دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1395 - 22:06

وزیر آموزش و پرورش : دانش آموزان اتباع خارجی در یک چهارم مدارس ایرانی تحصیل می کنند

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: دانش آموزان اتباع خارجی در یک چهارم مدارس ایرانی تحصیل می کنند و به دنبال دستور مقام معظم رهبری مبنی برثبت نام دانش آموزان افغانی بدون مدارک هویت، در سالی که گذشت 36 هزار دانش آموزان افغان به آمار دانش آموزان اتباع خارجی کشور اضافه شد.
کد خبر : 94897

به گزارش گروه اجتماعی آنا، علی اصغر فانی در دیدار با فیلیپ گرندی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با تبریک مسئولیت جدید در امور پناهندگان، اظهارکرد: امیدوارم حضور جناب عالی در این مسئولیت سبب ارتقای وضعیت امور پناهندگان در کشورهای مختلف به ویژه ایران باشد و سوابق کاری شما نشان می دهد که در این راه موفق خواهید بود.


وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست های انسان دوستانه و تأکید بر اشتراکات دینی و ملی با دیگر کشورها علی رغم همه محدودیت ها نتوانسته است خدمات ارزنده ای را به پناهندگان خود ارائه کند.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دو سیاست «دفعی» و «جذبی» کشورها در قبال پناهندگان، تصریح کرد: ایران برخلاف بیشتر کشورهای دنیا که سیاست «دفعی» و برخوردهای نامناسب با پناهندگان دارند، سیاست «جذبی» را در دستورکار خود قرار داده است و توانسته است در مقاطعی تا سه میلیون پناهنده را در کشور میزبانی نماید.


فانی با بیان اینکه بهترین شرایط برای پناهندگان بازگشت داوطلبانه آنها به موطن اصلی خودشان است، خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی گذشته 386 هزار دانش آموز اتباع خارج در 25 هزار مدرسه و در کنار دانش آموزان ایرانی مشغول به تحصیل بودند که این تعداد از کل دانش آموزان ایرانی شاغل در مدارس ایرانی بسیاری از کشورها بیشتر است و این نشان از اهمیت جمهوری اسلامی ایران به امور پناهندگان دارد.


وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علی رغم همه تنگناهای اقتصادی و تحریم های سیاسی، کمک های مالی از قبیل تجهیزات آموزشی، تهیه لباس فرم و روپوش مدارس، لوزام التحریر را برای دانش آموزان اتباع خارجی پیش بینی کرده است و اختصاص کمک های مالی بیشتر سازمان ملل به جمهوری اسلامی می تواند در ارائه خدمات مناسب تر به پناهندگان مؤثرتر باشد.


فانی با اشاره به دیدارهای خود با نمایندگان آموزش وپرورش کشورهای افغانستان وعراق، اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به موازات کمک های انجام شده به پناهندگان ، تجربیات آموزشی خود را به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان انتقال دهد تا بتواند برای کشورهای پذیرای پناهندگان مفید باشد.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود بیش از یکصد هزار مدرسه در کشور، عنوان کرد: دانش آموزان اتباع خارجی در یک چهارم مدارس ایرانی تحصیل می کنند و به دنبال دستور مقام معظم رهبری مبنی برثبت نام دانش آموزان افغانی بدون مدارک هویت، در سالی که گذشت 36 هزار دانش آموزان افغان به آمار دانش آموزان اتباع خارجی کشور اضافه شد و جمهوری اسلامی ایران برای همه دانش آموزان اتباع خارجی مانند دانش آموزان ایرانی انجام معاینات پزشکی، واکسیناسیون و دیگر اقدامات بهداشتی و درمانی را انجام داد.


وی توانمندسازی دانش آموزان و اولیای آنها را برای ایران بسیارمهم خواند و گفت: برگزاری اردوهای فرهنگی، هنری و تربیتی و مسابقات دانش آموزی و هم چنین برپایی کلاس های آموزش خانواده برای اولیای دانش آموزان اتباع خارجی از دیگربرنامه های ایران بوده است تا این افراد پس از بازگشت داوطلبانه به کشور خودشان، بتوانند عنصر مفیدی در توسعه محسوب شوند.


عضو کابینه تدبیر و امید اضافه کرد: در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی 6 درصد آوارگان افغانی با سواد بودند ولی با برنامه های سوادآموزی کشور ایران در طول 37 سال گذشته این آمار به حدود70 درصد رسیده است که این آمار برای پناهندگان، بسیارارزنده خواهد بود.


فانی با تأکید برتعاملات فرهنگی ، دوره آموزشی ویژه 4240 مدیر مدرسه در 9 استان کشور را برگزار کردیم تا با کسب آموزش های فرهنگی لازم بتوانیم همزیستی اتباع خارجی را با ایرانیان تقویت کنیم.


وزیرآموزش و پرورش با اشاره به هزینه های بالای آموزش ایران در قبال پناهندگان، خاطرنشان کرد: از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان انتظار داریم نسبت به کمک های مالی به ایران تجدیدنظر اساسی کنند تا جمهوری اسلامی ایران بتواند آموزش با کیفیت بالاتری را به پناهندگان ارائه کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته