دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1395 - 14:46

توافق محمود عباس با مخالفان نتانیاهو بر سر مرزهای 1967

در حالی که نخست‌وزیر اسرائیل فرد تصمیم‌گیرنده در این رژیم است، رئیس حزب «اتحادیه صهیونیست» و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیداری بر سر پاره‌ای از موضوعات درباره قرارداد سازش توافق کردند.
کد خبر : 95447

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از فارس، اسحاق هرتزوگ از مخالفان کابینه فعلی اسرائیل در دیداری با محمود عباس بر لزوم تقسیم شهر قدس و راهکار دو دولت تاکید کرد.


هزتروگ و عباس در این دیدار بر سر اصول کلی یک توافق سازش که در دیدارهای مخفی قبل از انتخابات سال 2015 (1394) مطرح کرده بودند، به نتیجه رسیدند.


شبکه 10 اسرائیل گزارش کرد که این دو، طرح صلح عربی را پایه‌ای برای تشکیل حقیقت خاورمیانه جدید از طریق امضای قرارداد سازش فلسطین- اسرائیل، دانستند و برسر موضوعات متعدد دیگری به توافق رسیدند.


عباس در این دیدار قبول کرد که دولت (احتمالی) فلسطین باید در قلمرویی که اسرائیل در سال 1967 (1346) در جنگ شش روزه تصرف کرد باقی بماند که تقریبا فقط چهار درصد از اراضی شغالی فعلی را شامل می‌شود.


این دو سیاستمدار همچنین توافق کردند که قدس شرقی پایتخت دولت فلسطین اعلام شود و اسرائیل از محله‌های این شهر عقب‌نشینی کند اما دو نیمه شهر توسط یک شهرداری اداره خواهند شد. یک نیروی نظامی چند ملیتی نیز در قبة‌الصخره و مسجدالاقصی فعالیت خواهد کرد اما حق حکومت بر دیوار غربی به اسرائیل داده شد.


درباره موضوع آوارگان فلسطینی نیز عطف به قطعنامه 194 سازمان ملل متحد و طرح صلح عربی، قرار بر این شد که بیشتر آوارگان از جبران مالی برخوردار شوند و تعداد نمادینی نیز به خانه‌های خود بازگردند.


رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با عقب‌نشینی در زمینه امنیتی پذیرفت که اسرائیل در درّه اردن حضور داشته باشد و همچنین عبور و مرور از مرز اردن-فلسطین را با ابزار آلات فنی زیر نظر بگیرد و حتی می‌تواند یگان‌های زرهی به این مناطق اعزام کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته