دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1395 - 15:22
اتهام وزیر خارجه ایتالیا به دانشگاه کمبریج برای همکاری نکردن در پرونده قتل دانشجوی ایتالیایی

برای تحقیقات پنهان‌تان بیشتر از جان انسان‌ها ارزش قائلید

یک مسئول ارشد ایتالیایی دانشگاه کمبریج را برای آن‌چه همکاری نکردن در بررسی قتل جیولیو رجنی، دانشجوی دکترای این دانشگاه که به شکلی بی‌رحمانه در مصر کشته شده بود، سرزنش کرد.
کد خبر : 94817

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از گاردین، ماریو جیرو، پست‌هایی در توئیتر منتشر کرده که دانشگاه بزرگ بریتانیایی را به همکاری نکردن در پرونده قتل دانشجوی ایتالیایی و تلاش برای حفاظت از خود دانشگاه‌ متهم کرده. کامنت‌هایی که تنش بین ایتالیا و کمبریج را بیشتر کرده است. کمبریج پیش از این تاکید کرده بود که برای کمک به مسئولان در بررسی قتل دانشجویش هر کاری خواهد کرد.


جیرو، وزیر امور خارجه ایتالیا، در پستی غیرمعمول با تک کردن حساب کاربری دانشگاه کمبریج نوشته: «شرم بر شما. شما برای پژوهش‌های پنهانی‌تان بیشتر ارزش قائلید تا زندگی یک انسان. چه چیزی را پنهان می کنید؟ واقعیت برای جیولیو رجنی.


جیرو در یک ای‌میل به گاردین گفته که وقتی پاسخ منفی دانشگاه را به درخواست اخیر رئیس دادستانی رم برای گرفتن اطلاعات درباره مطالعات رجنی در مصر شنیده، شگفت‌زده شده است. رجنی در مصر روی اتحادیه‌های کارگری کار می‌کرد که از نظر سیاسی موضوعی حساس است.


رجنی 25 ژانویه گم شد و جسدش یک هفته بعد بیرون قاهره پیدا شد. او را به شدت شکنجه داده بودند و بدنش را بریده بودند. بسیاری از مسئولان ایتالیایی باور دارند که این قتل از سوی دولت مصر برنامه‌ریزی شده و این مساله باعث ماه‌ها ناآرامی بین دولت متیو رنزی، نخست‌وزیر ایتالیا و دولت عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر شد.


در حالی که تنش‌ها بین ایتالیا و مصر محور خبرهای رسانه‌ها بوده سوالات درباره عملکرد کمبریج ماه‌ها پنهان باقی ماندند.


حالا اما سیاستمداران، دانشگاه بریتانیایی را برای مراقبت نکردن از یک پژوهشگر دانشگاهی با استعداد که به دلیل بی‌ثباتی مصر و پرونده حقوق بشر ضعیف این کشور در خطر بوده ملامت کرده‌اند. آن‌ها هم چنین تاکید کرده‌اند که دانشگاه‌ها در سراسر دنیا باید از دانشجویان‌ خود بیشتر مراقبت کنند.


با توئیت جدید جیرو، به نظر می‌رسد دولت ایتالیا قصد دارد برای نشان دادن ناراحتی خود که پیشتر از سوی مسئولان میانی این کشور بیان شده بود، از موقعیت جدید استفاده کند. این دولت هم‌چنین از سوی والدین رجنی تحت فشار است. آن‌ها از دولت می‌خواهند برای مجبور کردن مصر به تن دادن به عدالت قدم بردارد. وظیفه‌ای سنگین که برای آن برای امنیت دو طرف و منافع تجاری‌شان را هم باید در نظر گرفت.


جیرو در یک ای‌میل به گاردین نوشته: «من با توجه به ملاقات‌هایی که درباره پرونده صورت گرفته مطمئنم که مسئولان دانشگاه می‌توانند در یافتن واقعیت درباره جیولیو کمک کنند. چیزی که ما دریافت کردیم یک پاسخ بوروکراتیک بود که در آن به نظر می‌رسید دانشگاه تلاش کرده از خودش حفاظت کند. من نمی‌دانم از چه چیزی. این خیلی غم‌انگیز است. به نظر می‌رسد آن‌ها علاقه‌ای به یافتن حقیقت ندارد و نگران مرگ جیولیو نیستند. برخی از آن‌ها مسئولیت را گردن یک دانشگاه دیگر انداختند. متاسفانه تنها چیز روشنی که وجود دارد این است که آن‌ها واقعا همکاری نمی‌کنند.»


هفته گذشته،‌ کمبریج در بیانیه‌ای تاکید کرد هیچ درخواستی از دادستان ایتالیا دریافت نکرده است. سخنگوی این دانشگاه گفته دانشگاه آمادگی دارد که به سرعت به درخواست‌های کمک مسئولان ایتالیایی پاسخ بدهد. با این حال سخنگوی دانشگاه تایید کرده که یکی از استادان این دانشگاه درخواست دادستانی را درست بعد از مراسم یادبود رجنی دریافت کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته