارزنده بپردازد.
وی افزود: به خاطر مسائل مناقشه برانگیزی که من در خصوص سلبریتیها دارم که گاها مناقشه بر انگیز است شاید نیمی از همکاران من به این کتاب مواضعی انتقادی دارند.
این پژوهشگر حوزه ارتباطات در خصوص توجه و استناد به کارهای پژوهشی و بویژه پژوهش میدانی عنوان کرد: تقریبا در تالیف فصلهای کتاب سعی شده تا از همان اول یک ساختاری را رعایت کنم. یکی از این موضوعات؛ توجه به کارهای پژوهشی است که پیشتر توسط همکاران و جامعه دانشگاهی انجام شده است. تقریبا هر ادعایی که در این کتاب آورده شده، سعی شده تا بر پایه استنادهایی بر پژوهشهای پیشین باشد.
اگر بخش منابع این کتاب را مشاهده کنید تقریبا پیش از نگارش کتاب کارهایی که پژوهشگران ایرانی در خصوص تحسین و یا نقد سلبریتیها انجام دادهاند را سعی کردم تا در این کتاب بیاورم.
چند فصل این کتاب به صورت خاص مبتنی بر پژهش میدانی هستند که خود من انجام دادم و در مقدمه کتاب به صورت کامل توضیح دادم که چه بخشهایی از کتاب از کجا آمده است و در تمام بخشهای کتاب که دست کم ۲۰۰ منبع وجود دارد سعی شده تا مستندهایی را از آنها استفاده کنم.
انتهای پیام/