سالاری: حدود ۷۰ درصد بازنشستگان مشمول دریافتی جدید نبودند
به گزارش خبرگزاری آنا، مصطفی سالاری، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در نشستهای هماندیشی با شرکای اجتماعی این سازمان بر ضرورت پیشگامی شرکای اجتماعی در حل چالشهای تأمین اجتماعی تأکید کرد و گفت: برگزاری چنین نشستهایی باعث میشود تا مشکلات را بهتر ببینیم و با همراهی شما شناخت مناسبتر و جامعتری نسبت به شرایط و راهکارها ایجاد شود.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی افزود: از سه سال پیش تا امروز حدود یک میلیون بازنشسته جدید به مستمری بگیران سازمان اضافه شدهاند و این تغییرات در هرم جمعیتی باعث ایجاد چالشهایی شده است خصوصاً اینکه با پدیده بازنشستگیهای پیش از موعد نیز مواجه هستیم.
وی ادامه داد: در این خصوص خود شما باید پیشگام شوید تا صندوقی که متعلق به شماست متضرر نشود. قرار نیست در اینباره به کسی ظلم شود اما اصلاح قوانین با توجه به افزایش سن امید به زندگی و موضوع بازنشستگیهای پیش از موعد لازم است.
سالاری گفت: بخشی از چالشهای پیش رو ناشی از وضعیت کلی اقتصاد کشور و بخشی از آن متاثر از وضعیت کارفرمایان است و با وجود تمام چالشها ایفای تعهدات سازمان اجتنابناپذیر است. وظیفه اصلی ما پرداخت به موقع هزینههای مراکز طرف قرارداد درمانی است تا بیمهشده سازمان با حرمت وارد مراکز درمانی شده و خدمات دریافت کند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه همه تلاش این سازمان در جهت جلب رضایت بیمهشدگان و بازنشستگان است، اظهار داشت: طبق قانون مصوب درباره متناسبسازی حقوق و مستمری، حدود ۷۰ درصد بازنشستگان مشمول دریافتی جدید نبودند، اما بر اساس آرای جمعی به این نتیجه رسیدیم که این شرایط منصفانه نیست. به هر حال همه سطوح بازنشستگان از وضعیت کلان متاثر میشوند و لازم است که مساعدتهایی در این خصوص انجام شود.
وی تاکید کرد: در نتیجه ۳۰ هزار میلیارد از ۴۲ هزار میلیارد تومان منابع متناسبسازی مربوط به همین بخش بود که قانون برای آن تکلیفی را تعیین نکرده بود، این یعنی اگر شرایط مهیا باشد سازمان آماده انجام وظیفه و بهبود کیفیت خدمات است اما در جایی که این شرایط و ظرفیت وجود ندارد اولویتبندی لازم است.
وی افزود: با وجود چالشها به هیچ عنوان از اصلاح وضعیت ناامید نیستیم اما موانعی وجود دارد که باید با همفکری شرکای اجتماعی آنها را مرتفع کنیم. گاهی برخی اقدامات جزئی در کنار هم میتواند یک مانع بزرگ و جدی را از سر راه ما بردارد و مشکلاتی را حل کند. مثلاً در آغاز دوره جدید مسئولیت تدوین آییننامه اجرایی برای فعالان پلتفرمهای مجازی را آغاز کردیم یا به دنبال تعیین مشوقهایی هستیم تا کسانی که به سن بازنشستگی میرسند و استحقاق بازنشستگی دارند، به میل خود سنوات بیشتری خدمت کنند و در نهایت درصدی به حقوق آنها افزوده شود.
سالاری با اشاره به تلاش مسئولان سازمان تامین اجتماعی برای ورود بدون بدهی به سال جدید، اظهار داشت: چیزی که باعث شد مسئولیت سازمان را برای بار دوم قبول کنم، پس از لطف شما امید به این بود که بتوانم به سمت درمان رایگان حرکت کنم. با اجرای نظام ارجاع، درمان رایگان یا نزدیک به رایگان، ممکن است و در این دوره تلاش میکنیم در کنار همکاران در این جهت حرکت کنیم. خصوصاً اینکه رئیسجمهور محترم نیز بر این موضوع تاکید ویژه دارند و از قبل از ریاست جمهوری نیز به نظام ارجاع و ارائه درمان رایگان اعتقاد و باور داشتند. از این جهت این اعتقاد ایشان برای ما هم پشتوانه و دلگرمی است و هم وظیفه ما است که هرگاه ایشان به مطلبی اعتقاد دارند ما در مجموعه خود در آن جهت حرکت کنیم.
وی اظهار کرد: بر تحول دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی حتماً تمرکز بیشتری خواهیم کرد. بخشی از خدمات غیرحضوری به طور کامل غیرحضوری نشده است و تلاش داریم این طرح موسوم به ۳۰۷۰ را به شکلی کامل کنیم که درصد زیادی از خدمات تأمین اجتماعی به شکل واقعی، غیرحضوری شود. سامانه ۱۴۲۰ و نظام پاسخگویی را به طور کامل مدرنتر و کاملتر خواهیم کرد. امیدواریم در سال آینده در چنین ایامی وضعیت طوری باشد تا هر کسی به مرکز پاسخگویی تامین اجتماعی تماس بگیرد جواب قانعکننده بگیرد. این شدنی است و روی این فعالیتها تمرکز کردهایم.
انتهای پیام/