ارزیابی شیوه پذیرش استاد محور مبتنیبر رفع نیازهای کشور
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، مرکز پژوهشهای مجلس در پژوهشی با عنوان «ارزیابی شیوه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقاطع تحصیلات تکمیلی به شیوه استاد محور مبتنیبر رفع نیازهای کشور» آورده است که پذیرش دانشجو به شیوه استادمحوری برای نخستین بار در بند «ج» ماده (۲۳۰) نسخه اول لایحه برنامه هفتم پیشرفت مطرح شد که در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با استناد به ابهام در تعریف طرح استادمحوری، تعارض منافع و ... حذف شد.
در ادامه این گزارش بیان شده: بااینحال، وزارت عتف بهمنظور اجرای این طرح، آییننامههای اجرایی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی را در سال ۱۴۰۱ به تصویب رساند و از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ نسبت به پذیرش دانشجو به این شیوه اقدام کرد.
در این گزارش تصریح شده: براساس ارزیابی انجام شده، توجه به رفع نیازهای کشور، تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، انتخاب فرد شایسته و حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر از نقاط قوت طرح حاضر و مواردی مانند، ضعف ابعاد نظارتی، نادیده گرفتن محدودیتهای مربوط به امکانات رفاهی دانشگاهها، زمانبندی محدود فرایند اجرایی، ضعف در ترویج و معرفی طرح، عدم بهرهگیری کافی از ظرفیت اساتید جوان و عدم تعریف دقیق نیازها ازسوی دستگاههای اجرایی بهعنوان برخی نقاط ضعف طرح شناسایی شد.
در بخش دیگری از این گزارش بیان شده: بهمنظور بهبود و ارتقای طرح فوق پیشنهادهایی مطرح شده است؛ از جمله کاهش مدت تحصیل در دوره دکتری به حداقل سه سال، تعریف دقیق نیازهای دستگاهها با همکاری اساتید، اصلاح مبنای تخصیص ظرفیت پذیرش به دانشگاهها و اصلاح شرایط استاد میزبان، شناور شدن زمان اعلام فراخوان و فرایند ارزیابی و محدود شدن طرح به مقطع دکتری که باید مورد توجه قرار گیرد.
در این گزارش تصریح شده: همچنین با توجه به عدم تعریف این نوع پذیرش در «قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی» مصوب سال ۱۳۹۴ و عدم امکان نظارت شورای سنجش و پذیرش، پیشنهاد اصلاح ماده (۵) این قانون نیز مطرح شده است.
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ در گزارش خود به ارائه راهکارهایی هم پرداخته است. در تشریح راهکارهای تقنینی و نظارتی بیان شده: کاهش مدت تحصیل در دوره دکتری به حداقل سه سال و اصلاح مبنای تخصیص ظرفیت پذیرش به دانشگاهها و همچنین اصلاح شرایط استاد میزبان از جمله این راهکارها است.
در این گزارش به راهکارهای دیگری هم اشاره شده و آمده: تعریف دقیق نیازهای اعلام شده ازسوی دستگاهها با همراهی اعضای هیئت علمی و شناور شدن زمان اعلام فراخوان و فرایند ارزیابی و همچنین محدود شدن طرح به مقطع دکتری. پیشنهاد تقنینی از دیگر راهکارهای طرح شده در گزارش است.
اصلاح ماده (۵) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ مجلس شورای اسلامی مادهواحده: بعد از عبارت «پژوهشمحور»، عبارت «و استادمحور» به ماده (۵) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۸/۱۲/۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی اضافه میشود. هم یکی دیگر از پیشنهاد این مرکز پژوهشی است.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.
انتهای پیام/