دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مستندسازی دانش؛ کلید انتقال مهارت‌ها به نسل‌های آینده است

مستندسازی دانش؛ کلید انتقال مهارت‌ها به نسل‌های آینده است
رئیس دانشکده نساجی دانشگاه امیرکبیر گفت: مستند سازی دانش باید مورد توجه قرار بگیرد و تثبیت شود، اما نسبت به آن به‌خصوص در مهارت‌آموزی غفلت کرده‌ایم.
کد خبر : 949625

به گزارش خبرگزاری آنا، محمد امانی تهران رئیس دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: در آموزه‌های دینی و اخلاقی بزرگ شده‌ایم که آموزش از مهد تا رخت بربستن از دنیا بر ما تکلیف شده است.

وی با بیان اینکه همه ما خواسته و ناخواسته در محل کسب تجربه قرار می‌گیریم که برخی ارادی و برخی غیرارادی است؛ تأکید کرد: تحصیلات در دو بخش مدون و دوره‌های کوتاه‌مدت یا تخصصی تقسیم‌بندی می‌شود که دانش‌افزایی  پایه محقق شدن است و بسیار مهم تلقی می‌شود.

امانی گفت: شاید، امروزه با تحولات حوزه آموزش لازم باشد دوره تحصیلات کوتاه‌تر شود یا تغییر کند و دیگر نیازی به دوره ۱۲ ساله مدرسه یا حتی نیازمند کارشناسی ارشد و دکتری نباشیم.

وی ادامه داد: می‌توان نتیجه گرفت افراد موفق به دو بال آموزش و مهارت مجهز هستند و هرکدام که ضعیف باشد به توانمندی فرد خدشه وارد می‌کند

رئیس دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: همه ما امروزه متوجه هستیم که عرصه‌های موجود در جهان مانند پایداری و صنعت و تولید پایدار، هوشمند سازی، نسل جدید صنعتی، الکترونیک و دیجیتال در کسب‌وکار برای افراد بسیار جدی هستند و افراد برای استفاده از آن به‌هیچ‌عنوان بی‌توجه نیستند؛ بنابراین این موضوع نیازمند دانش و مهارت است، سهم دانشگاه در این دوره‌ها حداکثر ۲۰ درصد است و مابقی آن نیازمند دانش مدون شده از سوی صاحبان صنعت است که باید تثبیت شود

امانی در پایان گفت: مستندسازی دانش باید مورد توجه قرار بگیرد و تثبیت شود، اما نسبت به آن به‌خصوص در مهارت‌آموزی غفلت کرده‌ایم؛ بنابراین باید جمعی فکر شود و تلاش کنیم و لازم است دانشگاه مأموریت ویژه خود را ایفا کند

**در کف کارخانه‌های ما مهارت است ولی دانش نیست 

در ادامه، مجید رنجبر فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت ایجاد یک آکادمی برای پیوند صنعت و دانشگاه تأکید کرد و گفت: باید با ایجاد این آکادمی از تجربیات اساتید و صنعتگران استفاده کرد

این کارآفرین تأکید کرد: زمانی که دانشجو بودم مصادف بود با خاموشی صنعت نساجی. اعتصابات نساجی‌ها مصادف بود یعنی در یک صنعت ورشکسته تحصیل می‌کردم حتی اساتید هم روحیه لازم برای ایجاد انگیزه نداشتند دوره سوم زندگی دوره انتخاب بین ماندن یا رفتن است

وی گفت: الان یک بلاتکلیفی بعد از فارغالتحصیلی از دوره لیسانس، ارشد و دکتری وجود دارد آیا ایران بمانم یا مهاجرت کنم؟  شغل متمایز با رشته بردارم این مسائل در اذهان دانشجویان همواره وجود دارد؛ اگر چه در حال حاضر دانشگاه‌ها با ایجاد دوره‌های مختلف اعم از برگزاری دوره‌های کهاد سعی در ایجاد انگیزه بین دانشجویان دارند اما همچنان رنگ و بوی ناامیدی بین دانشجویان وجود دارد.

این دانش‌آموخته دانشگاهی تأکید کرد: در کف کارخانه‌های ما مهارت است ولی دانش نیست بهترین روش آموزش گرفتن، آموزش دادن است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب