دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1395 - 14:18

رئیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز: قاچاق ببیشتر در کالاهای مجاز و یارانه‌ای است

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تنوع موضوع قاچاق در کشور، در کشورهای دیگر قاچاق محدود به موارد خاص است، در کشور ما قاچاق در کالاهای مجاز، یارانه‌ای بیشتر و قاچاق در کالای ممنوعه کمتر است.
کد خبر : 95024

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حبیب‌‌الله حقیقی در جلسه علنی امروز -یکشنبه 30 خردادماه- در گزارش از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: پدیده قاچاق کالا و ارز هزینه‌هایی زیادی به کشور زده است. ما هم با قاچاق ورودی و هم با قاچاق خروجی مواجه‌ایم. قاچاق برای برخی کشورهای اطراف ما درآمدزایی دارد به همین دلیل انگیزه ای برای برخورد ندارد.


وی با بیان اینکه هزینه بالای ورود کالا به کشور قاچاق را به صرفه کرده است، ادامه داد: اگر کالا از مبادی رسمی وارد کشور شود قیمت 6500 است و اگر از مبادی غیررسمی وارد شود قیمت دلار 3500 می‌شود.


رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به معافیت‌ها تصریح کرد: 66 مورد معافیت در کشور داریم که 40 مورد آن اقتصادی است، این معافیت‌ها عمدتا برای زمان‌های خاص، مناطق معین و کالاهای مشخصی تعریف شده است در حالی که اکنون به طور گسترده و در مورد کالاهای عمومی و به طور دائم اعمال می‌شود.


حقیقی در ادامه گفت: 150 گمرگ داریم. کشورهایی با چند برابر حجم تجارت تعداد گمرگ‌ آنها کمتر است. در کشوری مانند چین حداکثر 50 گمرک برقرار است.


وی افزود: روزانه سه هزار و 300 کانتینر بدون کوچک‌ترین اقدام کنترلی وارد کشور می‌شود.


رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ناکافی و غیررقابتی بودن تولیدات داخلی با اجناس مشابه خارجی اشاره کرد و در توضیح علت دیگر حجم بزرگ ورود کالای قاچاق به کشور گفت: نظام گردش پول و منابع مالی در کشور مشخص نبوده و شفافیت ندارد.


حقیقی تداوم پرداخت یارانه به سوخت را عامل دیگر قاچاق به ویژه گازوئیل از کشور خواند و گفت: قیمت گازوئیل در کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه تفاوت عمده دارد به طوری که در ایران لیتری 300 و در کشورهای همسایه لیتری 4500 تومان است.


وی همچنین عدم تامین معیشت مرزنشینان را علت دیگر افزایش قاچاق در کشور دانشت و گفت: تا زمانیکه معیشت مرزنشینان تامین نشود قاچاق ادامه دارد.


رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از فقدان مدیریت یکپارچه در مبادی رسمی کشور و نقش داشتن چندین دستگاه به طور موازی در این باره به عنوان دیگر زمینه گسترش قاچاق در کشور نام برد و گفت: عوامل فرهنگی و اجتماعی از جمله تغییر الگوی مصرف و گرایش به خرید کالاهای خارجی نیز از جمله علل افزایش ورود قاچاق به کشور است.


وی به تعدد مبادی غیررسمی ورود و خروج کالا به کشور به عنوان عامل دیگر حجم بالای قاچاق در کشور اشاره کرد و با تاکید براینکه قاچاق مسئله‌ای تک‌بعدی نیست به تشریح رویکردهای برنامه‌ای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اقدامات پیشگیرانه آن اشاره کرد و از تهیه بسته نظارت بر ترانزیت خارجی توسط این ستاد خبر داد.


حقیقی با ذکر اقدامات مقابله‌ای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشفیات کلان قاچاق کالا در سه‌ماهه اول سال 95 را یادآور شد و با اشاره به اقدامات این ستاد در انهدام و جلوگیری از بازگشت کالاهای قاچاق به کشور از ضرورت اقدامات فرهنگی و پژوهشی و نیز مساعدت‌های مجلس در این باره سخن گفت.


انتهای پیام/

برچسب ها: مرزنشینان معافیت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته