دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فرهاد ظریف: بی‌انصافی است توقع سکوی المپیک داشته باشید/ خستگی بزرگترین مشکل والیبالیست‌هاست

لیبروی ریزنقش والیبال کشورمان که در چند ‌سال اخیر عنوان کوتاه‌قامت‌ترین بازیکن لیگ جهانی را به یدک می‌کشد، در ٣٤ سالگی با انگیزه‌های فراوان و بعد از یک وقفه کوتاه‌مدت به تیم‌ ملی بازگشته تا بتواند به آرزوی دیرینه‌اش یعنی حضور در المپیک برسد.
کد خبر : 95252

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از شهروند، او که به خاطر اختلاف با کواچ از تیم‌ملی دور شده بود، با حضور سرمربی آرژانتینی بار دیگر به ترکیب فیکس تیم‌ملی بازگشته و هم‌اکنون در لیگ جهانی ٢٠١٦ درکنار سایر بازیکنان به میدان می‌رود.



لیگ جهانی را خوب آغاز نکردید و با ٢ شکست برایتان همراه بود، اگرچه بالاخره در بازی سوم آرژانتین را شکست دادید.
شاید باورتان نشود و بگویید که برای بهانه‌جویی است اما بازیکنان تیم واقعا خسته هستند و بازی‌های فشرده توانی برای حضورمان در مسابقات نگذاشته است. با این‌که فدراسیون در سفر به ژاپن همکاری کرد و با پرواز خوبی به انتخابی المپیک رفتیم و برگشتیم اما بعد از آن مسابقات ما بدون استراحت به برزیل سفر کردیم، درحالی‌ که ٣ کشور رقیب ما در قاره آمریکا حضور داشتند. با این حال توانستیم آرژانتین را در یک دیدار سخت ببریم تا دست خالی از برزیل خارج نشویم.
برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند بهتر بود تیم دوم ایران به برزیل و صربستان می‌رفت؟
این نظری است که کادرفنی داشته و ما هم به‌عنوان بازیکن به آن احترام می‌گذاریم. کادرفنی معتقد است همین بازی‌های لیگ جهانی می‌تواند بازی‌های تدارکاتی خوبی برای تیم‌ملی باشد و از طرفی لوزانو می‌خواهد به بازیکنان تیم شناخت بیشتری پیدا کند. با این حال مطمئنا کادرفنی برنامه دارد تا از تمام بازیکنان در لیگ جهانی استفاده کند، چون سفر طولانی ما به آمریکا و بعد از آن اروپا تمام بازیکنان را خسته می‌کند.
شانس ایران را برای رسیدن به مراحل پایانی و قرارگرفتن روی سکوی لیگ جهانی چقدر می‌دانی؟
از شرایط سخت ایران در این رقابت‌ها صحبت کردم و ما هم سعی می‌کنیم بازی به بازی پیش برویم. من به شانس اعتقاد ندارم و معتقدم که در والیبال هر چقدر زحمت بکشی و سختی را تحمل کنی، همانقدر هم برداشت خواهی کرد. ما در سال‌های اخیر اکثر تیم‌های قدرتمند جهان را شکست دادیم اما شاید امسال به خاطر حضور در المپیک شرایط متفاوت باشد.
درچند ‌سال اخیر والیبالیست‌ها به وعده‌هایی که عملی نمی‌شد، اعتراض داشتند. امسال شرایط تغییری کرده است؟
در گذشته این مسائل بوده اما من هیچ‌وقت بحث مالی نداشتم و درباره پاداش حرف نزدم. با این حال همین که ما از ژاپن برگشتیم و بعد از صعود به المپیک آن استقبال در فرودگاه توسط مسئولان و مردم از ما شد، یک دنیا ارزش داشت. به ‌هرحال ما هم توقع چنین استقبالی را داشتیم، چون توانسته بودیم توقع مردم و مسئولان را برآورده کنیم.
حالا مردم از تیم‌ملی والیبال توقع سکوی المپیک هم دارند؟
مطمئنا رقابت در المپیک خیلی سخت‌تر از لیگ جهانی و جام‌جهانی است. البته والیبال ایران سیر صعودی را درپیش گرفته و برای همین توانسته برای نخستین‌بار به المپیک صعود کند اما این‌که مردم بخواهند از ما در نخستین حضورمان توقع سکوی المپیک داشته باشند، بی‌انصافی است.
پس قولی به مردم بابت موفقیت در المپیک نمی‌دهی؟
تیم‌های رقیب ما مثل روسیه، آمریکا، برزیل و ایتالیا تجربه چندین دوره قهرمانی در المپیک و جهان را داشته‌اند اما مطمئنا ما مقابل تیم‌های بزرگ دنیا در المپیک حریف دست و پا بسته‌ای نیستیم. من فقط می‌توانم قول بدهم که تمام تلاش خود را در هر مسابقه برای پیروزی ایران انجام دهیم. قطعا با اعتماد‌به‌نفسی که پیدا کردیم،‌ از پیش بازنده نیستیم و از هیچ تیمی هم نمی‌ترسیم.
برخی از مردم و کارشناسان نگران وضع تیم‌ملی بعد از المپیک هستند، چون شنیده می‌شود برخی از ملی‌پوشان فعلی در فکر خداحافظی هستند؟
مطمئنا باید به بازیکنان جوانی که در این سال‌ها پست سر بازیکنان اصلی بوده‌اند، میدان داد. در پست خود من نفراتی همچون مرندی، حیدری و معظمی هستند که اتفاقا با هم خیلی خوب هستیم و به آنها کمک می‌کنم تا در آینده موفق باشند. البته در برخی پست‌ها کمبود داریم و جای نگرانی هم هست. اگر قرار به پوست‌اندازی باشد،‌ باید حساب شده باشد.
* خودت تصمیم به خداحافظی بعد از المپیک گرفته‌ای؟
بله، من قطعا ‌سال آخری است که در تیم‌ملی بازی می‌کنم. با شناختی که از لوزانو و سیچلو دارم، می‌دانم که آنها در اینگونه مسائل به بازیکنان خود کمک می‌کنند تا به بهترین نحو کنار بروند. من هم قبل از این‌که این تصمیم خودم را عملی کنم،‌ با کادرفنی هماهنگ می‌کنم تا تصمیم نهایی را آنها بگیرند اما مطمئن باشید تا لحظه‌ای که در تیم‌ملی هستم، با جان و دل بازی می‌کنم. من یک‌بار قبلا تصمیم به خداحافظی گرفتم و با اصرار برخی از دوستان برگشتم اما این‌بار اگر تصمیم قطعی بگیرم، دیگر به هیچ عنوان منصرف نمی‌شوم.
یکی از حسرت‌هایی که برای والیبال ایران وجود دارد، نبردن فرانسه است، این طلسم چه زمانی شکسته می‌شود؟
فرانسه در یکی، ٢‌سال اخیر جزو بهترین تیم‌های دنیا بوده و در تمام پست‌ها دارای بهترین‌های جهان است. درشرایط فعلی کمتر تیمی درجهان است که می‌تواند فرانسه را ببرد. البته ایران در سال‌های اخیر تمام قدرت‌های جهان را شکست داده و حالا شاید فقط فرانسه باقی‌مانده که شکست آن هم در آینده‌ای نزدیک دست‌یافتنی است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته