حاشیهسازی افزایش قیمت زمینهای مکران/ از مسیر توسعه مکران دور نشویم
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، در حالی ایجاد پایتخت اقتصادی با هدف کاهش مشکلات زیستمحیطی، ترافیکی و جمعیتی تهران و توسعه متوازن کشور، سالها مطرح شده است که درپی انتشار شایعات انتقال پایتخت از تهران به مکران، بازار شایعات به بازار مسکن این منطقه رسید و باعث بهت اهالی این منطقه شد.
بهبود بشیری پژوهشگر مسائل اقتصادی در گفتوگو با آنا در رابطه با چرایی گرانی زمینهای مکران پس از شایعه انتقال پایتخت اقتصادی به این منطقه، گفت: اخبار ضد و نقیض افزایش قیمت زمین در مکران و منطقههای اطراف آن، طبق آمار و دادههای رسیده، شایعی بیش نیست و افزایش قیمت زمین در این منطقه اتفاق نیفتاده است. این شایعه سازیها تنها برای دور شدن از موضوعات اصلی است چراکه توسعه این منطقه برای اقتصاد کشوربسیار حائز اهمیت است.
اخیراً شایعاتی مبنی بر افزایش شدید قیمت زمین و مسکن در منطقه مکران، در پی مطرح شدن ایده انتقال پایتخت به این منطقه، در فضای مجازی منتشر شده است. اما آیا این شایعات صحت دارند؟ بررسیهای میدانی نشان میدهد که بازار املاک مکران همچنان در رکود نسبی قرار دارد و قیمتها تغییری نداشتهاند.
خبری از افزایش قیمت مشهود در بازار نیست!
تحقیقات میدانی نشان میدهد که میانگین قیمت زمین، آپارتمان و خانه در مکران به ترتیب حدود ۱۰ الی ۲۱ میلیون تومان در هر مترمربع است. این ارقام در چند روز گذشته بدون تغییر باقی ماندهاند. بنابراین، ادعای "زلزله قیمتی" در این منطقه، فاقد اساس است.
بشیری با طرح این سوال که چرا قیمتها در این منطقه افزایش نیافتهاند؟ به نقش چهار عامل اصلی در ثبات قیمتها اشاره کرد و توضیح داد:
۱. انتقال پایتخت: هنوز یک ایده است: طرح انتقال پایتخت به مکران هنوز در مرحله بررسی و مطالعات است و به مرحله تصمیمگیری نرسیده است. اجرای چنین طرحی نیازمند زمان و مطالعات گسترده است.
۲. فاصله زیاد بین ایده و اجرا: حتی با تصویب طرح انتقال پایتخت، افزایش قیمت املاک تنها پس از آغاز اقدامات اجرایی و مشخص شدن جزئیات آن محتمل خواهد بود.
۳. تاکید بر توسعه زیرساختها: در سفر اخیر هیئت دولت به مکران، تمرکز بر توسعه زیرساختها و نه صرفاً انتقال پایتخت بوده است.
۴. کمبود زیرساختها: مکران برای پذیرش نقش پایتختی، نیازمند سرمایهگذاریهای عظیم در زیرساختهای حمل و نقل، انرژی، آب و فاضلاب و سایر خدمات شهری است.
مقایسه قیمتی در مکران با تهران
وی با اشاره به مقایسه قیمت زمین در تهران و مکران تاکید کرد: در تهران، قیمت زمین دو برابر قیمت آپارتمان است، اما در مکران، این وضعیت برعکس است. همچنین، قیمت آپارتمان در مکران حدود یک چهارم قیمت آپارتمان در تهران است. این اختلاف به دلیل تفاوت در سطح توسعه و زیرساختهاست.
بشیری به تغییرات معماری که در حال وقوع است اشاره کرد و گفت: خانههای ویلایی هنوز بخش عمدهای از بازار مسکن مکران را تشکیل میدهند، اما ساخت آپارتمانها در حال افزایش است. میانگین سن آپارتمانها در مکران حدود ۵ سال است، در حالی که این رقم در تهران ۱۲ سال است.
پروژههای توسعهای در حال اجرا
وی به تاثیرگذاری پروژهها بر قیمت مسکن تاکیدکرد و گفت: ساخت شهرهای جدید مانند تیس (با ۲۷۰۰ واحد مسکن ملی در حال ساخت با قیمت کمتر از ۵ میلیون تومان در هر مترمربع) و مکران (در شهرستان میناب) نشان از تلاش دولت برای توسعه منطقه دارد. این پروژهها میتوانند در بلندمدت بر ارزش املاک منطقه تأثیر مثبت بگذارند.
سرمایهگذاری بلندمدت:
پژوهشگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه با وجود رکود، علاقه به خرید زمین در مکران، به ویژه در چابهار و کنارک، به عنوان سرمایهگذاری بلندمدت در حال افزایش است به ۶ راهکارجلوگیری از افزایش ناگهانی قیمتها اشاره کرد و چنین تشریح کرد وگفت:
۱. شفافیت اطلاعات: دولت باید اطلاعات دقیق و شفافی در مورد برنامههای توسعهای منطقه ارائه دهد تا از شایعهپراکنی جلوگیری شود.
۲. نظارت بر بازار: نظارت دقیق بر معاملات املاک برای جلوگیری از فعالیتهای سودجویانه ضروری است.
۳. توسعه متوازن زیرساختها: سرمایهگذاری در زیرساختها باید به صورت برنامهریزی شده و متوازن انجام شود.
۴. حمایت از ساخت مسکن اجتماعی: افزایش عرضه مسکن با ساخت مسکن اجتماعی میتواند به کنترل قیمتها کمک کند.
۵. محدودیتهای قانونی (در صورت لزوم): محدودیتهای قانونی برای خرید و فروش زمین میتواند از فعالیتهای سودجویانه جلوگیری کند.
۶. آموزش و آگاهیبخشی: آموزش مردم در مورد بازار املاک و سرمایهگذاریهای پرریسک ضروری است.
وی اشاره کرد: سرمایه گذاران خردی که با توجه به اخبار در بازارهای مختلف فعالیت میکنند با خبر انتقال پایتخت به مکران سعی بر حاشیه سازی افزایش قیمت زمین اقدام کردند و میتوان گفت که قیمت مسکن در منطقه مکران یک چهارم شهر تهران است، در نتیجه این اخبار کذب است و شرایط قیمت زمین در این منطقه پس از شایعه انتقال پایتخت به مکران تغییری رانداشته است.
انتقال پایتخت به جوار دریاها
در ادامه این گفتوگو پژوهشگر مسائل اقتصادی در خصوص امتیازهای سواحل مکران به عنوان طرح پیشنهادی انتقال پایتخت اقتصادی کشور، گفت: مکران یک امتیاز برای حضور در بازارهای جهانی است و برای انتقال پایتخت اقتصادی به این منطقه جنوبی، ابتدا باید مطالعات امکان سنجی و برنامه ریزی اصولی برای اجرای چنین اقدام بزرگ انجام بگیرد.
پژوهشگرمسائل اقتصادی ادامه داد: در طول تاریخ پایتختهای زیادی به نزدیکی دریا و آبهای آزاد منتقل شده است که با توجه به استراتژی مهم این موضوع اغلب کشورها با موفقت روبهرو میشدهاند؛ این عملکرد با هدف تسهیل تجارتهای بینالمللی و دسترسی راحتتر به آبهای ازاد باعث میشد که کشورها در راستای این اقدام حرکت و از استراتژیهای جدید و نوین استفاده کنند.
بشیری اظهار کرد: انتقال پایتخت اقتصادی به نزدیکی دریا و آبهای آزاد فرصت اقتصادی زیادی برای ایران ایجاد میکند، اما پایتخت اقتصادی با ساختارهای لجستیک فعلی، و مقررات و ضوابط فرسایشی و ناکارآمد در گمرکات نمیتواند پشتوانهای برای موفقیت این روند تحول آفرین باشد.
ساختار مگاهاب در پایتخت اقتصادی
این پژوهشگر اقتصادی در رابطه با فعالیت گمرک و اهمیت آن در توسعه اقتصادی، گفت: اگر پایتخت اقتصادی در مکران ایجاد شود، با توجه به گستردگی گمرکهای کشور، نیاز به تاسیس گمرک در این شهر جدید نیست، اما میتوان از "مگاهاب"های لجستیکی در توزیع کالا استفاده و ساختارهای پیشرفته بینالمللی را جایگزین رویکردهای قدیمی کنند.
وی ادامه داد: در بنادر نسل جدید شاهد حضور گمرکها نخواهیم بود چرا که مبتنی بر وجود بنادر خشک استراتژیک است که در هر شهر و مجاورت شهرکهای صنعتی پایه گذاری میشود، هنگامی که کالا داخلی و خارجی وارد "مگاهاب" و یا منطقه توزیع کالا میشود بلافاصله پلمپ و به بنادر خشک استانهای دیگر در مسیرهای لجستیک، هوایی، ترانزیت، ریلی و آبی، ارسال و ترخیص میشود.
پژوهشگر اقتصادی در اشاره به توسعه اقتصاد بیان کرد: پروژه ملی استقرار پایتخت اقتصادی در مکران، به عنوان یک پروژه ایده آل قابل تآمل و بررسی است، اما با توجه به موقعیت جغرافیای و استراتژیک در کریدورهای بینالمللی، طرحی منطقی و اصولی است که محرکی برای توسعه اقتصادی محسوب میشود.
بشیری افزود: اگر به دنبال موفقیت در تاسیس پایتخت اقتصادی باشند باید با چالشهای پیچیده از جمله زیر ساختهای کامل و پیشرفته، کارایی بالا، بهرهوری حداکثری و بدون وابستگی به مقررات دست پاگیر روبهرو شوند و با ایجاد کارگروهی در دولت چهاردهم بحث اقتصاد دریا مورد بررسی بیشتری قرارگرفته و تصمیماتی برای استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان، خلاق و نوآور اتفاق افتاده است. این رویکرد دولت بسیار درست و قابل ستایش است.
پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: بحث مگاهاب، صنایع دریایی، ماهیگیری و پرورش ماهی در قفسهای توری بیش از گذشته مطرح است و در حوزه توسعه اقتصادی جوامع بومی نیز تاثیر بسزایی میگذارد.
وی افزود: مکران دروازهای به سوی آبهای آزاد و تجارت بینالمللی است که با توجه به عمق ۶۰ تا ۸۰ متری مکران، کشتیهای پهن پیکر و اقیانوس پیما برای شیپینگ و لجستیک به سوی مکران حرکت میکنند. در حوزه گردشگری به دلیل زیبایهای سواحل مکران میتوان گردشگران زیادی را جذب کرد.
مکران پایتخت اقتصادی، تهران پایتخت سیاسی
بشیری گفت: باید توجه کرد که مکران برای پایتخت اقتصادی و تجاری مناسب است و پایتخت سیاسی کشور که از لحاظ اجتماعی، امنیتی و همچنین اداری اهمیت دارد باید از مرزها دور ودر نتیجه تهران به عنوان مرکز ثقل تصمیمی گیریهای کشور مناسبترین شهراست.
پژوهشگر اقتصادی با اشاره به جذب جمعیت به سواحل مکران گفت: باید عملکرد هوشمندانهای در پیش گرفت و همچنین به هویت شهری، زیر ساختها و توسعه پایدار توجه ویژهای کرد و سکونتگاهها باید به شکل زیستگاه ساخته شود.
توسعه مکران باید زودتر اتفاق بیافتد
بشیری گفت: در نتیجه اقدام به تاسیس پایتخت اقتصادی در منطقه مکران باید زودتر اتفاق میافتاد، اما دولت چهاردهم برای تحقق این امر تلاشهای فراوانی انجام میدهد.
انتهای پیام/