تأثیر موسیقی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، آموزش و پرورش امروزه یک نهاد اساسی و تأثیرگذار در کلیه مسائل و حوزههای زندگی انسان، به ویژه در ارتباط با دانشآموزان که از نیروی انسانی مولد محسوب میشود. ستون اصلی توسعه پایدار توسعه و تربیت نیروی انسانی است که برای افزایش کیفیت آموزشهای لازم باید داده شود.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «تأثیر موسیقی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان دوره ابتدایی» به این موضوع پرداختهاند که این وظیفه بر عهده آموزش و پرورش است که وظیفه تربیت نسل آینده بر عهده اوست. در جامعهای که علم و دانشمحور توانمندسازی و توسعه جوامع بشری است، ارتقای کیفیت آموزش و پرورش نسل پرسشگر و خلاق ضروری است.
* ارتباط آموزش و پرورش با جامعه پویا
این پژوهش بیان میکند که توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش، توسعه مشارکت مردمی، ارتقای سلامت و ارتقای نیروی انسانی از مهمترین اولویتهای کاری آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش مبنای رشد فکری و اخلاقی افراد جامعه پویا است.
آموزش و پرورش به عنوان قلب جامعه، هرگونه آسیبی که به آن وارد شود باعث آسیب به سایر بخشها میشود
به زعم این پژوهش آموزش تنها راه کمال انسان به سوی سعادت است. اهمیت نقش آموزش در تربیت متخصص، دانشمند و آشنایی با علوم جدید بسیار حائز اهمیت است. آموزش و پرورش را میتوان مهمترین ارگان دانست و به عنوان قلب جامعه هرگونه آسیبی که به آن وارد شود باعث آسیب به سایر بخشها میشود.
این پژوهش به این مهم اشاره میکند که وظیفه آموزش و پرورش تربیت نیروی کار آگاه، کارآمد و متعهد برای کشور است. آموزش و پرورش میتواند سایر بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را شکوفا کند و این استعداد و توانایی تنها با تقویت این سازمان ایجاد میشود.
* موسیقی و پیشرفت تحصیلی
در این پژوهش آمده است که خلاقیت توانمندی است که نقش بسزایی در زندگی انسانها دارد. انسانهای خلاق همیشه به دنبال راهحلهایی هستند که شاید گاهی اوقات خیلی ساده به نظر برسد ولی به ذهن سایر افراد خطور نمیکند. آنچه در ارتباط با خالقیت حائز اهمیت است یافتن راهبردها، راهکارها، شیوههای آموزشی و ابزارهایی است که موجب پرورش خلاقیت میگردد.
به گفته این پژوهش افرادی که موسیقی را به صورت حرفهای دنبال میکنند و زمانی که سازی را مینوازند همزمان چند فعالیت را باهم به صورت
یکجا انجام میدهند. ذهن فرد نتها را به خاطر میآورد و فرد آنها را به روی ساز پیاده میکند، هرکدام از انگشتهای دست کار مربوط به خود را انجام میدهند و گاهی اوقات چشمها هم نتی را که قرار هست نواخته شود، دنبال میکنند.
این پژوهش بیان میکند که از سویی توجه به جزییات بیشتر مختص افراد خلاق است. آنها این توانایی را در خود می بینند که در ذهن خود اندیشههای گوناگون را به وجود آورند. همچنین تلاش میکنند که این اندیشهها و ایدهها را عرضه کنند تا بقیه افراد هم بتوانند از آنها استفاده کنند.
* ارتباط هنر و احساسات درونی و خلاقیت
در ادامه این پژوهش به این موضوع اشاره میکند که یکی از تأثیرگذارترین فعالیتهایی که میتواند خلاقیت افراد را پرورش دهد، آموزش موسیقی است. این آموزش میتواند وسیله قدرتمندی برای دستیابی کودکان به تواناییهای بالقوه فکری، اجتماعی و خلاقیت باشد.
به زعم این پژوهش یکی از راهبردیترین مؤلفهها برای افزایش توانمندیهای ارتباطی، عاطفی و شناختی کودکان که در دهههای اخیر صورت گرفته است، آموزش موسیقی است. مربیان و متخصصان بسیاری این باور را دارند که پاسخهای موسیقایی کودکان، بدیهیترین و طبیعیترین واکنشهای آنها به حساب میروند و در بسیاری از زمینههای یادگیری آنها مؤثر است.
این پژوهش توضیح میدهد که هنر و موسیقی عاملی است که میتواند انسان را به سوی شادی، غم و اضطراب بکشاند؛ بنابراین بین هنر، احساسات درونی و خلاقیت او ارتباط نزدیکی وجود دارد و از این منظر میتوان از آن در جهت رشد شخصیت کودک استفاده کرد و با ایجاداعتماد به نفس، شخصیتی قوی برای او درست کرد.
این پژوهش بیان میکند با وجود آنکه رشد و شکوفایی دانشآموزان، مستلزم همکاری همه سازمانهای وابسته و نظام آموزش و پرورش، معلمان، والدین و خانوادهها است، بیتردید معلمان نوآور و خلاق نیز میتوانند بر افزایش خلاقیت دانشآموزان اثرگذار باشند. همچنین پیشنهاد میگردد پژوهشهایی آزمایشی در ارتباط با موضوع تأثیر موسیقی بر خلاقیت و پشرفت تحصیلی انجام گیرد.
بر اساس نتایج پژوهش به دستآمده پیشنهاد میشود؛ برای رشد و شکوفایی خلاقیت در مدرسهها، محتوای مواد آموزشی و روشهای یادگیری مبتنی بر حمایت از خلاقیت دانشآموزان بازنگری شده و سیاستگزاران و برنامهریزان نظام آموزشی در برنامهریزیهای خود به پررنگ کردن اهمیت پرورش خلاقیت، در مقابل موفقیت تحصیلی صرف، توجه ویژهای داشته باشند.
این پژوهش به کوشش محمدجواد فرهادی پور(کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه شیراز)، حبوبه البرزی (دانشیار گروه مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز) و فریبا خوشبخت (دانشیار گروه مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز) انجام شده است.
انتهای پیام/