تمثیلات قرآن؛ ابزاری برای انتقال مفاهیم دینی به جوانان
به گزارش خبرنگار آنا، کرسی ترویجی با موضوع «بررسی آثار تربیتی انتظار امام عصر در بازنمایی تمثیلات قرآن کریم» در سالن شهید علیمحمدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد.
این مراسم با حضور فخرالسادات هاشمی معاون امور مدارس استان بوشهر و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، غدیر خواجهپور مدرس دوره و تعدادی از اعضای هیئت علمی، مدیران گروه و معلمان پرورشی برگزار شد.
مدرس کرسی ترویجی «بررسی آثار تربیتی انتظار امام عصر در بازنمایی تمثیلات قرآن کریم» در این نشست به تحلیل عمیقتری از موضوع آثار تربیتی انتظار امام عصر عجلالله تعالی فرجهالشریف و بازنمایی تمثیلات آن در قرآن کریم پرداخت.
وی با اشاره به اینکه تمثیل یکی از شیوههای مؤثر در انتقال مفاهیم دینی به مخاطبان است، افزود: "بسیاری از مطالب قرآن به شکل رمز و استعاره ارائه شده است؛ در این میان، تمثیل میتواند نقشی کلیدی در فهم عمیقتر این متون داشته باشد. "
غدیر خواجهپور یادآور شد که تمثیلات در قرآن در حقیقت ابزاری برای سادهسازی مفاهیم پیچیده و عمیق دینی هستند و توانایی جذب مخاطبان مختلف بهخصوص جوانان و دانشآموزان را دارند.
وی با بیان اینکه افزودن چنین رویکردهایی به برنامههای تربیتی میتواند نقش بسزایی در تقویت بینش دینی و اجتماعی افراد ایفا کند، به بررسی تعدادی از تمثیلات قرآن کریم پرداخت و عنوان کرد: این تمثیلات نهتنها راهی برای ارتقای آموزشهای دینی هستند، بلکه میتوانند به افراد کمک کنند تا تجربههایی عمیق از زندگی و ارزشهای انسانی پیدا کنند.
مدرس کرسی ترویجی «بررسی آثار تربیتی انتظار امام عصر در بازنمایی تمثیلات قرآن کریم» متذکر شد: استفاده از تمثیلات در مسائل تربیتی نهتنها موجب میشود مطالب به صورت ساده و قابل فهمتری ارائه شوند، بلکه حس کنجکاوی و تفکر انتقادی را در مخاطبان تقویت میکند.
خواجهپور متذکر شد: درک تمثیلات قرآن میتواند به جوانان کمک کند تا افکار و احساسات خود را در قالبهای معنوی و دینی شکل دهند، در نتیجه ارتباط عمیقتری با آموزههای دینی برقرار کنند.
هاشمی معاون امور مدارس استان بوشهر هم در این مراسم با تأکید بر لزوم برنامهریزی درراستای برگزاری هرچه بهتر جشنواره مهدویت اظهار کرد: موضوع انتظار امام عصر عجلالله تعالی فرجهالشریف باید در کانون توجه قرار گیرد تا سرفصلهای جدیدی برای تربیت جوانان و نسل آینده فراهم شود.
مدیر گروه دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی هم با طرح این سؤال که چگونه میتوان از این تمثیلات برای تربیت نسل آینده استفاده کرد؟ گفت: اگر بتوانیم باید دروس و آموزشهای دینی را با استفاده از رویکردهای جذاب و پویا ارائه دهیم و به این ترتیب تأثیر عمیقتری بر روح و روان دانشآموزان بگذاریم.
فاخته ماهینی بر ضرورت همراهی والدین با برنامههای تربیتی اشاره کرد و یادآور شد: همکاری خانوادهها در این فرآیند کلیدی است، چراکه تربیت دینی و اخلاقی باید در خانه و مدرسه همزمان قوت بگیرد.
وی تبیین کرد: تنوع دیدگاهها و نظرات ارائهشده در این کرسی ترویجی، هدف نهایی همگی بر ارتقای تربیت دینی و فرهنگی دانشآموزان و ایجاد ارتباطی عمیقتر بین نسلهای جوان و آموزههای قرآن کریم استوار بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم با تأکید بر اهمیت استمرار چنین برنامههایی مطرح کرد: باید از ظرفیتهای علمی و دینی موجود به بهترین شکل ممکن بهرهبرداری کرد تا انسجام بیشتری میان آموزههای دینی و نیازهای جامعه ایجاد شود.
داود یحیایی افزود: کرسی ترویجی «بررسی آثار تربیتی انتظار امام عصر در بازنمایی تمثیلات قرآن کریم» فرصتی مناسب برای تبادلنظر میان کارشناسان و اندیشمندان درباره مسائل تربیتی مرتبط با انتظار امام عصر عجلالله تعالی فرجهالشریف بود که میتواند بهعنوان الگویی برای دیگر برنامههای مشابه در آینده به شمار آید.
انتهای پیام/