اعتراضات گسترده به آزمون استخدامی آموزش و پرورش؛ از مشکلات فنی تا ابهام در نتایج
به گزارش خبرگزاری آنا، آزمون استخدامی کیفیتبخشی آموزش و پرورش با هدف جذب بیش از ۱۹ هزار نیروی متخصص در حوزههای مربی امور تربیتی، مشاوره، تربیت بدنی و سلامت در ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد و در ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور ۴۰۶ هزار و ۲۱۴ داوطلب در ۳۱ استان و ۱۵۴ شهر برگزار گردید. این آزمون بهعنوان یکی از ابزارهای کلیدی برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش، به ویژه در مناطق محروم، طراحی شده بود.
پس از اعلام نتایج، داوطلبان با اعتراضات گستردهای مواجه شدند. مشکلات فنی سامانه آزمون، از جمله اختلالات در زمان برگزاری، یکی از اصلیترین دلایل اعتراضات بود. برخی داوطلبان گزارش دادند که به دلیل این اختلالات، نتوانستهاند به درستی به سؤالات پاسخ دهند. همچنین، ابهام در برخی سؤالات و نادرستی کلیدهای پاسخنامه، باعث شد بسیاری از شرکتکنندگان احساس کنند نتیجه آزمون منصفانه نبوده است.
حسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در واکنش به این اعتراضات اعلام کرد که خطاهای سیستمی در آزمون بررسی شده و به برخی داوطلبان فرصت تجدیدنظر در نتایج داده شده است. وی تأکید کرد که نظارت کامل بر ارزیابی آزمونها وجود داشته و ادعای جایگزینی در نتایج صحت ندارد.
اعتراضات اخیر نشان میدهد که برای بهبود کیفیت و اعتبار آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش، نیاز به اصلاحات ساختاری و افزایش شفافیت در فرآیند جذب وجود دارد. کارشناسان بر لزوم رفع مشکلات فنی، بازنگری در طراحی سؤالات و کلیدهای پاسخنامه، و توجه بیشتر به نظرات داوطلبان تأکید میکنند. در صورت عدم توجه به این موارد، احتمال تکرار چنین اعتراضاتی در آینده وجود خواهد داشت و اعتماد عمومی به این آزمونها کاهش خواهد یافت.
انتهای پیام/