بانک مرکزی: گیرندگان چک کاغذی به وضعیت اعتباری صادرکننده چک توجه کنند!
به گزارش خبرگزاری آنا از بانک مرکزی، گیرندگان چک کاغذی در زمان تایید دریافت چک به وضعیت اعتباری صادرکننده چک، تطبیق مشخصات چک کاغذی با مندرجات چک در سامانه صیاد و به نام گیرنده چک دقت کنند.
بر اساس قانون اصلاح قانون صدور چک، همه چکهای صادره باید در سامانه صیاد ثبت شوند و در صورت عدم ثبت چک، بانک تکلیفی برای پذیرش و پرداخت وجه چک به ذینفع آن ندارد. برهمین اساس، وظایفی در زمان دریافت چک و انجام مبادلات، بر عهده گیرنده چک است که لازم است نسبت بدان اقدام کرده تا دچار خسران نشود.
۱- دریافتکننده یا ذینفع چک ملزم است پیش از دریافت چک و تایید دریافت آن در سامانه صیاد، وضعیت اعتباری صادرکننده را بررسی کرده و از مجموع مبلغ چکهای برگشتی صادرکننده چک (شامل چکهای برگشتی رفع اثر شده و نشده) و همچنین مجموع مبلغ چکهای در راه (و یا تسویه نشده) صادرکننده چک، کسب اطلاع کرده و با استفاده از اطلاعات یادشده، نسبت به پذیرش و دریافت چک اقدام کند.
۲- ذینفع و یا دریافتکننده چک مکلف به مراجعه به سامانه صیاد به منظور اطمینان از ثبت چک به نام خود میباشد و باید اقلام اطلاعاتی مندرج در برگ چک و ثبت شده در سامانه صیاد شامل اطلاعاتی نظیر تاریخ، مبلغ و هویت صادرکننده چک و گیرنده آن را بررسی و در صورت تطابق، نسبت به تائید دریافت چک اقدام کند.
۳- با توجه به اینکه امکان ثبت چک برای بیش از یک نفر پیش بینی شده تا افراد در صورت نیاز بتوانند چکهای صادره را برای بیش از یک نفر نیز صادر و ثبت کنند، لازم است ذینفع یا دریافتکننده نسبت به بررسی و تطبیق اطلاعات ذینفعان و یا دریافتکنندگان چک اقدام کند؛ بنابراین گیرندگان چک در زمان تایید آن حتما به نام گیرنده توجه داشته باشند و در صورت عدم تطابق، چک را تایید نکنند.
لازم به ذکر است دسترسی به سامانه صیاد از طریق پیامک به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱، برنامکهای پرداخت، موبایل بانک، اینترنت بانک، خودپردازها و شعب بانکها برای عموم مردم فراهم بوده و مشتریان میتوانند از طریق درگاههای یادشده، ثبت صدور، تائید، استعلام و انتقال چک را انجام دهند.
انتهای پیام/