توسعه در جامعه بدون حل مسائل آموزش و پرورش ممکن نیست/ نابرابریهای آموزشی در کنکور؛ چالشی برای توسعه علمی کشور

به گزارش خبرنگار آنا، آئین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، صبح روز شنبه ۸ دیماه ۱۴۰۳ در سالن همایش ولایت اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران برگزار شد.
سالار قاسمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر اهمیت مسائل آموزش و پرورش برای توسعه جامعه، گفت: اگر مشکلات نظام آموزشی حل نشود، توسعه در کشور تحقق نخواهد یافت.
وی با اشاره به وضعیت موجود در وزارت آموزش و پرورش، به نقد برخی چالشها و ضعفهای نظام آموزشی پرداخت و بر ضرورت توجه به عدالت آموزشی تأکید کرد.
قاسمی ادامه داد: در حال حاضر، نظام آموزشی کشور با مشکلاتی در زمینه عدالت آموزشی مواجه است. علیرغم تلاشهای گسترده در طول چهار دهه گذشته، هنوز رتبه مدارس ما در آزمونهای بینالمللی، در میان ۷۰ کشور دنیا، در حدود رتبه ۵۰ قرار دارد. این نشان میدهد که فاصله زیادی با هدفهای ما داریم.
وی همچنین به نابرابری در سهم داوطلبان کنکور از دهکهای مختلف جامعه اشاره کرد و گفت: نکته نگرانکننده این است که سهم داوطلبان از دهکهای بالای اقتصادی در کنکور همچنان بین ۴۵ تا ۵۵ درصد است که این خود نشاندهنده نابرابری در دسترسی به فرصتهای آموزشی است.
رئیس سازمان استثنایی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: باید در راستای بهبود کیفیت مدارس دولتی و ارتقاء عدالت آموزشی تلاشهای بیشتری صورت گیرد.
وی همچنین به صحبتهای اخیر رئیسجمهور کشور اشاره کرد که از عزم جدی برای ارتقاء وضعیت آموزشی کشور خبر داده بود و گفت: اگر رئیسجمهور با این عزم و نگاه به آموزش و پرورش کشور توجه دارد، ما نیز باید به این فرصتها پاسخ دهیم و تلاش کنیم مشکلات موجود را برطرف کنیم.
قاسمی در پایان سخنان خود از تمامی مسئولین و مدیران آموزش و پرورش خواست که با انگیزه و تعهد بیشتر، به حل مسائل آموزشی کشور بپردازند تا همگام با توسعه کشور، آموزش و پرورش نیز ارتقاء یابد.
انتهای پیام/