سه دلیل فرود اضطراری پروازها/ اختلاف نظر در قیمتگذاری بلیت هواپیما وجود دارد
حسین مذنب در گفتوگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری آنا در رابطه با دلایل فرود ناگهانی پروازهای اخیر و اعتراض مسافران هواپیمایی، گفت: این روزها مشکلات فنی، کمبود قطعات و همچنین عدم بروزسازی قطعات باعث فرودهای اضطراری شده است.
وی ادامه داد: مشکلات موجود دلیلی برای متضرر شدن شهروندان نیست از این رو شرکتهای هواپیمایی میبایست حقوق مسافرین را رعایت و همچنین براساس منشور حقوق شهروندی مصوبه سازمان هواپیمایی عمل کنند.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قبل از پروازها ایمنی هواپیما بررسی میشود یا خیر و چرا در مسیر دچار مشکل و فرود اضطراری میشوند، گفت: قبل از هر پرواز گروه فنی تمام هواپیما را کنترل میکنند و تا از لحاظ فنی تایید نشود اجازه پرواز داده نمیشود. هواپیمایی کیشایر نیز با تایید فنی از فرودگاه کیش حرکت کرده است، اما در مسیر پرواز دچار مشکل شده است.
وی در اشاره به پیگیریهای که در این راستا انجام شده گفت: با توجه به پیگری ها، هواپیمای کیشایر بر اساس دستورالعملهای شرایط اضطراری در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان فرود اضطراری داشته که با فرود هواپیما و بررسی شرایط فنی امکان از سر گیری پرواز از مبدا اصفهان به مقصد تهران امکان پذیر ارزیابی نمیشود
مذنب تصریح کرد: هر شرکت هواپیمایی در مواقع اضطراری باید هواپیمای جایگزین داشته باشد، اما با توجه به زمینگیر شدن بعضی از ناوگان ها، شرایط ناوگان جایگزین همه شرکتهای هواپیمایی در حد مطلوب قرار ندارد. سازمان هواپیمایی در ایام پیک پرواز از جمله اربعین، عید نوروز و ایام تابستان با راهاندازی occ شرکتها را موظف به همکاری با یکدیگر میکنند که این اقدام درست و مثبتی است.
اختلاف نظر در بحث قیمت بلیت
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به گرانی بلیت هواپیما، گفت: در بحث قیمت بلیت اختلاف نظری بین وزارت راه و شهرسازی سازمان هواپیما و انجمنهای صنفی وجود دارد چرا که انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی مدعی یک هزینه تمام شده برای مسافر است و دولت نیز هزینه دیگری را محاسبه میکند، اما ارگانهای صنفی با استعلام رای که از دیوان عدالت عالی گرفتهاند، تصمیم نهایی قیمت بلیت در دست شرکتهای هواپیمایی است.
مذنب افزود: تنها راهکار متعادل کردن بهای بلیت، پیشنهاد یک مصوبه، لایحه و طرح به مجلس است که نرخ گذاری بلیت هواپیما دراختیار دولت باشد تا با تنظیمگری بتواند بین سودآوری شرکتهای هواپیمایی و حقوق هموطنان تعادل ایجاد کند.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی در رابطه با نوسازی نواگان هوایی گفت: دولتهای پیشین برای نوسازی ناوگانهای کشور تلاشهای فراوانی انجام دادند، اما با توجه به تحریمها تعداد محدودی هواپیما وارد کشور شد و اقدام سختی بوده است؛ همچنین باید اشاره کرد که مسئولین و دغدغه داران صنعت هوانوردی به دنبال نوسازی و افزایش ناوگان در کشور هستند.
دلیل فرود اضطراریها چه بود؟
مذنب در رابطه با فرود اظطراری پرواز کیش- تهران در اصفهان گفت: این هواپیما ۲.۳ مسیر خود را به سمت تهران طی کرده بوده است که در میانه مسیر با احساس افت فشار در کابین، خلبان از فرودگاه اصفهان اجازه فرود اضطراری میگیرد.
مذنب در ادامه بیان کرد: احترام و پاسخگویی برای مردم شریف کشورمان بسیار مهم است، به همین دلیل رئیس ایستگاه شرکت کیشایر بلافاصله پس از فرود اضطراری هواپیما به فرودگاه اصفهان مراجعه و شرایط را مدیریت و پاسخگو سوالات مسافرین شد؛ در چنین شرایطی قاعدتا نارضایتی و اعصبانیت مسافرین از عدم حضور نماینده شرکتها میشود.
مذنب اظهار کرد: پس از پیگیریهای نماینده شرکت هواپیمایی و باتوجه به زمان رخداد که با محدودیتهای پروازی شبانه فرودگاه مهرآباد همراه بوده است، امکان فراخوان هواپیمای مجدد در آن زمان میسر نبوده در نتیجه با رضایت مسافرین و پذیرفتن عودت هزینه بلیت کیش به تهران توسط شرکت هواپیمایی کیش ایر، ۱۳۰ مسافر به صورت زمینی به تهران بازگشتند و ۲۰ مسافر دیگر فردای آن روز توسط هواپیمای کیشایر به تهران بازگردانده شدند.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی در پایان گفت: مشکلاتی اعم از تاخیر در پرواز، مشکلات فنی و... غیرقابل اجتناب است هر شرکت هوایی که به حقوق مسافرین احترام بگذارد و پاسخگو باشد مورد حمایت دولت قرار میگیرد و درصورت تضییع حقوق مسافرین، ما در جایگاه خادم مردم ضمن عذرخواهی نسبت به قصور احتمالی درکنار شهروندان هستیم تا به حقوق قانونی خود دست یابند.
به گزارش آنا؛ به دنبال بروز نقص فنی برای پروازهای شماره ۷۰۸۰ مسیر تهران- کیش و شماره ۷۹۵۰ مسیر ایروان- تهران متعلق به شرکتهای هواپیمایی کیش و کاسپین، سازمان هواپیمایی کشوری توضیحاتی در راستای رعایت حقوق مسافر و تنویر افکار عمومی منتشر کرد که ضمن ابراز تاسف از نارضایتی و اعتراض مسافران پروازهای مذکور که ناشی از بروز نقص فنی در این پروازها بوده است، اعلام میدارد: این سازمان به دنبال بروز هرگونه رویداد، تاخیر و یا لغو پرواز، بلافاصله و حتی قبل از رسانهای شدن موضوع در جریان امور قرار گرفته و بررسیهای خود را آغاز میکند.
انتهای پیام/