وضعیت فیلمنامه نویسی سینمای کودک و نوجوان در جشنواره فیلم رشد بررسی شد
به گزارش خبرگزاری آنا، نشست تخصصی «بررسی وضعیت فیلمنامه نویسی و فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان» از سلسله نشستهای پنجاه و چهارمین جشنواره بین المللی فیلمهای علمی، آموزشیو تربیتی رشد شامگاه شنبه اول دی ماه در سینما فلسطین تهران برگزار شد.
در این نشست که اجرای آن به عهده منصور ضابطیان بود، هوشنگ مرادی کرمانی داستاننویس نامدار ادبیات کودک و نوجوان، سهیل موفق نویسنده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان و داود امیریان نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی باغ کیانوش حضور داشتند.
در ابتدای نشست، منصور ضابطیان مجری و کارشناس این رویداد گفت: پنجاه و چهارمین دوره فیلم رشد میتواند فضایی را فراهم کند تا به سینمای کودک نگاه ویژه تری شود.
ضابطیان با اشاره به شرایط نامساعد فیلم نامه نویسی و فیلم سازی سینمای کودک و نوجوان گفت: البته این موضوع به سینمای کودک محدود نمی شود و حال کل سینمای ما چندان جالب نیست. اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا حال سینمای کودک به این نقطه رسیده است؟
هوشنگ مرادی کرمانی در پاسخ به این سوال گفت: متاسفانه مدیران فرهنگی ما، تفکرات و ا خودشان را در آثاری که برای کودک و نوجوان تهیه می شد، جا میدادند و این به مذاق بچه ها خوش نمی آمد. ما نیاز به نگاه تازه ای در صنعت فیلم سازی داریم، درگذشته ، بچه ها یا در مدرسه بودند یا در خانه و یا در کوچه با موضوعات مختلف آشنا میشدند، کل محیط اموزش ان ها در این سه مکان خلاصه می شد.
وی افزود، اما امروز هر کودکی یک جهان را مقابل خود دارد و ما هم اکنون در دهکده ی جهانی هستیم. این بچه ها خوراک متناسب با شرایط جدید نیاز دارند.
من همیشه یک مثالی میزنم تحت عنوان اینکه بچه ها بزرگ شدند اما نیمکت های ما بزرگ نشد. مقصودم از این تشبیه این است که لوازم و ابزار و نرم افزار ما به اندازه فکر و ذهن بچه ها بزرگ نشده است.
در ادامه ابن نشست تخصصی در حاشیه پنجاه و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم رشد داودامیریان فیلم نامه نویس حوزه کودک و نوجوان ، در پاسخ به این سوال که میتوان با فرمول دهه ۷۰ سینمای کودک را احیا کرد، گفت: اثاری مثل گلنار، دزد عروسکها و... در زمان خود پر فروش بودند اما مناسب شرایط امروز نیستند و باید دغدغه های نسل جدید شناخته شود. متاسفانه سینمای امروز حتی داستان گو هم نیست.
وی با اشاره به اینکه، اگر فیلم حداقل داستان و قصه گویی را داشته باشد، دانش آموز و کودک و نوجوان به آن جذب میشود. براین اساس اولا باید حوزه داستان گویی کودک تقویت شود و از سوی دیگر نگاه تازه در این حوزه جاری شود.
در ادامه این رویداد سهیل موفق از فیلم سازان حوزه کودک و خانواده گفت: ار یک جایی به بعد سینمای کودک جدی گرفته نشد و این باعث شد سینمای کودک به طرح کادر یا دوره یادگیری و اموزش تبدیل گردد. یعنی هر کسی میخواست از حوزه فیلم کوتاه و وارد حوزه سینمایی بلند شود به او پیشنهاد میشد در گام اول وارد سینمای کودک شود.
وی افزود، این درحالی است کا اوج درخشش بسیاری از سینماگران مطرح در حوزه سینمای کودک است. مثل آقایان کرامتی و هنرمند و خانم برومند. همچنین فراموش نکنیم که از یک جایی به بعد سینمای کودک، کوچک انگاشته شد و این سینما به بیراهه رفت.
موفق گفت: براین اساس رفته رفته سینمای کودک به منابع دولتی وابسته شد و از مسیر اصلی خود دور شد.
این فیلم ساز حوزه کودک تأکید کرد، با زبان دهه ۶۰ و ۷۰ نمیتوان برای دانش آموز فیلم یا خوراک فرهنگی هنری تهیه کرد بنابراین ما باید ذهنیت خودمان را بروزرسانی کنیم.
انتهای پیام/